Power Unlimited Gameplay 2004

Zo’n twee weken geleden werd er in het Jaarbeurs complex in Utrecht niet alleen een beauty beurs gehouden, maar ook was het weer tijd voor de vierde editie van de Power Unlimited Gameplay, een van de weinige gamebeurzen in de Benelux die er ook echt toe doen. Wij waren erbij, en we waren niet de enige.

Er zijn heel wat grote gamebeurzen in de wereld, bekenden zijn de Game Convention in Leipzig, de Tokyo Game Show in Tokyo en natuurlijk de E3 in Los Angeles. Aangezien dit voor Nederlandse games vaak een tikkeltje moeilijk te bereiken is zijn er ook in Nederland de laatste jaren wat gamebeurzen, weliswaar van kleiner formaat, opgezet zoals de GamExpo en Power Unlimited Gameplay. Laatstgenoemde ging voorheen trouwens onder de naam Power Unlimited Game Awards, waar we ook elk jaar al aanwezig waren, maar heeft dit gewijzigd in Gameplay zodat het niet de indruk wekt dat de show enkel om een uitreiking van Awards gaat.

Halo 2 Worship
Nadat Nils en ik rustig de grote wachtende menigte voorbij kropen en via de persingang van een van de Jaarbeurs hallen naar binnen glipten was het weer een bekend gezicht. Net als vorig jaar stond de muziek er-rug hard waardoor je enkel met gebarentaal elkaar kon begrijpen en werd je gelijk bij entree alweer volgestopt met flyers, foldertjes en tasjes. Omdat we wisten dat Halo 2 in speelbare vorm aanwezig zou zijn hebben we ons direct naar de Microsoft Xbox stand gesneld. Daar aangekomen merkten we op dat de MS stand qua opzet een stuk kleiner was dan vorig jaar, waar er vorig jaar nog hele trucks vol met Xbox’en stonden was het nu een standaard standje. Wel had Microsoft naast Halo 2 nog enkele andere interessante titels, Forza Motorsport verraste mij zeer en ik denk dat Gran Turismo 4 daar een lastige aan gaat krijgen, en Fable is gewoon een geweldige RPG die je niet in 10 minuutjes op de showvloer door kan nemen.

11.00 uur, we hoorden groot gebrul, de hal ging nu ook voor het publiek open. Waar eerst nog leegte en stilte was werd plots gevuld door hordes van gamers, ook deze gamers hadden opgemerkt dat Halo 2 speelbaar was en binnen de kortste keren waren de dranghekken rond de Microsoft stand omringd door fans. Toen ik op de Zondag mijn Halo 2 Badge (yay!) in mijn handen kreeg gedrukt met het nummer 379 erop snapte ik waarop iemand daar de blote billen dans aan het doen was, er waren op de Zaterdag maar een aantal van 370 mensen aan de beurt gekomen en aangezien dat aantal in het kwadraat de game wel wilde spelen moest je wel iets bijzonders doen om ook zo’n badge te ontvangen. Een beetje jammer dat er maar zo weinig mensen aan de beurt kunnen komen, maar dat houdt het wel exclusief en vooral cool als jij daadwerkelijk een van de gelukkigen was. Zes minuten mocht je Halo 2 Multiplayer spelen, Single Capture The Flag op Zanzibar, de mooiste zes minuten van de dag, misschien wel van de week, wat maakt het ook uit, van de maand. De gratis goodies die je na afloop in je handen kreeg waren natuurlijk ook niet verkeerd, je blijft Nederlander natuurlijk. Ook op de stand van Microsoft zelf deelden ze goodies uit, maar als je bedenkt dat 25 % van de bezoekers van Gameplay hier van ’s ochtends vroeg tot aan het einde van de show stond kon je er wel van uit gaan dat je weinig kans maakte op een t-shirt.

Buiten die Halo 2 worship gekte waren natuurlijk ook Sony en Nintendo aanwezig. Bij Sony aangekomen merkten we ook hier dat voor ons gevoel de Sony stand vorig jaar een stuk groter was, maar het kan ook zijn dat wij vorig jaar als kabouters naar de beurs gingen. Bij Microsoft werd al duidelijk dat er te veel gamers op te weinig consoles wilden spelen, en ook op weg naar Killzone op de Sony stand werd dat weer benadrukt. Killzone speelde erg lekker, had ik niet verwacht en kan online wel eens voor een doorbraak zorgen, helaas ben ik van mening dat Killzone totaal niks nieuws heeft, en het dus gewoon een goed te spelen shooter op de PS2 zal zijn. Gran Turismo 4 zag er nog wauwer uit, de sterk geprijsde Prologue vond ik een aardige tegenvaller, maar toen ik op Gameplay een nieuwere build speelde wist ik plots weer waarom ik een PlayStation2 aangeschaft had.

En ook zag je op de Nintendo stand dat gamen in Nederland springlevend is, tientallen gamers stonden rond consoles met Animal Crossing, Pikmin 2, Donkey Konga en anderen. Ook Nintendo is springlevend, er werd zelfs gevochten om plaatsjes achter de controllers, wij hebben daar zelf dus ook weinig kunnen spelen. Naaste de grote drie first party uitgevers waren natuurlijk ook andere bekend aanwezig, Contact Data (Activision, LucasArts, Midway, Empire), Atoll Soft (SCi, Eidos, CDV, THQ), Atari, Ubisoft, Codemasters, Electronic Arts, PlayLogic, Nokia en anderen hadden allen grote of kleinere stands waar je nieuwe en nog komende games kon spelen, en natuurlijk goodies werden weggegeven.

In de hal stond ook een groot toneel waar elke seconde wel wat te zien was, zo waren er bijvoorbeeld optredens van Extince en Skate The Great en werden hier de bekend Power Unlimited Game Awards uitgereikt waar je zelf op kon stemmen. Omdat wij er op de Zondag bij waren liepen we de Award uitreiking mis, maar de resultaten hebben we wel op een rijtje:

Beste Gamecube game:
– The Legends of Zelda: The Wind Waker (Nintendo)
Beste PC game:
– Far Cry (Ubisoft)
Beste PS2 game:
– Final Fantasy X-2 (Electronic Arts)
Beste Xbox game:
– Ninja Gaiden (Microsoft)
Beste Gameboy Advance game:
– Mario & Luigi: Super Star Sage (Nintendo)
Beste Winkelketen:
– Free Record Shop
Kidsweek Award:
– The Sims: Abracadabra (Electronic Arts)
Beste Online game:
– Unreal Tournament 2004 (Atari)
Beste Game Accessoire:
– EyeToy (Sony Computer Entertainment)
Beste Console:
– Gamecube
Beste Game overall:
– Ninja Gaiden (Microsoft)

De drukte op de beurs en ook het feit dat Gameplay volledig uitverkocht was lieten zien dat gamen leeft in Nederland. Het RTL4 journaal en het Jeugdjournaal van de NOS gaven aandacht aan de show en ook vrijwel elk landelijk dagblad had een stukje over het spektakel. Dat je bij vrijwel elke console geduld moest hebben om de game te kunnen spelen is jammer, maar dat is natuurlijk een punt voor de volgende beurs die de heren van de Power Unlimited natuurlijk gaan organiseren. Het was gewoon leuk om daar rond te lopen als gamer zijnde, tussen al die boothbabe’s en andere gamers. Gamen is niet langer opgesloten in een hoekje zitten, gamen is een lifestyle, en beurzen als PU Gameplay helpen om dat in stand, en zelfs groter te houden.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren