De E3, of Electronics Entertainment Expo, die elk jaar gehouden wordt in het Los Angelos Convention Center was dit jaar al toe aan haar 10e jaargang. In die jaren is de E3 uitgegroeid tot de belangrijkste beurs voor de game-industrie, de drie dagen in Mei dat het bezig is vormt het een mierenhoop van spellen, spellenacesoires, hardware en natuurlijk de meest schaars geklede booth-babes. Een ticket is voor jullie gamers echter erg lastig, mede door het feit dat je een oceaan over moet steken om er te komen en je in de gamebizz moet zitten om binnen te komen vatten wij voor jullie alles samen in dit naslagwerk over de E3 van 2004.
Activision
Als er een engine van id Software wordt gebruikt, dan is de uitgever Activision, zo zou de regel kunnen luiden. Binnenkort verschijnt er een nieuwe engine van id met in het kielzog een nieuwe game: Doom III. Maar dat was niet enige wat deze uitgever te showen had, want dé shooterhit van afgelopen jaar kreeg een uitbreiding: Call of Duty: United Offensive.
Doom III is al enige jaren een vaste gast van de E3 en dit jaar dus ook. Dit jaar werd alleen bekend dat de game deze zomer gaat verschijnen, een releasedatum werd echter toch stilgehouden. Alleen dat? Niet helemaal: er verscheen ook nog een hele vette Xbox-trailer, waar iedereen zich aan kon vergapen!
Natuurlijk draait het in de Xbox-versie ook om de eenzame Space Marine, die zowat gevangen zit op een basis die onder de voet wordt gelopen door een heleboel hellegespuis. Deze monsters van het kwaad zijn nog enger dan Michael Jackson in het zonlicht, ook al worden ze alleen grafisch weergegeven! En dan zitten ze ook nog eens in de zeer goed weergegeven schaduwen verstopt, waar ze dan zomaar even uitspringen om je een hartaanval te bezorgen. Als je slim bent, dan speel je deze game straks alleen bij zonlicht en het liefst een meter of twee van je TV of beeldscherm vandaan, want anders heb je en een natte broek en zit je met je kop in het plafond.
Doom III op de Xbox is dus net zo angstaanjagend als op de PC, de groottes van de levels en de grafische kwaliteit is wel ietsjes omlaag geschroefd om de game ook op deze console soepel te houden. Natuurlijk ontbreekt ook op dit platform de (4-player) multiplayerstand niet, inclusief een co-opmogelijkheid! Heeft Halo er straks een sterke concurrent bij of niet?
Danny Dam Wichers
- Platform: PC – Xbox
- Developer: id Software
- Publisher: Activision
- Distributeur: Contact Data
- Release: Deze zomer!
De meest geprezen First Person Shooter van 2003 krijgt in 2004 een expansion, die je weer naar verschillende fronten zal sturen. In de tien missies die we zullen kunnen spelen kom je dus weer aan de kant van de Engelsen, de Russen en de Amerikanen te spelen. Het motto achter de game is dus hetzelfde gebleven: in de Tweede Wereldoorlog vocht niemand alleen.
De trailer die tijdens de E3 werd vrijgegeven liet ook nog eens goed zien dat de Tweede Wereldoorlog niet alleen op de grond werd gewonnen, maar dat er in de lucht ook een zware strijd op leven en dood werd geleverd. Komende herfst, de tijd dat deze uitbreiding verschijnt, moet je dus rekening gaan houden met een paar avonturen in de lucht.
Call of Duty was echter niet alleen vanwege de single playercampaign een regelrecht succes, ook online was iedereen vol lof over dit spel. Dat is de (nieuwe) ontwikkelaar niet onopgemerkt gebleven en dus werden er nog even wat extra’s voor de multiplayer bedacht. Wat dacht je van negen nieuwe maps om de strijd tussen Axis en Allies uit te vechten? Daarnaast komen er met de expansion ook nog wat nieuwe spelsoorten naar Call of Duty, waaronder Capture the Flag en Dominitaion. Wat wil je nog meer? Wat zeg je? Voertuigen? Die stoppen ze er dan speciaal voor jou in! En om the compleet te maken nog even een Assault spelsoort, waar het juist draait om oorlog in voertuigen!
Danny Dam Wichers
- Platform: PC
- Developer: Gray Matter
- Publisher: Activision
- Distributeur: Contact Data
- Release: Herfst 2004
Vampire: Bloodlines is een actievolle RPG ontwikkeld door Troika bekend van de RPG Arcanum. De graphics worden verzorgd door de soure engine. Jawel dezelfde engine die Half Life 2 van haar schoonheid voorziet. Met de graphics zit het wel goed maar ook het verhaal is ongetwijfeld dik in orde: Vampire the Masquarade is namelijk onderdeel van the World of Darkness, een goed uitgedachte en uitgebreide RPG wereld (Vampire the Masquarade is een pen ’n paper RPG zoals dungeons & dragons).
Als je die punten bij elkaar optelt kan het niet anders dan dat deze game geweldig gaat worden. Als Vampieren je interesseren dan zal deze game je in haar greep houden. Aan het begin van het spel wordt de speler in zijn/haar nek gebeten door een vampier. Hiermee wordt het leven van de speler beëindigd, het ondode leven staat op het punt te beginnen. Over het verhaal van de game is niet veel bekend. Wel weten we dat het verhaal niet heel lineair zal zijn. Je kan je prins (zeg maar een vampieren burgemeester, in dit geval van L.A.) trouw blijven en de strijd aangaan tegen de onafhankelijke vampieren die L.A. lijken over te nemen. Maar je kan je ook bij deze onafhankelijken aansluiten. De keuze is aan jou.
Vampire the Masquarade: Bloodlines is al in een vergevorderd stadium, het mag echter pas uitkomen wanneer Half Life 2 verkrijgbaar is. Valve wil haar engine als eerste in haar eigen game voordat deze in andere games mag schitteren.
Kevin Bowey
- Platform: PC
- Developer: Troika
- Publisher: Activision
- Distributeur: Contact Data
- Release: ná Half-Life 2
Tony Hawks Underground was een stap vooruit maar ook een stap terug. Veel nieuwe mogelijkheden waardoor de gameplay beter werd maar het miste coole missies van vroeger. Vlak voor de E3 kregen we te horen dat er opnieuw weer een Tony Hawk game uit zou komen en ook voor de tweede maal weer de Underground-style zou bevatten.
En dat die style duidelijk is behouden is te zien in de uitgelekte E3-trailer. Hierin zien we opnieuw skaters door ruiten springen en op levensgevaarlijke plekken grinden. Aan de gameplay lijkt dit keer niet verschrikkelijk veel veranderd, aangezien het afstappen om een combo groter te maken hetzelfde lijkt te werken. Ook het grinden of air-tricks wordt nog altijd hetzelfde weergegeven.
Een stukje originaliteit zit hem vaak in de vehikels. Het enige wat we je daarover nog kunnen melden is dat er een quad-achtige voertuig in de game zit waarmee het mogelijk is om te stunten. Aangezien de game nog vroeg in de ontwikkelfase zit kunnen we je nog niet zoveel melden, maar dat verandert natuurlijk naar mate de tijd vordert.
Lars Goossens
- Platform: PS2 – Xbox
- Developer: Neversoft
- Publisher: Activision
- Distributeur: Contact Data
- Release: 21 oktober 2004
Één van de meest gewaardeerde oorlogssimulaties ooit is toch wel Call of Duty. Onder het motto ‘een oorlog win je nooit alleen’ baande je een weg als Amerikaan, Engelsman of Rus door Frankrijk en Duitsland. Één van de weinige nadelen van de game was, dat het alleen speelbaar was op de pc. Maar de consolebezitters hoefden niet te treuren, want op de E3 zou Call of Duty: Finest Hour te zien zijn.
Ondanks dat dit deel van de grond af aan opnieuw is opgebouwd, wijkt dit deel niet heel veel af van de pc-versie. De levels zijn geheel nieuw opgebouwd, op Stalingrad na. Deze missie was zo adembenemend op de pc, dat ze dit niet wilden onthouden voor de console eigenaren. Je begint de game dan ook met deze zeer chaotische en realistische missie.
Wat er verder nog anders is? Ten eerste de personages waarmee je speelt. Je kunt nu naast de Amerikaanse en Britse commando ook voor een Russische (vrouwelijke!) sniper en een Afrikaans lid van het fameuze Black Panther Battalion kiezen.
Ten tweede zitten er enkele nieuwe levels in de game. Zoals ik al zei bevat de game het identieke level Stalingrad, maar nu ook een level dat zich afspeelt op de West-Afrikaanse steppen.
Uiteraard zal ook op de consoles een multiplayer optie zijn, die op de pc versie ook redelijk goed was. Als de rest ook net zo goed is, heeft Activision er weer een dijk van een game bij.
Teun van den Heuvel
- Platform: PS2 – Xbox
- Developer: Spark Unlimited
- Publisher: Activision
- Distributeur: Contact Data
- Release: TBA
Atari
Spijtig! Nog net voor de start van de E3 kregen we te horen dat Reflections Interactive de voorlopige releasedate van DRIV3R niet ging halen. Toch met een enigszins rot gevoel hebben we toch maar DRIV3R gevolgd op de E3. In DRIV3R zul je de rol aannemen van Tanner. Hij staat voor de taak om een groep die grootschalige autodiefstal pleegt op te rollen. Uiteraard zet Tanner alles op alles om dit tuig op te pakken. Ter voet of in een snelle bolide, Tanner doet het allemaal. Tevens zal je voor het eerst een wapen tot je beschikking hebben. In Driver 2 zagen we wel een wapen in je schaduw, maar het echte schieten bleef uit.
Maarliefst 70 auto’s staan er tot de beschikking voor eventuele snellere verplaatsing. Zoals al eerder genoemd is het mogelijk om uit te stappen. Als extra mode is het ook nog eens mogelijk om je eigen stunts te regisseren in de ‘Free Roam’ modus. In deze modus rij je in je auto in een van de drie steden, Miami, Nice en Istanbul, en stippel je een route uit. Daarna is het mogelijk om in de ‘Director’ modus je eigen scene te regisseren. Tenslotte kun je je opgenomen film editten door slow-motion en andere effecten aan toe te voegen.
Vooral over die laatste mode zijn we erg enthousiast. DRIV3R klinkt op papier verreweg de beste van de serie en de tijd zal ons leren of we het bij het juiste eind hebben. Nou maar hopen dat het niet opnieuw een rip-off van GTA wordt.
Lars Goossens
- Platform: PC – Xbox – PS2
- Developer: Refelctions Interactive
- Publisher: Atari
- Distributeur: Atari Benelux
- Release: 25 juni 2004
Blizzard
Blizzard had dit jaar maar 2 titels om te laten zien. War of Warcraft en Starcraft: Ghost. Beide titels geven een nieuwe kijk op oudere serie’s. Dat kan nog wat worden!
Blizzard is een bijzondere developer: Hoewel de uiteindelijke release datum van hun spellen nog wel eens wil afwijken van de geplande release datum (een jaar of 1 á 2), zijn de games wanneer ze in de winkel liggen het wachten meer dan waard. Diablo, Starcraft en Warcraft zijn de grootse franchises van het bedrijf en misschien wel de grootste op de PC.
In 2001 kondigde Blizzard aan te werken aan een nieuwe Warcraft game. Het zou een online RPG worden, World of Warcraft genaamd. De fans van de overbekende Real Time Strategy game waren erg enthousiast en zijn dat nog steeds. Op de E3 was te zien hoe ver de game al gevorderd was. De wereld zag er mooi uit en ademde de bekende Warcraft sfeer.
In de game kan je in de weer met Humans, Dark Elves, Dwarfs, Gnomes, Orcs, Undead, Taurens en Trolls de rassen die je ook in de RTS games tegenkomt. De game is dus eigenlijk een soort Warcraft in het groot en biedt fans van de serie de kans om door hun favoriete wereld te lopen. Van deze game wordt heel veel verwacht (het is een Blizzard product) en zal wanneer de game uitkomt ongetwijveld heel goed verkopen. Helaas zit ook aan World of Warcraft (zoals aan elke MMORPG) een maandelijks bedrag vast. Hiervoor krijg je natuurlijk wel regelmatig nieuwe updates (monsters, werelden, wapens) terug.
Kevin Bowey
- Platform: PC
- Developer: Blizzard
- Publisher: Vivendi Universal
- Distributeur: Atoll Soft
- Release: Winter 2004
Naast World of Warcraft liet Blizzard dit jaar op de Electronic Entertainment Expo ook Starcraft: Ghost zien. Inderdaad, ook Starcraft Ghost is (net als Worlf of Warcraft) afgeleid van een overbekende RTS van Blizzard. Deze game is echter een 3rd person shooter waar World of Warcraft een MMORPG is.
Het is voor de fans van Starcraft natuurlijk erg leuk om je door de wereld van Starcraft voort te bewegen en gebouwen, die je in de RTS bouwde, te infiltreren. Vijanden die je vroeger van veraf zag moet je nu “up-close and personal” doden als Nova, een Ghost, die dezelfde wapens uit de RTS hanteert. Je kan dus cloaken (onzichtbaar worden) en je hebt de mogelijkheid om Nuclear Strikes op te roepen om grote gaten in de Zerg en Protoss legers te maken.
De game die door Nihilistic, bekend van Vampire the Masquarade: Redemption, wordt ontwikkeld heeft wel wat weg van Command & Conquer Renegade: In deze game speelde je ook een soldaat in een wereld die je daarvoor alleen maar van de RTS games kende. Mensen die dit spel hebben gespeeld zullen het mij eens zijn dat dit een hele leuke ervaring was. Dat beloofd dus wat voor Starcraft: Ghost.
Kevin Bowey
- Platform: Xbox – PS2 – Gamecube
- Developer: Nihilistic / Blizzard
- Publisher: Vivendi Universal
- Distributeur: Atoll Soft
- Release: Winter 2004
Capcom
Viewtiful Joe 2 was speelbaar op de E3 en gaat niet zoveel verschillen van haar voorganger. Om te beginnen is Sylvie direct speelbaar en kun je nu met z’n tweeën gave combo’s met elkaar uitvoeren. De omgevingen kennen deze keer meer diversiteit en loop je dus niet alleen in groene bossen maar ook in sneeuwstormen. Natuurlijk zijn er ook veertig nieuwe vijanden te verslaan aangevuld met nieuwe eindbazen.
De bekende powers zitten in deel twee ook weer met een nieuwe power toegevoegd: De Re-play. Als je bijvoorbeeld je vijand slaat en je drukt op de Re-play knop zal deze slag drie keer zo hard aankomen, maar als de vijand jou dan ook treft zal de klap ook drie keer zo hard bij jou aankomen. Dit zorgt ervoor dat je zorgvuldig deze power moet gebruiken.
Joe maakt in deeltje twee ook gebruik van de Six Machine, die weer om te toveren is tot andere machines als een duikboot en racewagen. Dit keer is er ook een multiplayer mode in Viewtiful Joe 2 toegevoegd waardoor je met z’n tweeën het hele spel kunt doorlopen. Dit zorgt natuurlijk voor extra variëteit en meer plezier.
Nils de Borst
- Platform: Gamecube – PS2
- Developer: Capcom Production Studio 4
- Publisher: Capcom
- Distributeur: EA Benelux
- Release: Winter 2004
Codemasters
Operation Flashpoint was toen de game uitkwam op de PC een revolutionaire game. Het bood spelers de kans om met heel veel voertuigen (of te voet natuurlijk) in extreem grote gebieden oorlog te voeren. Lang voordat Battlefield 1942 dit deed. De game, die zich tijdens de koude oorlog op een paar fictieve eilanden afspeelt, was redelijk succesvol, wat ervoor zorgde dat er een aantal uitbreidingen voor deze game verscheen. Deze uitbreidingen plus het originele spel komen nu als 1 game naar de Xbox.
Waar het naast heel veel single player missies ook online play via Xbox Live biedt. Het origineel verscheen 3 jaar geleden in 2001 en begint er dus aardig gedateerd uit te zien. Vandaar dat ontwikkelaar, Bohemia Interactive, de Xbox versie grafisch wat verfraait door enkele grafische effecten, die ook in Operation Flashpoint 2 (waar, buiten het feit dat de game in de maak is, nog niets over bekend is) zullen zitten, in de game te stoppen.
Liefhebbers van strategische shooters hebben, als deze port niet verpesten zoals wel vaker gebeurd met ports, in ieder geval wat om naar uit te kijken.
Kevin Bowey
- Platform: Xbox
- Developer: Bohemia Interactive
- Publisher: Codemasters
- Distributeur: Codemasters Nederland
- Release: Winter 2004
EA
Electronic Arts is nog steeds de grootste spellenbakker te wereld, met een zeer complete Sports line-up, een EA Big label en natuurlijk de tal van spellen zoals Need for Speed: Underground 2, Battlefield: Modern Combat, Timesplitters 3 en Burnout 3 kunnen spelers die wel in zijn voor deze games hun hart ophalen. En ook gaan de laatst vier genoemde plus een handvol andere EA games dit jaar eindelijk online via het Xbox Live netwerk van Microsoft.
Na Slagveld in 1942 of Vietnam, is nu, zoals de titel van deze game al doet vermoeden, de moderne tijd aan de beurt. Deze game vormt echter op een ander aspect nog een uitzondering: het is namelijk de eerste Battlefield die op de consoles komt. Na twee versies en een expansion zijn de PS2 en Xbox eindelijk Battliefield-klaar.
In Battlefield: Modern Combat speel je Amerikaanse troepen, Chineese troepen of de coalitie van het Midden-Oosten. Met maarliefst dertig verschillende wapens en zeventig (!) varierende voertuigen, wordt het bestrijden van vijandig grut vergemakkelijkt. De online mode zal hét pronkstuk van de game worden. Met een head-set is het mogelijk om te communiceren en in één map kunnen 24 man strijden.
Voor verdere gedetaileerde details is het nog te vroeg. In het najaar zal de game in de schappen liggen voor de PS2 en Xbox. Zet het dus in je agenda!
Lars Goossens
- Platform: PS2 – Xbox
- Developer: EA
- Publisher: EA
- Distributeur: EA Benelux
- Release: Herfst 2004
Rare begon het avontuur van Golden Eye op de Nintendo 64 en dit werd een regelrechte hit. Nadat we weinig meer van dit spel hoorde, maakte EA onlangs bekend een opvolger van deze game te gaan maken. Op de E3 was deze game speelbaar.
Je zult mensen als schilden kunnen gebruiken, van balkons af kunnen gooien en in valstrikken kunnen laten lopen. Je zult met twee wapens tegelijk kunnen gaan schieten met de L -en R trigger. Dit zorgt er natuurlijk voor dat je geen granaten kunt gooien maar die heb je dan niet meer nodig als de vijand uitgeschakeld is. De game bevat natuurlijk ook een multiplayer en op de E3 was het level ‘Moonraker’ te spelen. Het was mogelijk om met zijn vieren elkaar van het leven te beroven.
De game zal dit jaar op 28 oktober nog uitkomen en ook is al bekend dat de makers van Silent Hill en Halo aan deze game meewerken. Veder is het hoofdpersonage achter deze game niet James Bond maar gewoonweg GoldenEye. Het spel speelt zich niet net als James Bond: Everything or Nothing af in third-person maar gewoon in het klassieke first-person.
Nils de Borst
- Platform: TBA
- Developer: EA LA
- Publisher: Electronic Arts
- Distributeur: EA Benelux
- Release: 28 Oktober 2004
Lil Jon en de Eastside Boys bounchen nog steeds door mijn hoofd met hun ‘Get Low’ van Need for Speed Underground part one. Regelmatig pakte ik nog met mijn vrienden Underground om eens lekker achteloos te draggen. De game verkocht ruim zes miljoen keer en het kon natuurlijk niet anders dat EA daar een sequel op zou maken.
Tijdens de E3 zagen we een NFSU2 trailer, die later ook uit lekte op het net. Daarin zagen we vermoedelijk de intro waar onder andere een 350Z racete op de huis van een pretty lady. Ander media dat uit kwam tijdens de E3 waren de screenshots van NFSU2. Alles wat ik nog miste in deel één, zoals ICE, vleugeldeuren, free-flows, lijken ditmaal van de partij te zijn. Echte visuele in-game beelden zijn er nog niet getoond, evenals andere informatie die schaars is. Toch is het voor mij als tuningliefhebber duidelijk, op deze game zit ik opnieuw te wachten. EA, bring it on, fellows.
Lars Goossens
- Platform: PC – PS2 – Gamecube – Xbox
- Developer: EA
- Publisher: EA
- Distributeur: EA Benelux
- Release: Herfst 2004
Het zal de gamer niet ontgaan zijn: Maxis heeft hun paradepaartje The Sims volledig uitgemolken. Meer uitmelkingen gaan komen, daar Maxis The Sims 2 heeft aangekondigd. Wat heeft deze game nog voor unieks te bieden?
Zoals bekend zal je in The Sims 2 de hele levensloop van je Sim moeten volgen. Op de E3 is nog bekend geworden dat je Sim nu angst zal kennen. Zo zal hij/zij bijvoorbeeld bang zijn om ontslagen te worden, te falen in de liefde of gewoon voor personen bang zijn. Sims kunnen dan ook bepaalde dingen herinneren, zodat ze na een vervelende aanvaring met iemand wel beter voor diegene zullen oppassen. Maar er zijn nog véél meer elementen… zo zullen overleden familieleden terugkeren als geesten, Sims kunnen zich vermenigvuldigen met Aliens die de aarde bezoeken en meer.
Ook zullen er drie buurten beschikbaar zijn, die van invloed kunnen zijn op het leven van je Sims. Zo bevindt zich de eerste buurt in Pleasantville, waar de Goth family woont (jawel, van het eerste deel) en de tweede buurt geeft onderdak aan het dorpje Strangetown, waar je naast een legerbasis woont en Aliens je regelmatig met een bezoekje vereren.
Je zult hier allemaal nog even op moeten wachten, want The Sims 2 staat gepland voor 17 september dit jaar.
Teun van den Heuvel
- Platform: PC
- Developer: Maxis
- Publisher: Electronic Arts
- Distributeur: EA Benelux
- Release: 17 september 2004
Eidos
Eidos liet ons dit jaar geen avontuur van Lara Croft zien, jammer… Maar ze lieten ons wel een hele stoere Vietnam shooter zien van Nederlandse bodem. Ook lieten ze schijt zien als Backyard Wrestling 2…
‘Guys. We hebben het eerste deel niet slecht genoeg gemaakt. Ik krijg net de verkoopresultaten binnen, en die waren toch pretty good. That’s why wij een tweede deel mogen maken van Eidos. Ja, guys… ik baal hier ook van. We gaan gewoon nog slechter onze best doen, en dan gewoon hopen dat niemand het spel koopt, zodat wij geen third deel hoeven te maken.
Hoe we dit tweede gaan verknallen? We leveren de slechtste online-mode aan die er is, een create-mode die slechter is dan je schoonmoeder en een soundtrack waar zelfs our President van gaat kotsen’. Aldus de Amerikaanse hoofd van ontwikkeling bij Paradox Entertainment. Je hebt het door, we kijken hier, knipoog, naar uit!
Gerard de Wit
- Platform: PC – Xbox – PS2
- Developer: Paradox Entertainment
- Publisher: Eidos
- Distributeur: Atoll Soft
- Release: Herfst 2004
Guerrilla Games is op het moment druk bezig met Killzone, maar heeft daarnaast nog een productie. ShellShock: Nam ’67 is de naam van die game, en is een game waar redelijk veel van verwacht wordt. Zoals de naam al aangeeft speelt deze game zich af in Vietnam, een land ergens ten oosten van ons. Hier speelde een tijd geleden een afschuwelijke oorlog plaats, een oorlog waarbij Amerikaanse soldaten ‘democratie wilden brengen’… Waar kennen we dat toch van?
Maar laat ik het nou maar gewoon over die game hebben. Toen ik het persbericht te lezen kreeg viel me een ding gelijk op: ‘Soldaten zullen nadat zij gewond zijn gewoon doorvechten’. Zie je het voor je; soldaten die zonder arm ofzo gewoon doorvechten voor het Amerikaanse ideaal. Erg tof, althans… Het klinkt erg goed, maar hoe dat allemaal ziet moeten we nog effe zien. De game zal schokkende beelden ook niet uit de weg gaan, ze zullen gewoon de keiharde werkelijkheid van Vietnam laten zien.
Geen geromantiseer, geen idealen, gewoon de echte Vietnam oorlog zoals die was! Het werd wel tijd ook.
Gerard de Wit
- Platform: PC – Xbox – PS2
- Developer: Guerrilla Games
- Publisher: Eidos
- Distributeur: Atoll Soft
- Release: September 2004
Konami
Konami was natuurlijk ook aanwezig op de E3, met een hele lading shit. Tussen die shit zaten natuurlijk ook goede games als Metal Gear Solid 3 en Pro Evo voor de Xbox.
Uiteraard was Konami’s grote topper ook aanwezig op de E3. In wezen werd er niet zo heel veel nieuwe feiten over deze game bekend gemaakt, afgezien van het feit dat de game voor het eerst speelbaar was.
Het allernieuwste over MGS3 is de nieuwe manier van gameplay. Je zult namelijk moeten gaan wisselen tussen verschillende camouflage-outfits. Snap ‘ie? Nee… Ok, dan leg ik het even beter uit. Als je tussen dichtbegroeide groene planten loopt, met een rood camouflage-pakje aan dan zul je eerder opvallen dan met een gewone groene of bruine outfit. Of je gezien wordt door de bewakers kun je zien in het rechterbovenhoekje, waar je procenten van jouw zichtbaarheid kunt zien. Zeker innovatief, en daarnaast nog erg vernieuwend ook. Kun je net als ik niet wachten tot deze game eindelijk verschijnt, dan moet je helaas nog een maandje of zes wachten… Balen.
Gerard de Wit
- Platform: PS2
- Developer: Konami
- Publisher: Konami
- Distributeur: Konami Europe
- Release: Q4 2004
‘Pro Evolution Soccer is de beste voetbalgame die op de markt is’, een feit dat al jaren door puristen wordt geroepen. Terecht overigens, persoonlijk reken ik Pro Evolution Soccer 3 tot een van mijn leukste spellen die ik bezit.
Multiplayer tegen anderen is fantastisch, maar ook in singleplayer tegen de AI is meer dan goed te doen. De mannetjes lopen goed; trekken gaten, lopen gaten dicht en zijn actief. Erg tof, zo tof dat de Xboys nu aan het einde van het jaar ook kunnen gaan genieten. Het schijnt dat Konami Pro Evolution Soccer op de Xbox behoorlijk anders gaat maken dan Pro Evo 4 op de PS2. Wat wel zo goed als zeker is het feit dat Pro Evo op de Xbox online zal gaan, zodat er online ook nog wat afgevoetbald kunnen gaan worden. Aan het einde van het jaar zullen Xbox’ers het ook weten… Pro Evo roelt keihard!
Gerard de Wit
- Platform: Xbox
- Developer: Konami
- Publisher: Konami
- Distributeur: Konami Europe
- Release: Winter 2004
Lucas Arts
KotOR 2, of Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords, is de opvolger van KotOR die vorig jaar 35 Game of the Year awards in de wacht sleepte. Dit deel kon natuurlijk niet uitblijven, want de RPG’ers op de PC en Xbox smachtten naar meer van die diepgaande verhaallijn, perfect combatsysteem en de vooral interessante locaties die je in het eerste deel bezocht.
Voor deel twee is echter niet Bioware aangetrokken, maar het redelijk onbekende Obsidian Interactive, Bioware werkt namelijk aan een Xbox-exclusive genaamd Jade Empire, en daar willen zij alle tijd in steken. KotOR 2 zal op dezelfde engine als het vorige deel lopen, maar voor voldoende vernieuwing zorgen volgens de developer. Dit deel speelt zich 5 jaar na het eerste deel af, in een tijd waar de Jedi bijna tot op de laatste man zijn uitgeroeid, op één na, en die ene ben jij. Jij zult planeten afrijzen om de Sith Lords te pakken te nemen, maar ook op moeten passen dat de Dark Side jou niet te pakken krijgt.
En hoewel de meeste titels die aangekondigd worden op de E3 niet speelbaar zijn was KotOR 2 dat al wel, hoewel dan niet voor het grote publiek. Enkele leden van de pers konden al aan de slag en merkten gelijk op dat er veel meer Force Powers en acties gegeven kunnen worden, ook was de framerate beter dan die van deeltje 1. Omdat de Demo op de E3 alleen voor de show gemaakt was gaf het dus geen impressie over de verhaallijn of vijanden. Wat de koper vooral moet verwachten is gewoon een vervolg op KotOR, hetzelfde vechtsysteem, dezelfde menu’s, nieuw verhaal, nieuwe vijanden, nieuwe locaties.
Voor de liefhebbers van KotOR is the Sith Lords dus gewoon verplichte kost, alles wat verkeerd was aan deeltje één is verbeterd en weer dik 60 uur aan gameplay voor de game die in februari van 2005 uit moet komen.
Herman Karper
- Platform: Xbox – PC
- Developer: Obsidian Interactive
- Publisher: Lucas Arts
- Distributeur: Contact Data
- Release: Februari 2005
Vorig jaar werd er op de E3 een teaser geshowed van een Star Wars game, waarin je geen bekend personage uit de film in zal spelen, noch een lightsaber in je handen mag nemen, en zelfs niet eens Force Powers uit kunt voeren. Like that is going to work? Wat we echter wel te horen kregen is dat de game een Tactical Squad Shooter zal gaan worden a la Rainbow Six, en dat in een Star Wars setting waar we allemaal dol op zijn.
In Republic Commando neem je de rol aan van een ‘clone commando’ gezien uit Episode II, in een squad van Elite’s zullen jij en je team op belangrijke missies voor de Republiek worden gestuurd, denk hier aan infiltreren van basissen, het redden van gevangen en het afluisteren van de tegenstand.
Dit jaar was Republic Commando gelukkig vol aanwezig aangezien de teaser van vorig jaar erg weinig deed onthullen. Op de screens die al vrijgegeven waren konden we zien dat je met een speciale HUD te maken krijgt, je zicht komt als het ware uit de helm van een Commando waar je belangrijke informatie over jou en de status van je teamleden af kunt lezen.
De game leunt echter wel meer tegen het shooter-genre aan dan Rainbow Six waardoor je veel situaties zal krijgen waarin je de 2 wapens die je maar op zak hebt hard nodig zal hebben. De locaties waar dit af zal gaan spelen zullen zowel op land als in de ruimte zijn, en we weten al dat Geonosis uit Episode II en Kashykk, de Wookieplaneet, uit Episode III daar deel van uit zullen maken. De game dient dus ook als een soort brug tussen deze twee films en zal ook veel infomateriaal over de derde film bevatten die pas in Juni 2005 zal gaan draaien.
Ook Republic Commando zal Multiplayer op zowel de PC als Xbox ondersteunen, en het zal dan tot 16 man een shooter festijn moeten worden. Naast Deathmatch, Team Deathmatch en Capture the Flag zal de game ook nog andere geheime modes moeten gaan bevatten en ook een Download Content optie is aanwezig op de Xbox versie.
Zoals het er nu naar uitziet wordt dit toch wel een game om in de gaten te houden, en vooral voor de Star Wars fan een leuk tijdverdrijf zou moeten zijn.
Herman Karper
- Platform: Xbox – PC
- Developer: Lucas Arts
- Publisher: Lucas Arts
- Distributeur: Contact Data
- Release: November 2004
Battlefront is simpel gezegd de Battlefield in een Star Wars setting, als echte multiplayergame met een capaciteit tot 64 man op één server kan dit voor de online-shooterfans onder ons al niet meer misgaan. Op bekende locaties zoals Hoth, Yavin of Tatooine zullen twee teams dan verschillende multiplayermodes uitvoeren. Naast natuurlijk lopen kun je ook gewoon stappen in één van de 15 authentieke Star Wars voertuigen.
Op de E3 was de game al speelbaar voor de PlayStation2 aanwezig, als Lan met vier tegen vier werd er op Endor, Hoth en Kamino gespeeld. Wat gelijk opviel is dat er door de maps heen ook NPC’s zitten die zonodig tegenstand of hulp bieden, zo zullen de Ewoks op Endor vallen plaatsen voor de AT-ST’s net als in de films.
Ook werd er op Hoth de boeiende veldslag nagespeeld tussen de Rebellen en de Imperial Forces, als rebel kun je zo ook in een snowspeeder stappen en net als Luke Skywalker een soort harpoen afschieten om vervolgens het gespannen touw om de AT-AT heen te wikkelen en hem tot stoppen te brengen.
Naast deze al vernieuwende Team Deathmatch opties bevat de game ook een ‘Galactic Conquest’ mode waarbij planeten veroverd moeten worden. Een veroverde planeet kan echter ook weer in de handen van de tegenstand vallen waardoor je het team dus terug zal moeten trekken.
Verder blijft het natuurlijk een Star Wars kloon van Battlefield 1942, dus weinig vernieuwing in het genre zal je niet kunnen vinden, wel is de game naast natuurlijk de PC ook op de PlayStation2 en Xbox speelbaar, en op die consoles zal deze game het gaatje wat er is zeker goed op kunnen vullen. Verwacht de game op de dag wanneer de Trilogy DVD box in de winkel ligt, 21 september dus.
Herman Karper
- Platform: Xbox – PC – PS2
- Developer: Pandemic
- Publisher: Lucas Arts
- Distributeur: Contact Data
- Release: 21 September 2004
Midway
Toen de eerste delen van Mortal Kombat verschenen waren moeders wereldwijd (maar vooral in Amerika) in alle staten. In de game kwam zoals in de titel al vermeld zit altijd maar 1 speler levend uit het gevecht. De ander werd middels fatality op brute wijze afgemaakt.
Tegenwoordig zijn we wel wat geweld gewend (met dank aan Rockstar voor games als GTA en Manhunt). Hoewel moeders bij het horen van Mortal Kombat nog altijd rillingen krijgen zijn wij al heel wat meer gewend. Midway moet dus wel met wat beters op de markt komen. Dit zijn zij ook van plan te doen. Deception lijkt veel op Deadly Allience de eerste Mortal Kombat game die op de huidige generatie consoles verscheen. Zo heeft iedere vechter heeft nog steeds 3 stijlen waaruit de speler tijdens het vechten kan kiezen.
Maar er zijn ook genoeg nieuwe dingen bedacht om Deception tot een nieuw deel te maken en niet een soort add-on. Er zijn heel wat nieuwe modes (onder andere Chess Kombat en een adventure mode) nieuwe karakters en nog veel meer. Het spel zal ook online gaan zowel op de Xbox als op de PS2.
Kevin Bowey
- Platform: Xbox – PS2
- Developer: Midway
- Publisher: Midway
- Distributeur: Contact Data
- Release: Herfst 2004
Microsoft
Microsoft is jaarlijks altijd de eerste die met haar Pers Conferentie komt, en ook dit jaar hadden zij weer een volle zaal en een volle zak met lekkers. Naast de aankondiging van Forza Motorsport pakte MS groots uit met de sterke line-up aan games, wat denk je van Halo, Fable, Jade Empire, Kameo, Conker en Sudeki? Ook de opvolger van Mech Assault die voor het eerst pas ‘echt’ geshowed werd moet het op Live helemaal gaan maken.
Halo 2, de game die vorig jaar de show stal op de E3, heeft dit jaar weer vele handen laten klapperen en vele juichen moeten toehoren. Op de persconferentie van Microsoft voorafgaande aan de E3 werden heel wat dingen bekend gemaakt, naast een real-time filmpje van een gevecht tussen een Spartan en een Elite in Multiplayer die je ongetwijfeld snel op het internet kunt vinden lieten Microsoft en Bungie weten dat Halo 2 wereldwijd op 9 November 2004 in de schappen zal liggen, en dit is meer dan zeker!
Daarnaast komt er rond de release ook nog een Limited Edition Box uit die Halo 2 bevat, maar ook een extra DVD boordevol special features zoals making off’s, interviews en art. Voor nu is echter veel interessanter dat door de real-time demo veel informatie naar boven is gekomen, zo kon iedereen weer zien dat het er grafisch meer dan picobello uitziet, maar dit is voor ons geen nieuws meer.
Wat wel nieuws is, is dat er nu bijvoorbeeld ook Elite’s mee kunnen vechten in de Multiplayer, dat je het Plasma Sword van Halo: Combat Evolved nu ook op kunt pakken, en dat de omgevingen compleet gemold kunnen worden. Ook kunnen de Warthog’s en Ghosts, de voertuigen van het spel, volledig de pan in worden gereden wat natuurlijk grote gevolgen heeft voor je verdere rijstijl. Ook zagen we in het filmpje nieuwe wapens, en het Dual Wielding System, waardoor je twee verschillende wapens in je handen kunt nemen, om zo tactisch je tegenstander het snelste neer te krijgen.
Op de E3 zelf konden de groten der gamepers al de Multiplayer aan de tand kunnen voelen, lucky bastards, dit gebeurde op een map genaamd Zanzibar waar een Single-CTF game gespeeld werd tussen Spartans en Elite’s. Ik als Halo (2) addict heb natuurlijk alle previews gelezen en hieruit kan ik concluderen, dat volgens de gelukkigen spelers, we Halo 2 eigenlijk al Game of the Year kunnen gaan noemen, kwijl, I just cain’t wait till november 9th!
Herman Karper
- Platform: Xbox
- Developer: Bungie
- Publisher: Microsoft Game Studios
- Distributeur: Microsoft Nederland
- Release: 9 November 2004
Voor Fable was dit alweer het derde jaar dat zij aanwezig was op de E3, twee jaar geleden heette de games zelfs nog Project Ego. Peter Moleyneux heeft samen met Big Blue Box nu echter wel aangekondigd dat er geen vierde jaar voor Fable op de E3 komt, de Real-Time Role Playing Game zal namelijk wereldwijd op 21 september 2004 in de schappen liggen.
Dit jaar was echter wel de eerste keer dat iedereen met Fable aan de slag kon, de spelers hadden de mogelijkheid om als jongetje op pad te gaan, maar konden ook als volwassene de verschillende gevechtselementen testen. Wanneer je voor het jongetje ging kwam je al de confrontaties “goed” en “slecht” tegen, communicerend met andere personages kreeg je meestal de mogelijkheid om twee of meer acties te ondernemen die allemaal tot een ander einde zullen leiden.
Van het vechtsysteem zijn we te weten gekomen dat deze erg lekker werkt op een controller, Fable bevat een knoppensysteem die we vaak terugzien in Nintendo games waar onderin wordt vermeld welke knop als actie heeft. Bij het vechten kun je vijanden een lock-on doen, zodat je als speler alleen deze tegenstander aan valt.
Natuurlijk moet je voor een RPG zoals Fable veel langer de tijd nemen, vooralsnog ziet het er allemaal nog steeds erg spectaculair uit, en we hopen natuurlijk dat Molyneux’ baby’tje de 21ste van september wel gaat halen.
Herman Karper
- Platform: Xbox
- Developer: Big Blue Box / Lionhead Studios
- Publisher: Microsoft Game Studios
- Distributeur: Microsoft Nederland
- Release: 21 September 2004
Bioware, misschien wel ’s werelds beste Role Playing Games-maker, is na Star Wars: Knights of the Old Republic begonnen aan een Xbox-exclusive titel, genaamd Jade Empire. Zoals we gewend zijn van Bioware zal ook deze game een RPG zijn, en het verhaal en de gameplay is gebaseerd op het kaartspel Legends of the Five Rings, wat vergelijkbaar is met het bekendere Magic.
De game speelt zich af in Rokugan, waar een grote burgeroorlog heerst, en de regering even erg is als het conflict wat er heerst zelf. Jij zal hierbij dus je partij moeten kiezen, en dat kun je doen als samurai, ninja, monnik, dief, enzovoorts. Ook in Jade Empire wordt het thema goed en kwaad dus gebruikt, en als dat even goed uitgewerkt gaat worden als in bijvoorbeeld KotOR, dan staat hier ons een erg interessante titel te wachten!
Hoewel Jade Empire al aanwezig was op de Tokyo Game Show pakte de titel pas echt grootst uit op de E3 van dit jaar, en hoe? Jade Empire heeft nu al menig nominatie voor Best RPG in de wacht gesleept, en uit de vele hands-on previews kun je maar een conclusie trekken, deze game wordt nog groter dan Knights of the Old Republic.
Wat Jade Empire verschillende maakt van KotOR is dat het nergens op gebaseerd is, geen Star Wars, geen Dungeons and Dragens, maar gewoon een eigen mythe met een eigen verhaal. Het grootste verschil zit hem echter in het feit dat Jade Empire niet turn-based is, je hoeft dus niet langs menuutjes om acties te selecteren, maar elke beweging zit hem gewoon in de druk op A of X knop, de blocks gebeurd met de B knop en met de Y knop kun je de Focus mode in, de Matrix-style beweging die eindelijk eens goed in een game gebruikt wordt.
Net als in KotOR bezoek je in Jade Empire ook verschillende gebieden zoals de prachtige Imperial City of een droomwereld waar je naar getransporteerd wordt om demonen het lijf aan te gaan. Je zult hier kunnen communiceren met honderden computergestuurde karakters in een volledig nieuwe en prachtige 3D engine, train je personage zo dat hij uitgroeit tot een van de sterken in het rijk en leer hem over 30 verschillende Martial Arts stijlen.
Voorlopig staat deze verrassende en vernieuwende Jade Empire gepland om in de Winter van 2004 uit te komen, ik kan al niet meer wachten op deze tweede grote RPG naast Fable!
Herman Karper
- Platform: Xbox
- Developer: Bioware
- Publisher: Microsoft Game Studios
- Distributeur: Microsoft Nederland
- Release: December 2004
Microsoft’s titel die ze al meer dan 2 jaar geheim wisten te houden voor de E3 was Forza Motorsport, een simulatieracer die zo realistisch is dat je alles aan je eigen gekochte wagen kunt veranderen, bouwend op dat realistische concept hopen zij eind dit jaar met een andere niet nader te noemen racegame van Polyphony de strijd aan te gaan.
