Warrior Kings

De game Warrior Kings is bij het publiek nog niet zo bekend. Onder de gamepers daarentegen werd er reikhalzend uitgekeken naar deze game. Alle tekenen wezen op een spel waarvan de gameplay, graphics en houdbaarheid een nieuwe grens zouden trekken in het RTS (real-time strategy) genre. De vraag die dan ook gesteld mag worden is eigenlijk de oudste in de geschiedenis van het gamen; kan dit spel de hooggespannen verwachtingen waarmaken, of is het weer een hype?

Nieuwe grens?

Als je als ontwikkelaar tegenwoordig nog vernieuwend wilt zijn, moet je echt hard je best doen. Dat hebben ze bij Microïds dan ook maar gedaan… Als ik naar het eindproduct kijk, dan zie ik vooral dat ze heel hard bezig zijn geweest om je een ervaring te geven die je nergens anders nog tegenkomt (in RTS dan, hè). Het is ze dan ook absoluut gelukt de game te maken die ze voor ogen hadden, een grensverleggende game.

Mooi hoor

De vernieuwing begint al bij de graphics. Zodra je Warrior Kings voor het eerst ziet merk je al dat alles in 3D is. Hoewel dit tegenwoordig misschien niet zo nieuw meer is, hebben ze bij Warrior Kings de graphics toch imponerend weten te maken. Niet alleen kan de engine honderden units tegelijk op het scherm toveren, het is vooral de schaal die zo imponeert. Als je Black & White wel eens gespeeld hebt dan ken je de grote eilanden wel. Nou, die zijn klein vergeleken met de levels in dit spel. Ook geinig is het feit dat de speelwereld van Warrior Kings duidelijk gebaseerd is op Europa. Zo doe je missies op het eiland Angland, dat erg op Engeland lijkt, en kun je zelfs Nederland nog wel herkennen. In-game hebben de graphics toch één minpunt waardoor het gewoon een ‘mooie’ game wordt. Als je inzoomt (en je kan heel ver in- en uitzoomen) wordt alles blokkerig en zijn de textures heel vaag, het is opeens niet zo mooi meer. Hier kijk je echter snel langs en dan geniet je wel van de mooie animaties, units, gebouwen en grote schaal.

Pagan, Renaissance of Imperial?

Warrior Kings is niet alleen grensverleggend gemaakt met de graphics, ook de gameplay weet te overtuigen. Je begint het spel gewoon als een ras, zonder duidelijke religie of technologie. In het spel zelf beslis je door een paar keuzes in de eerste levels en jouw voorkeur voor welke gebouwen en units je bouwt tot wat voor ras jij je ontwikkelt. Je hebt de Pagans: de slechteriken van de drie rassen, waar je later demonen en andersoortig gespuis mee kan besturen. De Imperials: het gelovige ras dat vecht voor het geloof ‘of the One God’, en waar je later ‘Acts of God’ mee kan laten gebeuren. Dan is er de Renaissance: het technologische ras met de kanonnen en geweren. Je kunt de rassen ook met elkaar combineren (alleen Pagan en Imperial gaan niet samen) en gedurende het grootste deel van het spel kun je ook nog wisselen van geloof. Bijvoorbeeld even je kerkjes slopen, er andere gebouwen voor in de plaats zetten, en je hebt gewisseld van ras. Verder bestaat de gameplay uit de ‘standaard’ taken als voedsel en materiaal verzamelen en een goede oorlogsmachine op poten zetten. De balans tussen deze drie elementen is echter heel goed uitgewerkt. Altijd zit je te bekijken wat je het best kan doen en geen van de drie kan zonder de ander. Vooral door die balans is Warrior Kings een genot om te spelen, zonder dat het eigenlijk vervelend wordt.

De gameplay heeft ook een nadeel. Warrior Kings is namelijk een slome game. Daar bedoel ik mee dat je gerust wat orders kan geven en vervolgens naar het toilet kan gaan, kopje koffie zetten, de tv-gids doorbladeren, terugkomen en zien dat je mannetjes net klaar zijn met jouw bevelen. Dit is in de meeste gevallen een beetje overdreven maar ik heb die hele routine toch echt een keertje volbracht. Daar bedoel ik maar mee dat Warrior Kings een game is voor gamers met geduld en het toch een game is die iedere RTS fan moet hebben.

Wie is… de zwakste schakel?!

Anders gezegd: is de AI (artificial intelligence) van Warrior Kings een beetje in orde? Het is een RTS, dus wat we tegenwoordig minstens van zo een game verwachten is dat de vijanden een beetje slim aanvallen en jouw mannetjes niet als een idioot gaan staan wachten tot ze worden afgeslacht. Op dit vlak vond ik Warrior Kings niet zo grensverleggend, soms zelfs behoorlijk irritant. De vijanden zijn niet echt slim, maar doen gewoon hun ding zoals je dat van ze zou mogen verwachten. Je eigen units daarentegen vind ik wel wat dom over komen. Hoewel een paar aspecten al zijn goedgemaakt in de laatste patch, gaan je peasants (de boeren die voor je werken) bijvoorbeeld gewoon relaxt door met houthakken als er een leger op ze af dendert. De boogschutters gaan gewoon op uiterst slome mannetjes staan knallen terwijl er even verderop boogschutters staan die één voor één jouw boogschutters uitmoorden. Dit zijn even twee voorbeelden om de foutjes in de AI te laten zien. Het is natuurlijk de bedoeling dat je ze zelf ook een beetje leidt daarin, maar zelfs als je ze opdrachten geeft is het nog maar de vraag of ze het ook doen. Als je speelt trek je je eigenlijk minder van deze foutjes aan dan zo op papier (eh.. scherm) lijkt, het is ook niet echt een reden om Warrior Kings niet te kopen.

Even samengevat

Als je alle verwachtingen met de resultaten vergelijkt dan heeft Warrior Kings het er erg goed vanaf gebracht. De combinatie van mooie graphics, goed geluid, veel replay value en fantastische gameplay maken dit een topspel in zijn genre. Het wordt nog heel moeilijk voor Warcraft III om een goede concurrent te worden.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren