Desert Rats vs. Afrika Korps

De laatste tijd worden we doodgegooid met diverse Tweede Wereldoorlog-games. Vele zijn in dit geval shooters, maar er glipt soms ook nog wel eens een RTS-je er doorheen. Desert Rats vs. Afrika Korps is zo’n RTS, maar wel weer anders dan anders.

In Desert Rats vs Afrika Korps spelen de tankcommandanten Hartmann en Sinclair de hoofdrol. Deze commandanten waren voor de oorlog beste vrienden, maar tijdens dit conflict staan ze lijnrecht tegenover elkaar. Op de slagvelden van de Geallieerden en de Duitsers zijn zij de belangrijkste persoon aan elke kant. Iedereen die in een bepaald gebied om de heren heen staat, krijgt een hoger moreel. De commandanten dien je tevens te beschermen, aangezien zij in leven moeten blijven om de missie te kunnen vervolgen.

Al direct wanneer je begint valt het je op: in Desert Rats vs. Afrika Korps ligt de duidelijke nadruk op het tactische element. Waar het in andere War RTS-games het vooral om een basis bouwen ging, dien je het hier maar te doen met het gegeven aantal materieel en manschappen. Uitermate secuur te werk gaan om dus niet al je mannen te verliezen bij de eerste hinderlaag is een strategische must.

Keuzes maken
Voordat je een missie begint, moet je eerst een planning opzetten. Hoewel vele van jullie nu een diepe zucht zullen slaken, is het plannen van een missie best te doen. Aan de hand van de mate van succes van een geslaagde missie worden er Mission Points verdiend. Deze kun je besteden aan elk legermaterieel naar keuze. Ga je voor manschappen, die uiteraard relatief goedkoop zijn? Of ga je voor duurdere, maar doeltreffendere artillerie? Of spaar je toch door voor die tank? Dit zijn allemaal keuzes die aan de orde komen bij het plannen van de missie. Helaas kan men deze keuze niet afstemmen op informatie van de tegenstander die gaat komen, aangezien je maar weinig weet van die tegenstander en diens strategie. Het kiezen van je units loopt in ieder geval lekker.

En maar moeten aanpassen…
Je mag misschien dan wel goed materieel hebben, er moet ook rekening worden gehouden met je mannen. Wanneer zij namelijk een missie overleven, krijgen ze ervaringspunten erbij. In totaal zijn er drie ervaringsniveaus en hoe meer ervaring, hoe beter je manschappen natuurlijk worden. Spaar dus de hogere soldaten door lagere vooraan te zetten. Zij zullen kanonnenvoer zijn, terwijl de ervarene de tegenstander dan uitschakelt.
Let bij het kiezen van je mannen ook op hun taak. Denk aan medics, mechanici, grenadiers, riffle-troepen enzovoort. Belangrijk is waar je de mannen zet. De eerste twee genoemde soorten zullen natuurlijk niet aan de frontlinie vechten.

Elk personeel heeft dus zijn eigen taken waarin het zich specialiseert. Toch kunnen vele soldaten ook in een voertuig, die zo nodig beschikt over geschut. Pompt men meer mannen in een tank, dan zal de kracht en functionaliteit van de tank toenemen. Wanneer de tank dan echter opgeblazen wordt, geven alle inzittenden de geest. Meer mannen zullen zo dus sneuvelen.

Het vuurbereik van je units speelt een alles behalve kleine rol. Tanks en kannonen kunnen rustig een eindje weg staan, maar units dienen dichter bij de vijand te komen wanneer men doeltreffend wil zijn. Een goede tactiek is dus ook om met gelijk geschut tegen elkaar te vechten. Zo kun je op afstand de kracht uitschalen waarna je manschappen de rest doen.
Naast het vuurbereik moet je ten slotte ook nog eens met bepantsering rekening houden. De beruchte Duitse Tiger Tank zal men sneaky van achter moeten aanvallen, aangezien daar het zwakke punt ligt van die tank. Ja, een gezonde dosis intelligentie hoort gewoon bij de aanbevolen systeemeisen!

Conclusie
Al met al heeft Desert Rats versus Afrika Korps gewoon iets. Doordat het een RTS is waarbij het tactische element de hoofdrol speelt in plaats van het bouwen, krijgen we de succesfactor originaliteit. Hoewel we het wel vaker hebben gezien, is het in dit thema weer een nieuwe invalshoek.
Verder zit het grafisch ook gewoon dik in orde. Tot elk detail is alles goed uitgewerkt, maar daartegenover staan wel pittige systeemeisen. Deze zullen niet door iedereen gehaald kunnen worden aangezien een goede grafische kaart een vereiste is. De gameplay is eveneens goed in orde. Tijdens het spelen kun je gebruik maken van een overzichtelijk en niet hinderlijke taakbalk. Voor elke missie is het mogelijk om al je materieel en manschappen op een makkelijke manier samen te stellen. Hulde voor de gameplay.

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik de game uiterst prettig vond om te spelen. Realistische dingen waarmee ik rekening moest houden in samenwerking met mooie graphics en een lekkere gameplay maken deze game tot een topper. Wie nou wel eens wat nieuws wil op het gebied van WO II RTS heeft hier een goede aan!

Meer Desert Rats vs. Afrika Korps

  1.   
    stefanvanrenselaar's avatar

    De systeemeisen zijn:
    Minimum:
    Pentium 1 GHz
    256 MB RAM
    Windows 98/2000/XP/ME
    Sound Card, DirectX 9.0 compatible
    64 MB Graphic Card
    DirectX 9.0 compatible
    1 GB free disc space

    Aanbevolen:
    Pentium 1,4 GHz
    512 MB RAM
    Windows 98/2000/XP/ME
    Sound Card, DirectX 9.0 compatible
    64 MB Graphic Card
    DirectX 9.0 compatible
    1 GB free disc space

  2.   
    OkkieBOOMER's avatar

    Echt een vet game!