Op de E3 werd Forza Motosport dus aangekondigd en gelijk goed vertegenwoordigd, want hij was niet alleen speelbaar aanwezig op demo-pods, ook waren er zelfs vier-schermen-setups waardoor je dus met vier Xbox’en en Tv’s bijna een echte auto na kan bootsen .
In de E3 demo zagen we al wagens van oa. Ferrari, Panoz en BMW langskomen, en dat was nog maar een deel van het wagenpark van meer dan 200 auto’s van 60 verschillende automerken. Ook bevat het spel de mooiste banen ter wereld zoals de Nurburgring Nordschleiffe, de Laguna Seca of een baan door de smalle straten van Rio de Janeiro.
Forza Motorsport zal tot in de details de realiteit nabootsen, waardoor je dus én je ogen op het wegdek moet houden én zorgen dat je auto in perfecte staat zodat je niet eindigt in een barrel zonder wielen. Dankzij de licenties die er verkregen zijn kun je de schade ook nog echt op de wagens terugvinden. Naast het volledig tunen en herbouwen van je wagen, waarmee je zelfs meer dan 200 stickers op je wagen kunt plakken, bevat Forza Motorsport ook het unieke Drivatar-systeem, waarmee je teamgenoten jouw rijgedrag kunt leren zodat zij dit voort kunnen zetten.
Volgens de eerste hands-on previews wordt Forza Motorsport een hele fijne racegame, die naast “good-looks” ook nog eens “good-handling” heeft, en ik kan dus ook niet wachten tot ik eind dit jaar / begin volgend jaar het schijfje in mijn Xbox mag gaan stoppen.
Herman Karper
- Platform: Xbox
- Developer: ?
- Publisher: Microsoft Game Studios
- Distributeur: Microsoft Nederland
- Release: December 2004
Ook Kameo heeft al zijn derde E3 achter de rug, het is echter pas de tweede dat hij op de Xbox was, in 2002 draaide deze vrolijke fairytail adventure nog op de Gamecube van Nintendo, maar omdat Microsoft eind 2002 de voltallige studio van Rare kocht verhuisden ook de projecten van deze bekende Britse studio mee.
Kameo gaat over het verhaal van twee prinsesjes Kameo en Kalus die in het rijk van hun moeder allebei kans maken op de troonopvolging. Als de koningin echter besluit dat Kameo haar plaats over mag nemen en de kracht krijgt om te transformeren in verschillende beesten neemt Kalus wraak en ontvoert de koningin, ook laat ze de trollenkoning vrij die complete chaos in het eens zo vredelievende rijk moet brengen.
Hoewel de game een kinderlijk uiterlijk heeft draait Kameo voornamelijk om vechten, op de E3 waren kleine delen van het spel te spelen waar je veel tegenstanders tegen zou gaan komen. Het vechten gaat niet met de knoppenconfiguratie maar wordt geregeld via de twee triggers die de Xbox-controller heeft. Door een juiste timing met de triggers kan jij iedereen slim af zijn, de A,B,X,Y-knoppen zijn ditmaal voor het wisselen/transformeren in een karakter, ieder met eigen specialiteiten zoals ijs en vuur.
Op een Pokémon achtige manier kun je in de game zo’n 30 verschillende beestjes vangen die je dus in het verdere verloop in kunt zetten als je in barre situaties zit, denk je dat dit concept misschien een beetje kiddy klinkt dan moet je de game toch wel een kans geven, ten opzichte van vorig jaar heeft Kameo al een stoerdere uitstraling gekregen door haar in een legergroene outfit te stoppen, dus laten we hopen dat het echt weet aan te slaan, het gaat natuurlijk nog steeds op een game van Rare, die in januari 2005 haar tweede Xbox game dan wilt gaan uitgeven.
Herman Karper
- Platform: Xbox
- Developer: Rare
- Publisher: Microsoft Game Studios
- Distributeur: Microsoft Nederland
- Release: Januari 2005
Toen Microsoft vorig jaar met Conker: Live and Uncut aankwam werd de koper van Rare totaal uitgelachen door de voltallige gamewereld, een remake van een N64-game, belachelijk, een eekhoorn in multiplayer, dat slaat toch niet aan? Dit jaar werd er echter geen slecht woord over de game gezegd, maar de game was zeker wel aanwezig.
Naast verandering naar Live and Reloaded heeft deze game van het Britse Rare een flinke face-lift over het Single Player gedeelte gehad, het klinkt waarschijnlijk absurd, maar de screens en in-game filmpjes laten mij en andere grootheden als het Amerikaanse IGN toch echt blijken dat dit één van de mooiste, zoniet mooiste, console game tot op heden is.
De Single Player is een complete remake van de Nintendo 64 titel Conker’s: Bad Fur Day, een perfecte game die door het stoppen van de N64-productie helaas te weinig aandacht kreeg. Nu probeert Rare het weer, met hetzelfde idee, maar met een prachtige engine brengen ze de eekhoorn Conker en de interactieve wereld om hem heen prachtig tot leven.
Maar de game wordt nog interessanter door de Multiplayer mode, hier gaat het dan om een Third-Person-Shooter avontuur die zowel thuis op de bank, als met 16 spelers via het Xbox Live netwerk te spelen zal zijn. Sinds jaar en dag zijn de Squirrels in oorlog met de vijandige Tediz, een soort Nazi-Beren, in teamverband kun je in twee verschillende settings; Old War en Future War welteverstaan kunnen vechten om de hoogste score. Omdat de Xbox een oudere doelgroep heeft dan de Nintendo 64 zullen er in deze game vele koppen rollen, bloed spatten en boeren en scheetjes worden gelaten.
Was het al niet voor de meesterlijke graphics van de singleplayer, dan was het wel om de, waarschijnlijk erg verslavende, multiplayer dat deze titel een grandioze hit zal gaan worden.
Herman Karper
- Platform: Xbox
- Developer: Rare
- Publisher: Microsoft Game Studios
- Distributeur: Microsoft Nederland
- Release: Maart 2005
Unreal Championship was al een paar weken voor de E3 aangekondigd, maar op deze grote spellenbeurs is er nog meer info naar buiten gekomen. Net zoals het eerste deel is Unreal Championship natuurlijk weer online te spelen op Xbox Live maar ook offline in singleplayermode is er meer te beleven, nu is het een heuse campaign en geen losse matchjes.
Andere nieuwe dingen ten opzichte van het vorige deel zijn een third person mode waarin je kunt rennen en springen om kogels te ontwijken, en de first person mode waarin je schiet. Er zijn dus nu acrobatische toeren en ook op het gebied van adrenaline powers zijn er verbeteringen. Als je powerups in de levels oppakt, kun je een adrenaline power gebruiken waardoor je tijdelijk Superman bent. Maar je kunt ook spelen met één van de 14 characters die in de game zitten. Een andere nieuwe feature is de melee-combat. Je kunt nu elkaars hersens inslaan met je wapens, zoals we dat van bijv. Halo kennen. Verder ziet alles er een stukje mooier uit, zijn er nieuwe levels en is de gameplay ge-finetuned.
Unreal Championship 2 moet na Halo 2 de beste online shooter worden op de consoles. Killzone hóé?
Remco Molenaar
- Platform: Xbox
- Developer: ?
- Publisher: Microsoft Game Studios
- Distributeur: Microsoft Nederland
- Release: ?
Net als het hierbovenstaande Unreal Championship 2 komt er ook een vervolg op een andere Xbox Live game die er vanaf het begin bij was; Mechassault. Mechassault 2: Lone Wolf. Ook dit tweede deel zal weer online gespeeld kunnen worden en natuurlijk is alles weer verbeterd.
Jij bent nu geen robot meer, maar jezelf, een mens. Lopend over het slagveld zul je een ‘geparkeerde’ Mech kunnen betreden, of je kunt er eentje kapen. En dan begint de fun pas echt. Net zoals in deel 1 is alles weer te verwoesten maar dit keer lukt dat nog allemaal veel beter omdat je wredere Mech’s hebt met wredere wapens. Wat dacht je van een Atoombom?
Anyhow, de Xbox Live service moet nog verder verbeterd worden, zo kun je bijvoorbeeld op een gigantische planeet spelen en jij zit in een clan die het tegen de andere clans moet opnemen om die planeet te veroveren. Je neemt hun bases in, drijft ze nog verder terug, enzovoorst. Verder is ook de singleplayer weer voorzien van een goede campaign en moet MechAssault 2 het uiterste uit je Xbox gaan halen qua graphics.
Remco Molenaar
- Platform: Xbox
- Developer: Day 1 Studios
- Publisher: Microsoft Game Studios
- Distributeur: Microsoft Nederland
- Release: ?
Ook heeft Microsoft natuurlijk nog de geanticipeerde RPG Sudeki in het kielzog, deze game van het Britste Climax die Turn-Based en Real Time vechten combineerd is zo goed als af maar is verplaatst tot 27 Juli zodat deze geen andere releases in de weg zal gaan zitten. Verder kondigde Microsoft aan een Webcam uit te brengen voor Xbox Live zodat je kunt MSN’en via je Xbox met andere gamers, en ook zal er een systeem op Xbox Live komen waarmee je spelletjes als dammen, schaken en onder andere backgammon op kunt spelen. De grootste aankondiging naast al dit nieuws was wel het feit dat EA dan toch Xbox Live zal gaan ondersteunen en met games als Battlefield, Need for Speed, Fifa, Burnout en Timesplitters kunnen wij hier meer dan blij mee zijn.
Herman Karper
Namco
September, 2010. Na het uitschakelen van een onbekend vliegtuig verdwijnt de gehele 108e Tactische Gevechten Bataljon. De basis gaat op code rood, maar wie is de vijand? Daar mag jij achter gaan komen, met behulp van je vliegtuig natuurlijk.
Zoals de titel al aangeeft is het alweer de vijfde aflevering van de Ace Combat serie. En deze keer belooft het allemaal nog vetter te gaan worden, Namco belooft baanbrekende graphics, dertig verschillende missies, meer dan vijftig gelicenseerde vleigtuigen en vier verschillende modes. Voor de gamer die houdt van vliegen, maar ziek wordt in een vliegtuig belooft dit weer een fijne game te worden. Toch?
Gerard de Wit
- Platform: PS2
- Developer: Namco
- Publisher: Namco
- Distributeur: EA Benelux
- Release: Herfst 2004
Starfox Armada
Op de E3 kon de multiplayer en singlplayer van deze game bij de Nintendo-stand worden gespeeld. Starfox Armada is geen vervolg van de cube-versie maar van de Nintendo 64-versie Lylat Wars. Starfox Armada keert terug naar Starfox roots wat betekent dat we weer kunnen gaan vliegen in de Arwing.
