God of War

Tijdens de E3 van 2004 showde Sony God of War. Er wordt veel van verwacht, vandaar ook dat ik alle ditjes en datjes voor je op een rij zet in onderstaand artikel.

Deze originele derde-persoons actie-avontuur is al sinds een jaar of twee in ontwikkeling bij Sony’s studio in Zuid-Californie. Hoofd daarzo is David Jaffe, die eerder werkte aan de succesvolle Twisted Metal games, en dus wel garant kan staan voor het nodige succes.

Cashen
Ik zou bijna zeggen dat een game als God of War geen Sony game is. Sony houdt ervan om games half af te maken om vervolgens keihard te cashen met een vette reclamecampagne om een dikke hype op het spel los te laten. Zie bijvoorbeeld The Getaway: Black Monday en in mindere mate Killzone.
Dat bovenstaande gedachte eigenlijk gedeeltelijk niet klopt is een feit. Natuurlijk, Sony wil graag geld verdienen en dat willen eigenlijk alle uitgevers maar Sony heeft ook een van de beste games ooit op de markt gebracht met ICO en Gran Turismo, en ook Jak 3 en Ratchet & Clank 3 zijn ook moeilijk slecht te noemen

Ik vind het eigenlijk zelfs fijn dat Sony weer eens een gedurfd project op de markt brengt; het is weer een keer wat anders dan dat verdomde EyeToy of SingStar. Sony moet uiteraard de hardcore ook blijven aanspreken en dat gaat denk ik wel aardig lukken met games als God of War of Wanda and the Giant Colossus.

Allah Of War
God of War is gebaseerd op de donkere, brute Griekse mythologische verhalen. Nee, niet die verhalen met Hercules, Oddyseus en Achilles… die zijn te soft omdat bij God Of War de keiharde wereld zijn draai vindt in gevechten waarbij het recht van de sterktste telt. Een beetje als het gedachtegoed van Charles Darwin zegmaar; het zogenaamde ‘survival of the fittest’.

Je stapt in deze game in de laarzen van Kratos, die lijkt op een vaste klant van Tatoo Bob. Deze Kratos is naast tatoo-liefhebber ook een voormalig Spartaans krijger, en dat betekent dat hij weinig zekerheid heeft of hij de volgende dag wel zal halen. Krijger zijn is immers een onzeker beroep; de ene dag kom je om in het werk en de andere dag is het weer erg rustig… eigenlijk net als de winterschilder.

Dat Kratos een man is van weinig woorden en veel daden mag ook wel duidelijk zijn. Hij moordt er dan ook behoorlijk op los in opdracht van oorlogsgod Ares. Hij wordt het vele moorden en de onzekere levenshouding echter zat en verklaart de oorlogsgod de oorlog… Een zware, brute en gewelddadige strijd is het gevolg; Ares is immers een god en die laten niet graag met zich sollen.
Om die strijd van Ares te winnen heb je een voorwerp nodig dat te vinden is in ‘Pandora’s Box’. Uiteraard is deze doos weer gigantisch lastig te vinden en je zult uiteindelijk weten dat ‘ie ligt in een tempel op de rug van een Titaan. In deze tempel zul je à la Castlevania veel vijanden, puzzels en booby-traps voor je kiezen krijgen.

Vette combo’s
Je zult in God of War waarschijnlijk het zogenaamde ‘eindbazen-systeem’ hebben. Dit wil zeggen; eerst in de levels de gewone vijanden zoals zombies en andere vijanden verslaan en later in het level grote eindbazen. Je kunt bijvoorbeeld grote slangen tegenkomen. Althans als ik afga op de verschillende trailers die te vinden zijn op het internet.

Wat je naast de grote slangen kunt concluderen uit de beschikbare filmpjes is dat de gameplay erg veel gelijkenis zal hebben met Castlevania en Prince of Persia. Zie bijvoorbeeld hoe Kratos loopt en het lijkt net of je die verdomde prins uit Perzie ziet lopen.
Het camerawerk deed mij echter weer heel erg aan Castlevania denken; af en toe neemt de camera een vast punt in een kamer aan, maar ook volgt de camera Kratos van achteren als je bijvoorbeeld in een gang komt.

Het gameplay-filmpje op GameTrailers is heel vet. Eerst zie je Kratos een kooi met daarin een een of verrader naar beneden halen, vervolgens schopt ‘ie em hard naar beneden. Hij probeert de kooi naar boven de steile vloer te duwen, maar wordt aangevallen van alle kanten. Dit pikt Kratos natuurlijk niet en met de meest vette combo’s die ik in tijden heb gezien verslaat hij de vijanden een voor een. Hij wordt weer aangevallen en gebruikt deze keer magie (ja, dat kan ‘ie ook) waardoor de vijanden stil komen te staan en het dus een koud kunstje is om verder naar boven te komen.
Tot slot zet hij die kooi tussen twee vuurspuwers, waardoor diegene die daar inzit gereduceerd wordt tot as. En door zo te werk te gaan kom je weer verder in je zoektocht naar die doos.
Je vraagt je misschien af waarom ik hierboven zo’n heel filmpje beschreven hebt? Nou, dat is heel simpel: ik probeer aan te tonen waar Sony met God of War naartoe wil. Of dit representatief is voor het hele spel weet ik natuurlijk niet, maar man, wat was die combo vet om te zien!

Wintertijd
God of War wordt verwacht voor de volgende winter… en dat is dus nog best wel lang wachten. Dan pas kunnen we zeggen of God of War inderdaad een goddelijke game is geworden, maar dat er veel potentie in God Of War schuilgaat mag wel duidelijk zijn.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren