Na zijn eerste debuut op de SNES en daarna op de Nintendo 64 is F-Zero GX nu uiteindelijk op Gamecube. Is dit weer een waardige opvolger van de futuristische racegame of heeft SEGA het concept uitgemolken?
Stel je voor, je wordt gedropt in het jaar 2544. De tijd waarin de vierwielige bolides allang uit het straatbeeld zijn verdwenen en vervangen zijn door ongekend snelle zwevende vliegobjecten. De marsmannetjes hebben al lange tijd kennis gemaakt met de aardbewoners en de verschillende rassen hebben zich ruimschoots gevestigd op de verschillende planeten. Je komt aan op de planeet Spork en je hebt eigenlijk totaal geen eigen vermogen. Een anonieme weldoener schenkt jou een futuristische racer die nog wel de nodige beschadigingen heeft. Je bent blij verrast en besluit je leven te gaan financieren door met je wagen aan verschillende Grand Prix’s mee te gaan doen. Als snel komen de concurrenten om de hoek kijken en kom je erachter dat ze er alles voor over hebben om jou de races niet te laten doen winnen. De eerste paar races gingen voortvarend en je krijgt al veel belangstelling van het publiek en hier en daar ontstaan er verschillende fanclubs.
Maar dan kom je erachter dat je wagen de concurrentie niet meer kan bijbenen en zul je er meer vermogen in moeten gaan stoppen. Je besluit uiteindelijk om alles voor je reputatie te geven en investeert miljoenen Zork’s in je supersnelle wagen. Je wagen wordt nog beter en beter en de concurrentie heeft het nakijken…
Zo draait het er in het nieuwe deel F-Zero GX ook eigenlijk om. Je bent Captain Falcon en het is aan jouw om zoveel mogelijk races te winnen en daarmee credits te verdienen. Om eerst eventjes aan het spel te wennen kun je aan de slag gaan in de Practice Mode. Hier maak je voor het eerst kennis met de controls en kun je alvast aan de snelheid wennen. Als je eenmaal lekker ingespeeld bent kun je beginnen aan de verschillende Grand Prix’s met verschillende moeilijkheidsgraden. Er zijn in totaal drie verschillende Grand Prix’s die sterk van moeilijkheidsgraad verschillen. De beginner komt ruim aan zijn trekken bij de Ruby Cup en de wat verder gevorderden kunnen aan de slag met de Sapphire Cup. Elke Grand Prix bevat vijf verschillende tracks die ook zo hun moeilijkheidsgraad weer kennen. Je doelstelling in deze Grand Prix´s is om zo veel mogelijk punten te verzamelen om nieuwe dingen te kunnen unlocken. Zorg dat je eerste in het algemeen klassement wordt en ontvang de volle buit van honderd punten. Op de tweede of derde plaats eindigen betekent dat je ook nog veel punten krijgt alleen wat minder als degene die op de eerste plaats is geëindigd. De winnaar ontvangt een Troffee en daarna volgt er een interview met Radio F-Zero. In dit interviewtje kun je op de verschillende vragen verschillende antwoorden kiezen. Een beetje rare afsluiting van een glorieuze overwinning. Dan heb je naast de Grand Prix Mode ook nog een Story Mode. Deze nieuwe mode bestaande uit negen hoofdstukken bevat verschillende uitdagingen. De uitdagingen varieren nogal: De ene keer verzamel je een aantal items binnen een bepaalde tijd moeten verzamelen, de andere keer moet je van een geduchte concurrent een race winnen.
Het verloop van het verhaal wordt een beetje duidelijker doordat elk hoofdstuk wordt in –en uitgeleid met filmpjes van hoge grafische klasse. De Story Mode is een leuke toevoeging op het geheel maar voor het echte racen moet je toch bij de Grand Prix mode zijn.
Maar nu vraag je je natuurlijk af wat je allemaal kunt doen met je zuurverdiende puntjes.