Je kunt ook op de grond vechten door onder andere in een tank te stappen. Ook kun je samen in een voertuig stappen dat de ene stuurt en de andere de vijanden afknalt. De game zal ook een LAN-optie bevatten waardoor het mogelijk is om deze game met meerderen personen te spelen. De releasedatum van deze game is nog niet bekend.
Nils de Borst
- Platform: Gamecube
- Developer: Namco
- Publisher: Nintendo
- Distributeur: Nintendo Benelux
- Release: Winter 2004
Alhoewel hij al een tijd in Japan uit is, was hij nu pas speelbaar op de E3. De rest van de wereld wacht nog met smart op dit geheel nieuwe concept waar het slaan op trommels centraal zal staan. Donkey Konga wordt geleverd met een set trommels waarop je deze game moet voltooien.
Het spel bevat 31 nummers waarop op de maat zal moeten worden gespeeld. De konga’s bestaan uit vier kleuren waarop zal moeten worden getrommeld. De linker Konga is geel, de rechter Konga rood, beide conga’s roze en een klap in je handen is grijs. Het klappen in de handen wordt gedetecteerd met behulp van een microfoontje tussen de Konga’s. Het spel bevat dus 31 nummers die variëren van top 40-nrs tot een Mario Bros theme.
De trommels worden gratis bij deze game geleverd en zijn ook nog is van aardig materiaal. Ook kun je een vriend optrommelen om samen een soort ‘safri-duo’ te vormen. De game zal op 15 oktober eindelijk in Europa verschijnen. In Japan is deze game dus allang uit en er is inmiddels al een expansion in de maak voor een aantal nieuwe nummers.
Nils de Borst
- Platform: Gamecube
- Developer: Namco
- Publisher: Nintendo
- Distributeur: Nitendo Benelux
- Release: 15 Oktober 2004
Nintendo
Nintendo had vorig jaar een aardig dipje, het enige waar zij mee opkwamen was Connectivity tussen de Gameboy Advance en de Gamecube, iets waar niemand natuurlijk op zit te wachten. Dit jaar sloegen ze echter keihard terug, met een speelbare Metroid Prime: Echoes, een teaser van een spectaculaire nieuwe Zelda en natuurlijk de Nintendo DS, de handheld, die alle bizz die aanwezig was aardig wist te boeien.
Deeltje een van Metroid Prime werd door vele geprezen als de beste Gamecube-titel van dit moment, en dus besloot Nintendo een vervolg op deze first-person-shooter-adventure te maken. De game zal Metroid Prime: Echoes gaan heten en zal deze keer ook een multiplayer bevatten.
De speelbare demo op de E3 bevatte een level genaamd ‘Sidehopper Station’. Het was een open level wat uitermate geschikt was voor vuurgevechten. Ook kon je van je morph-ball gebruik maken door de verschillende interacties in de levels. In dit level kon je onder andere ook gewoon raketten en bommen oppakken die ervoor zorgen dat je niet zonder munitie komt te zitten. Op enkele plaatsen kun je ook in powerups cirkels stappen wat ervoor zorgt dat je onzichtbaar, een schild of een extra grote straal voor je geweer bezorgt.
In de mulitplayer mode kon je uit twee spelmodes kiezen: Deathmatch en Bounty. Deathmatch mode is dat er een bepaald tijdslimiet aan de game vastzit wie aan het eind van de rit het meeste kills heeft gemaakt wint. Bij de Bounty mode zit er ook een bepaalde tijd aan de game vast, maar moet je dit keer het meeste munten verzamelen wil je winnen. Maar als je geraakt wordt vliegen er weer een aantal munten uit je zakken. De besturing blijft hetzelfde en de omgevingen zijn weer wat scherper weergeven dan het vorige deel. Gelukkig zorgt de splitscreen niet voor slechtere graphics wat bij veel andere games wel het geval is.
Metroid Prime: Echoes is een rechtstreeks vervolg op het vorige deel en zal op de planeet ‘Aether’ plaatsvinden. Deze planeet is net als in deel een getroffen door een meteoorinslag van Phazon wat zorgt voor gemuteerde wezens die het goede en kwade creëert. Ook zal de kwaadaardige Dark Samus weer verslaan moeten worden. Verder zal er in deeltje twee veel van je tactieken vereist worden omdat er bij elke missie net niet genoeg munitie wordt meegegeven.
Voor de rest zijn de morph-ball functie, grijphaak lock-on functie en laser en ice stralen weer terug. Op de E3 was Metroid Prime: Echoes een blije verassing door met name de multiplayer. In november zal deze game in de VS verschijnen, maar wanneer ie in Europa zal verschijnen is helaas nog niet bekend.
Nils de Borst
- Platform: Gamecube
- Developer: Retro Studios
- Publisher: Nintendo
- Distributeur: Nintendo Benelux
- Release: 2005
We hadden inmiddels al veel gehoord van deze RPG en op de E3 was hij dan ook speelbaar. Zo zal deze game goed gebruik maken van Mario’s papieren lichaam waardoor hij zich onder meer zal moeten oprollen om door kleine spleetjes te kunnen. Je kunt Mario ook tot een papieren vliegtuig opvouwen het zogenaamde ‘Paper Airplane’.
De vijand van Paper Mario is dit keer geen bekende maar een totaal nieuwe. Verder zal je in deze game om de beurt moeten aanvallen en actie-elementen aanwezig zijn. De commando’s die je geeft worden uitgevoerd door middel van een kring boven het hoofd. De hamer zal ook haar eigen commando’s krijgen door op het juiste moment je analoge stick te bewegen. Ook zal Paper Mario 2 barstens vol van de minigames zitten.
Gedurende het avontuur zul je verschillende items en energie moeten vinden om deze te voltooien. Bezoek een Badge-Shop om speciale krachten te krijgen of ga langs de Bar om op krachten te komen. In het level zijn verder savepoints om je voortgang te bewaren. Deze titel zal aan het einde van het jaar uitkomen en inmiddels zijn al vele screens en filmpjes vrijgegeven.
Nils de Borst
- Platform: Gamecube
- Developer: Nintendo
- Publisher: Nintendo
- Distributeur: Nintendo Benelux
- Release: Winter 2004
Helaas was hij nog niet speelbaar maar Nintendo wist ons toch wel blij te verrassen met een prachtige trailer. De graphics leken bijna realistisch en moeten het uiterste uit de Gamecube gaan halen. Verder zagen we dat veel gevechten te paard plaatsvonden in plaats van de boot in The Wind Waker.
De nieuwe Zelda is geen opvolger van het vorige avontuur en zal dus ook niet cell-shaded worden vormgegeven. Link verliest hierdoor terecht zijn kinderachtige imago en wordt wat volwassener. Bovendien speelt een paard in het nieuwe deel dus een prominente rol, vele geruchten gaan al dat dit paard Epona is die bekend is van de vorige delen.
Op de E3 van 2005 zal hij wel speelbaar zijn en zullen we een nieuwe Zelda bewonderen die er heel anders uit moet gaan zien dan de vorige delen, een soort Zelda meets Lord of the Rings.
Nils de Borst
- Platform: Gamecube
- Developer: Nintendo
- Publisher: Nintendo
- Distributeur: Nintendo Benelux
- Release: 2005
Op de vorige E3 was hij ook al te zien, maar dit keer was hij ook speelbaar. Deze game wordt op het moment ontwikkeld door N-space die onder andere bekend is van Duke Nukem: Time to Kill. De hoofdpersoon in deze game is John Raimi, een soldaat die de shadowy Volks Corporation onderzoekt. Zo is het onder meer de bedoelingen om sommige obstakels te overwinnen door lichamen over te nemen die bepaalde kwaliteiten bezitten die jij niet hebt.
Het overnemen van een lichaam gaat niet zomaar, dit kan worden gedaan als een persoon bang is of zich opgejaagd voelt waardoor zijn lichaam gemakkelijk over te nemen is. Geist is een first-person shooter waaronder de wapens een handgun, shotgun en een assault rifle zijn. Net als Metroid-Prime wordt Geist meer een adventure dan een first-person shooter, dus kunnen we geist beter betitelen als een first-person-adventure.
Alles draait dus in dit spel om lichamen over te nemen om zo bepaalde puzzels en obstakels te overwinnen. Ook konden we op de E3 zien dat er een multiplayer aan deze game was toegevoegd. Je kunt dan kiezen of je een ‘ghost’ of een ‘soldier’ wilt zijn en de bedoeling is dat de ghost de soldier overmeesterd en de soldier deze probeert af te weren. Wanneer deze game zal uitkomen is helaas nog niet bekend.
Nils de Borst
- Platform: Gamecube
- Developer: N-Space
- Publisher: Nintendo
- Distributeur: Nintendo Benelux
- Release: Winter 2004
Één van de allereerste Gamecube titels was de strategie game Pikmin. Hierin was het de bedoeling om Captain Olimar te bevrijden van de Pikmin planeet, waar hij gestrand was met zijn ruimteschip. Door de Pikmin uit de grond te trekken gehoorzaamden ze de captain, zodat ze hem konden helpen met het repareren van zijn ruimteschip.
In het nieuwste deel is het concept niet veel anders. Nog steeds moet je levels overbruggen met behulp van je Pikmin. Natuurlijk zijn er ook interessante veranderingen in de game aangebracht. Zo zijn de Pikmin naast rood, geel en blauw nu ook wit en paars gekleurd, die je respectievelijk kracht en weerstand tegen gas bezorgen.
Ook kun je nu voor een ander spelkarakter kiezen, zodat je naast Captain Olimar je nu ook met Louie kunt spelen. Verder is de online multiplayer optie heel aangenaam, waarin je het online tegen iemand anders op kunt nemen.
Ook is het meest frustrerende onderdeel van deel één aangepakt. In dit deel had Captain Olimar namelijk maar voor 30 dagen zuurstof. Aangezien één dag 20 minuten telde, was het noodzaak de game binnen 10 uur uit te spelen. Behoorlijk storend dus als het even niet lukt. In deel twee is dit gelukkig verwijderd en kun je zolang over de levels doen als je wilt.
Verder zijn er natuurlijk nog vele visuele upgrades aangebracht, zodat de levels er nóg fleuriger en kleurrijker uit zien.
Meer tuinier-fun dus in augustus!
Teun van den Heuvel
- Platform: Gamecube
- Developer: Nintendo
- Publisher: Nintendo
- Distributeur: Nintendo Nederland
- Release: Augustus 2004
SEGA
Als er een racer is die je het gevoel van weleer weer geeft dan is het wel Outrun, de arcaderacer waarin je met een Ferrari op abnormale snelheid een parcours binnen een bepaalde tijd af moest leggen. Sinds enkele tijd draait er in de Japanse arcadehallen de opvolger van deze game, op een arcadeboard wat gebaseerd is op Xbox technologie, een Xbox versie van deze game lag dus voor de hand.