In de Customize mode kun je je punten onder andere gebruiken om nieuwe hoofdstukken te kopen en/of nieuwe onderdelen voor je wagen te kopen. In de Garage kun je bestaande onderdelen van je wagen vervangen door beter onderdelen. Ook kun je het nog een leuk kleurtje geven en een embleem aanbregen. In de Emblem Editor kun je met een paint-achtig programma je eigen embleem voor je wagen ontwerpen. Als je deze eenmaal hebt ontworpen kun je hem opslaan en deze op je eigen wagen aanbrengen. Dan is er nog de F-Zero shop waar je verschillende items kunt kopen. Zoals ik al zei kun je die kopen met punten die je verdient hebt in de Grand Prix, Time Attack en Story Mode. Je kunt hier onder andere nieuwe wagens kopen die je tegenstanders gebruiken, hoofdstukken voor de Story Mode en compleet nieuwe onderdelen om een eigen originele wagen te bouwen.
Beeld
Het sterkste punt van F-Zero is toch zeker wel de goede grafische kwaliteit die het spel bezit. Het spel weet de snelheidseffecten zonder irritatie over te brengen op de speler wat er voor zorgt dat het gevoel van snelheid nog heftiger wordt. De tracks zien er ook bijzonder goed uit en natuurlijk ziet de ene track er weer wat beter uit dan de ander maar dat mag de pret niet derven. Naast de prachtige snelheidseffecten die het spel bezit, krijg je in de Story Mode ook nog eens prachtige flimpjes voorgeschoteld. In de Multiplayer neemt de grafische kwaliteit net als in zoveel andere spellen een beetje af. Maar over het algemeen ziet het beeld er razend goed uit.
Geluid
Oude nummers van het originele F-Zero zijn weet terug, maar dan in geremixte versies. Dit ritueel herkennen we ook uit Legend of Zelda: The Wind Waker of Super Mario Sunshine. Doordat er genoeg verschillende soundtracks zijn op de verschillende tracks zul je gelukkig niet de hele tijd hetzelfde deuntje horen wat dagen in je hoofd blijft rondzweven. Ook zijn er natuurlijk weer de nodige effecten aanwezig zoals bij een turboboost bijvoorbeeld. Verder klinkt het geluid zeker niet slecht maar is niet echt origineel.
Gameplay
F-Zero is zeker een game die voor de beginner zeker niet eenvoudig is. Door de hoge snelheid en de goede A.I. van je tegenstanders is deze zeker een uitdaging. Als je tijdens de race ook maar een klein foutje maakt kan dit al het einde van de race voor je betekenen. In de eenvoudige Grand Prix’s kun je je wel wat foutjes permitteren maar op de moeilijkere niveau’s zul je perfect moeten racen om je tot de beste te mogen rekenen.
Tijdens de race kun je na het rijden van de eerste lap je turboboost gebruiken die overigens niet onbeperkt is. Als je bijvoorbeeld tegen een van je tegenstanders aanknalt of tegen een vangrail aanklapt gaat dit van je energie af. Hoeveel turbo’s je kunt gebruiken is afhankelijk van je energie die je nog hebt. Bij elke ronde die je rijdt kun je gebruik maken van de rozeachtige velden die ervoor zorgen dat je energie zich weer opvult. Als je totaal geen energie meer hebt ontplof je en kun je weer opnieuw gaan beginnen. Bij scherpe bochten kun je gebruik maken van je L –en R knoppen om de bocht in te snijden. Verder zijn de controls heel logisch ingedeeld ten opzichte van je controller, en zal dit spel lekker wegspelen.
Conclusie
Is F-Zero GX je 59,95 waard? Daar kan ik met volle overtuiging ja op tegen zeggen. Het enige waar de speler toch nog wel op kan afhaken is de niet echt goede multiplayer. Verder kan ik alleen zeggen: “Houd je van futuristische racegames en van hoge snelheden? Dan is F-Zero GX zeker je centen waard, en moet je als de bliksem naar de winkel rennen.” Hoor jij niet tot deze categorie dan kan ik je aanraden om lekker Gran Turismo of Project Gotham Racing 2 te gaan spelen!
Doet me beetje denken aan “Fatal Inertia” voor op de”Microsoft Xbox 360″.
Lijkt me een leipe racer 😆