Tijdens de E3 maakte SEGA dus eindelijk bekend dat ze ook bezig zijn aan een versie voor de Xbox, die uitgebreider is dan die in de arcadehal draait door onder meer Xbox Live play toe te voegen. In Outrun 2 is het net als bij het origineel de bedoeling om in een Ferrari, met een vrouw op de passagiersstoel een exotisch en vreemd parcours af te leggen, razend langs vele andere weggebruikers. Dit moet echter wel in een bepaalde tijdsperiode, maar gelukkig zijn er Checkpoints waar je de klok weer wat meer tijd erbij geeft, zie je dat je echter veel tijd over houd dan heb je vijf keer de mogelijkheid om bij een splitsing links of rechts te gaan, links ga je voor een makkelijkere weg, en rechts ga je als je meer uitdaging wilt waarmee je dus ook beter beloond wordt. Je racet dus eigelijk in een aflopende piramide naar de eindstreep.
De game ziet er goed uit, maar haalt ’t niet bij grafische wonders als Project Gotham Racing en RalliSport Challenge, maar gezien de snelheid van de game is dit ook helemaal niet nodig omdat alles toch met een rotgang langs je raast. De auto’s zien er ook schitterend uit en het zijn er meer dan in het origineel, zo kun je onder meer in een Enzo en F50 van het roemruchte Italiaanse merk stappen.
SEGA kondigde ook aan dat de game nog een aantal andere mode’s zal gaan bevatten die je zowel offline als online kunt spelen, welke dit zijn is nog niet bekend. Ook een releasedatum is nog niet te bekennen, maar het feit dat hij er aan komt exclusief op de Xbox doet al vele harten sneller bonken.
Herman Karper
- Platform: Xbox
- Developer: SUMO Digital
- Publisher: SEGA
- Distributeur: Atari Benelux
- Release: ?
Sierra
Grote blikvanger bij Sierra dit jaar was natuurlijk Half-life 2, die we allemaal liever nu hadden gespeeld, dan dat we ernaar konden kijken. Verder liet 2015, de studio achter MOHAA, Men of Valor zien, een shooter die zich tijdens de Vietnamoorlog afspeelt.
Half-life 2 was vorig jaar de meest gewilde game van de E3 en dankzij wat problemen rond de ontwikkeling van de game (hij zou in september vorig jaar al komen) was het ook dit jaar de meest gewilde game van de E3. Er is echter geen nieuws rond deze titel bekend gemaakt tijdens de afgelopen Electronic Entertainment Expo, behalve dan dat de game deze zomer echt moet gaan verschijnen.
Wel zagen we nog een trailer verschijnen van de game, die hetzelfde met ons deed als vorig jaar: we willen in Gordon’s laarzen stappen en zijn nieuwste avontuur spelen! Want wie wil dat nou niet, in de onheilspellende stad rondlopen, terwijl je van alle kanten belaagd wordt door de aliens. Of in een buggy stappen en al rijdend de monsters van je afslaan? Of met de wetten van de natuur spelen en allerlei materialen naar tegenstanders slingeren? Wij in ieder geval wel!
Danny Dam Wichers
- Platform: PC – Xbox
- Developer: Valve
- Publisher: Sierra
- Distributeur: Atoll Soft
- Release: Deze zomer!
Wie 2015 hoort, die denkt gelijk aan Medal of Honor: Allied Assault. Het team achter één van de meest populaire WOII-shooters heeft met Men of Valor die oorlog achter zich gelaten en zich in het volgende grote conflict gestort: de Vietnamoorlog. Je gaat dus van de grauwe puinbergen van kapotgeschoten steden van ‘40-’45 naar de jungle van Zuidoost Azië aan het einde van de jaren zestig. Daar kom je te vechten in dichtbegroeide oerwouden en rijstvelden zonder dekking en hier en daar nog een stad waar je op elke meter de dood moet ontwijken.
Het lijden is hetzelfde gebleven, voor zowel jou als je strijdmakkers. Men of Valor probeert een realistisch beeld te geven van de infanteristen in deze bloedige strijd en daardoor krijg je zat gruwelijkheden te zien en te verwerken. Je broeders in de strijd laten dat weten ook, want ze hebben meer dan 300 regels tekst om je op de hoogte te houden van wat ze zien en voelen. Een ander geluid dat je zult horen is een goede seventies-style soundtrack, die de sfeer nog meer moet verhogen. Vietnam, here we come!
Danny Dam Wichers
- Platform: PC – Xbox
- Developer: 2015
- Publisher: Sierra
- Distributeur: Atoll Soft
- Release: 2e helft 2004
Toen deel 1 van Tibes in Amerika uitkwam was het een hit. De game was voor de tijd erg origineel, het bood team based gameplay in grote omgevingen met voertuigen en veel keus in armour en wapens. Eén van de leukste aspecten van tribes was de jetpack die elke soldaat op zijn rug had. Hiermee kon je als je het goed deed in 1 sprong grote delen van het level doorkruizen, erg leuk.
In Europa is het spel echter nooit echt bekend geworden en ook de opvolger Tribes 2 werd niet echt bekend. Onlangs is het alsnog mogelijk geworden om de 2 spellen te leren kennen, gratis en voor niets (download ze hier). Deze actie is om de mensen warm te krijgen voor deel 3, met de subtitel Vengeance. De game is gebouwd op de engine waar ook Unreal Tournament 2004 mee is gebouwd en beloofd dus mooie plaatjes.
De gameplay heeft tal van unieke elementen en zal als het spel op de voorgaande delen lijkt heerlijk spelen. Hoewel het spel vooral voor online schieten bedoelt is hebben de makers er ook een complete single player campaign in gedaan. Gamers zonder een snelle internet verbinding kunnen dus ook met deze game aan de slag. Verwacht Tribes: Vengeance tegen het einde van november dit jaar.
Kevin Bowey
- Platform: PC
- Developer: Irrational Games
- Publisher: Sierra
- Distributeur: Atoll Soft
- Release: 26 November
Sony
Sony leek dit jaar wel Sinterklaas. Ze hadden veel nieuwe, en leuke spelletjes te showen. Zoals bijvoorbeeld Gran Turismo 4, Jak 3, God of War en Neerlands’ Killzone. Daarnaast hadden ze al een soort van toetje nog de PlayStation Portable te zien. Sony heeft zich weer van haar beste kant laten zien, well done!
Voordat de E3 van start ging wist ik niet eens wat God of War was, ‘zeker zo’n game die wil meeliften op het succes van films als Troy’ dacht ik even. Dit blijkt echter totaal niet het geval te zijn, het belooft volgens diverse bladen/sites zelfs een van de beste aankomende PlayStation2-games te gaan worden. ‘Wow, dat klinkt goed!’, sprak de gamejournalist.
Of volgens het officiele nieuwsbericht van Sony: ‘In God of War komt de donkere en brute wereld van de Griekse mythologieen tot leven voor je ogen’. ‘Wow, dat klinkt goed!’, sprak de geschiedenisleraar. Datzelfde nieuwsbericht: ‘Je neemt de rol aan van Kratos, je zult een verhaal beleven met verrassende plotwendingen en vele verschillende eindes terwijl je van explosieve en agressieve gameplay zult genieten’. ‘Wow, dat klinkt goed!’, sprak de puber die geen genoeg krijgt van geweld.
Het nieuwsbericht gaat verder: ‘Je zult als speler zelf kunnen bepalen hoe je speelt, ook al is het bruut’. ‘Wow, dat klinkt goed!’, sprak Tommy Vercetti. Het nieuwsbericht wederom: ‘Je zult moeten vechten tegen mythische figuren als Medusa, Cyclops, Minotaur en Harpies’. ‘Wow, dat klinkt goed!’, sprak de Pool Geerski Deski Laski Touretteski Cremski Omeletski. Nog steeds datzelfde nieuwsbericht: ‘De game is afkomstig van het creatieve brein achter Twisted Metal en Twisted Metal: Black’. ‘Wow, dat klinkt goed!’, sprak het creatieve brein zelf. Maar even serieus; de pers is er laaiend enthousiast over, dus klinkt het allemaal wel goed!
Gerard de Wit
- Platform: PS2
- Developer: Sony Computer Entertainment America
- Publisher: Sony Computer Entertainment Europe
- Distributeur: Sony Computer Entertainment Europe
- Release: Q1 2005
The Real Driving Simulator keert aan het einde van het jaar terug, met 500 (!) automobielen en rond de 100 (!) tracks. Ik hoor het gejuich al, de fanfare hoor ik de straat doormarcheren en ik zie me al die races rijden. Beginnend in een Golf of PT Cruiser en eindigend in een supercar, een Gillet of Pagani. Maar wat hebben we eigenlijk tijdens de E3 kunnen leren over Yamauchi’s vierde Gran Turismo.
Op de E3 werd de online-mode bevestigd, terwijl er over deze optie lange tijd veel onduidelijkheid was. Fijn dus dat die er nu toch echt komt. Verder zullen de gebruikelijke GT modes als Arcade Mode en Simulation Mode weer aanwezig zijn. Het is niet zo dat de Arcade Mode een soort van opvulling wordt voor de game, je zult namelijk met deze mode diverse auto’s kunnen unlocken.
Qua auto’s en banen waren er dit jaar op de E3 weer heel wat primeurs, zo zijn er ruim 100 onthuld op deze E3 zoals de BMW Concept M5 en een Saleen S7. Ook banen aan overvloed, op de E3 werd de Nurburgring Nordschleiffe (Hmm, waar ken ik die, kuch PGR2, van) een baan door Hong Kong en eentje in een prachtig dorpje aan een prachtig meertje onthuld.
Naast het bovenstaande werd er ook een Photo Mode aangekondigd, een mode waarvan ik de uitleg eigenlijk niet begrijp… Volgens mij is het een soort van mode waarbij je foto’s van je auto’s en races kunt maken, om vervolgens uit te gaan printen. Ach, zoiets is toch niet zo’n mode die je echt gaat gebruiken in een racegame. PS: Mocht je online ingemaakt willen gaan worden in Gran Turismo 4, stuur dan even een mailtje…
Gerard de Wit
- Platform: PS2
- Developer: Polyphony Digital
- Publisher: Sony Computer Entertainment Europe
- Distributeur: Sony Computer Entertainment Europe
- Release: Winter 2004
Aan het einde van het huidige jaar zal Jak III gaan verschijnen. Helaas zal dit derde deel van Jak and Daxter ook het laatste deel zijn in de serie. Erg jammer voor de fans. Gelukkig zal Naughty Dog voor deze titel nog een keertje alles uit de kast gaan halen, om te zorgen dat dit ook zo’n leuk spelleke wordt. En hoe willen ze dat resultaat dan bereiken?
Ten eerste zal Daxter (die kleine) voor het eerst speelbaar zijn, dit zal gaan zorgen voor de nodige afwisseling in het speelplezier. Ten tweede zal de game zich in een andere omgeving afspelen dan in het eerste en het tweede deel, we gaan ditmaal namelijk naar Wasteland. Een niet zo prettig gebied, waar Jak naar verbannen is omdat hij beschuldigd wordt van collaboratie met de vijand. Ten derde is Wasteland maar liefst vijf (!) keer groter dan Haven City, de stad in Jak II. Ten vierde zal Jak nu ook zijn wapens kunnen upgraden en zal hij gebruik kunnen maken van Light Jak, het tegenovergestelde van Dark Jak.
Niet overtuigt? Ach, ga jij dan maar weer verder met mannetjes afknallen als ik lekker dit kleurrijke avontuur speel…
Gerard de Wit
- Platform: PS2
- Developer: Naughty Dog
- Publisher: Sony Computer Entertainment Europe
- Distributeur: Sony Computer Entertainment Europe
- Release: Winter 2004
Take 2 Interactive
In San Andreas neem je de rol aan van Carl Johndon, die na enkele jaren Liberty City, terug keert naar de oude ghetto en Los Santos. Na de dood van zijn broer ging hij naar LC, maar komt nu terug wegens de dood van zijn moeder. Hoewel Carl weer een normaal leven wilt opbouwen en niet in bendes wilt belanden, wordt hij toch door diverse ruzies en corruptie weer terug in zijn hokje geduwd. Hij moet zijn oude bende helpen die onderdruk worden gezet door twee corrupte agenten.
Op de E3 kregen we te horen dat San Andreas geen stad, maar een staat is. In deze staat zullen drie steden zitten, te weten Los Santos, San Fierro en Las Venturra. Deze steden lijken op Los Angeles, San Francisco en Las Vegas. Elk van deze stad heeft zijn eigen karakteristieke eigenschappen en bendes. Tussen de steden lig het respectievelijke platteland.
Verder zal de AI van de burgers toenemen en zullen huizen en zaken belangrijker worden. Verder zal Carl diverse skills, eigenschappen en behoeftes krijgen. Zo zal hij moeten eten, maar te vaak snacken wordt hij dik van en gaat Carl conditioneel achteruit. Af en toe een bezoekje aan de sportschool doet wonderen, of wat bijvoorbeeld ook mogelijk is, pak de fiets! Snack healthy, eat an apple, Carl!
Lars Goossens
- Platform: PS2
- Developer: Rockstar
- Publisher: Take 2
- Distributeur: Take 2 Benelux
- Release: 21 oktober 2004
THQ
Vorig jaar warden we op de E3 voor het eerst geconfronteerd met S.T.A.L.K.E.R.: In the shadow of Chernobyl. De FPS draaide toen nog op een DirectX 8, waardoor de echte spierballen van S.T.A.L.K.E.R. nog verborgen bleven. Nu konden we dan het echte eindresultaat zien van de beruchte lichteffecten, waarover de makers de hele tijd pronkten. Deze konden dus ideaal worden vertoond met de nieuwe DirectX 9, in combinatie met de speciaal aangepaste engine.
Zoals we al eerder wisten vindt S.T.A.L.K.E.R. plaats na de nucleaire ramp van Chernobyl in 1986 op de beruchte 25 april. Jij als Stalker moet na de ramp het getroffen gebied onderzoeken en spullen vinden. Dit doe je echter niet alleen, want 120 andere Stalkers zijn evenmin opzoek naar de spullen. Je kunt ze beschouwen als rivalen en dus neermaaien. Het is echter ook mogelijk om samen te werken om zo je krachten te bundelen. Zo is het verslaan van andere Stalkers makkelijker, of zelfs het verslaan van hele groepen.
Uiteraard kan jij ook groepen vormen voor het bestrijden van andere nieuwsgieren. Niet alleen Stalkers maken je het leven zuur, ook monsters zullen je pad kruisen. Deze visuele pareltjes dienen worden uitgeschakeld met het nodige lood dat jij tot je beschikking hebt. Deze monsters hebben elk hun eigenschappen en aanvallen, maar bovenal hun voorkeur om jou te zien dood gaan.
Alles samengevat móet dit dus wel succes gaan worden. Een officiële datum wanneer S.T.A.L.K.E.R. uit zal zijn, is nog niet bekend. Men schat rond kerst, maar dan weet ik al wat ik aan Santa Claus gaat vragen. This is gonna be THE shit!
Lars Goossens
- Platform: PC
- Developer: GSC Gameworld
- Publisher: THQ
- Distributeur: Atoll Soft
- Release: Winter 2004
Ubisoft
Ubisoft brengt de laatste jaren de ene na de andere toptitel uit. Zo’n ontwikkelaar/uitgever wil je dan natuurlijk niet missen op de E3!
Als je in het Tom Clancy Universum bent beland en je wilt je met meerdere soldaten mengen in een conflict, maar je aanwezigheid niet laten merken, wie stuur je dan? Inderdaad: de Ghosts. Het conflict in kwestie is die van Noord Korea tegen China. Door een wapenembargo tegen Noord Korea heeft China zich de woede van een Noord Koreaanse generaal op de hals gehaald en daar zien de Verenigde Naties geen heil in. Zich officieel in het conflict mengen is ook geen optie en dus sturen ze de Ghosts naar Azië om in het geheim de problemen op te lossen.
Jij speelt de leider van het team dat deze klus in 15 missies moet klaren. Je team is deze keer echter kleiner dan in de eerste Ghost Recon, zodat je dicht bij de actie kunt blijven. Het opsplitsen van je team in deel 1 zorgde er nogal eens voor dat je de actie misliep en met de nieuwe teamindeling wil Red Storm de regie meer in handen nemen. Naast een kleiner team heb je nu ook een beperktere voorraad Ghosts, die wel ieder speciale vaardigheden hebben. Je moet nu dus nog beter plannen wie je inzet voordat je aan een missie begint.
Ook de AI is veranderd ten opzichte van het eerste deel en natuurlijk in positieve zin. Het eerste deel kampte bijvoorbeeld met een AI waarbij iedereen zeer makkelijk headshots kon maken. Deze keer zullen alleen speciale units dat kunnen, want tegenstanders krijgen een trainingslevel mee, die aangeeft hoe goed ze kunnen schieten. Verder zijn er nog de squad-level AI, die groepjes tegenstanders bestuurt, en de platoon-level AI, die alle groepjes op de map bestuurt. De AI moet je ook tactische voordelen geven. Vijanden zullen namelijk duiken voor inkomend vuur, waardoor je de andere leden van je team op tactische plaatsen kunt neerzetten. Natuurlijk zijn ook je teamleden deze keer weer van een goede AI voorzien en kunnen ze zichzelf weer behoorlijk goed redden als je even in je eentje bezig bent met de missie.
Natuurlijk moet de game zichzelf nog bewijzen, maar met al deze stukjes informatie loopt bij menig tactisch shooterfanaat het water al in de mond.
Danny Dam Wichers
- Platform: PC – Xbox – PS2 – Gamecube
- Developer: Red Storm Entertainment
- Publisher: Ubisoft
- Distributeur: Ubisoft
- Release: Kerst 2004
Ubisoft scoorde afgelopen jaar een enorme hit met de nieuwe versie van Prince of Persia. En als een game een hit is, zou het natuurlijk zonde zijn om er niet een vervolg op te maken, en dat is precies wat Ubisoft doet.
De prins moet in dit tweede deel zijn eigen dood proberen te verijdelen. Die dood staat eigenlijk al vast, maar onze prins is het hier natuurlijk niet mee eens. Omdat dit in tegenstelling staat tot het lot (in de vorm van de onsterfelijke Danaka), wordt hij achterna gezeten op een hels eiland. Daar zal de duistere kant van de prins naar boven komen…
Op de E3 van dit jaar liet Ubisoft met enkele trailers en screenshots zien dat de Persische prins zich dit keer op een wat duisterder pad zal bevinden. Hij ziet er wat duisterder uit en de omgevingen zijn allesbehalve vrolijk aangekleed. Ook zijn manier van aanvallen is duisterder en zul je naar je eigen smaak kunnen veranderen, zodat je een eigen stijl kunt ontwikkelen.
Zoals je ziet: genoeg om naar uit te kijken!
Teun van den Heuvel
- Platform: PS2 – Gamecube – Xbox – PC
- Developer: Ubisoft
- Publisher: Ubisoft
- Distributeur: Ubisoft
- Release: November 2004
Overige uitgevers
Niet elke uitgever is groot. In sommige gevallen geven developers hun spellen zelf uit. Maar ook de spellen van kleine uitgevers kunnen interessant zijn. Kijk maar naar de titels in deze rubriek. Ze doen niet onder voor de spellen van de groten.
Deel 1 van lineage is in land van herkomst, Korea, mateloos populair. Miljoenen mensen zijn daar verslingerd aan de MMORPG (vooruit nog 1 keer, maar nu onthouden! Massive Multiplayer Online Role Playing Game). Hoewel die aantallen in het westen nog lang niet (en ook wel nooit zullen) worden gehaald, stijgt ook hier de interesse naar MMORPG’s aanzienlijk.
De game die het meest in het zonnetje word gezet is World of Warcraft, maar ook Lineage 2 geniet de nodige aandacht: De game ziet er gewoonweg prachtig uit en ademt een goede sfeer. Ook op het gebied van gameplay zit het goed. Hoewel je in het begin nog veel bezig bent om in je eentje monstertjes af te maken, zal je als je eenmaal een hoog level hebt veel dingen in teamverband kunnen doen (je kan bijvoorbeeld met een groep een kasteel innemen, dit zal zolang je het kan verdedigen het bezit van de groep zijn).
De game is in 18 episodes opgedeeld en elke episode bevat weer tal van updates (nieuwe quests, nieuwe classen en nieuwe wapens en armour bijvoorbeeld) zodat de spelers zich niet hoeven te vervelen. Groot minpunt van de game is er een die aan (bijna) alle MMORPG’s kleeft: de maandelijkse kosten. Lineage kost $14,95 per maand. De game is nu te koop, kijk voor meer informatie op www.lineage2.com.
Kevin Bowey
- Platform: PC
- Developer: NCSoft
- Publisher: NCSoft
- Distributeur: NCSoft
- Release: nu
mooi gedaan!