Gunman Chronicles

“Toen we landden op de planeet, wist ik al dat er iets mis was. De wetenschapsbuitenpost waar het noodsignaal vandaan kwam was helemaal verlaten. In de wijde omtrek was geen mens te bekennen. En toen kwamen ze. Enorme wormen doken op uit de grond en ze slokten een hele groep van mijn mede-gunmen op. De generaal bedacht zich geen moment en viel aan met zijn vliegtuig. Maar zelfs zijn vliegtuig was niet opgewassen tegen de grootste worm van allemaal. Eén hap en ook de generaal was weg. Ik had moeten weten dat silicium gebaseerde wezens ons niet kunnen verteren, maar ik dacht op dat moment maar aan één ding: terugtrekken! Met de overgebleven gunmen vluchtte ik van de planeet in de weet dat ik één fout had gemaakt: Gunmen laten elkaar nooit achter!”

Powered by Half-life
Op de verpakking van Gunman Chronicles prijkt direct de naam Half-life. Gunman is dan ook gebouwd met dezelfde engine. In feite is het zelfs niets anders dan een commerciële Total Conversion van Half-life, dus: Dezelfde engine, maar andere skins, geluiden, wapens en levels. Het verhaal van Gunman is dan ook totaal anders dan dat van Half-life, hoewel de naam ‘Xenomes’ nog wel aan dat spel doet denken. Gunman Chronicles speelt zich af in een toekomst waarin de mensheid al vele werelden heeft gekoloniseerd. De grootste bedreiging voor deze kolonisten zijn de Xenomes, agressieve aliens (een beter woord voor buitenaardse wezens als je je al buiten de aarde bevindt) die de kolonisten aanvallen.

De intro van deze recensie gaat over het eerste contact met deze wezens. Om de kolonisten te beschermen zijn er de Gunmen, in feite niets anders dan soldaten met een aparte naam. Deze Gunmen lopen overigens rond in uniformen die doen denken aan de Amerikaanse burgeroorlog. Gunman Chronicles begint met de aankomst van de speler die de aanval uit de intro, zo’n vijf jaar voor het spel, heeft overleeft. Hij is ondertussen majoor geworden. Je begint met een verplichte tutorial waardoor je de bewegingen en wapens leert kennen. Daarna moet je in een dropship stappen en wordt je naar een planeet vervoerd waarvandaan een verouderd noodsignaal met zeer hoge prioriteit wordt verstuurd. Daar moeten jij en je team dat noodsignaal gaan onderzoeken. En dan begint het verhaal pas echt. Dat verhaal is opgedeeld in vier verschillende ‘episodes’ die naadloos op elkaar aansluiten door middel van real-time gerenderde cutscenes. Elke episode heeft weer haar eigen omgeving met nieuwe vijanden maar telkens weer hetzelfde doel: ontsnappen! Het verhaal is wel doorlopend geheel. Je speelt het spel vrijwel helemaal in je eentje. In het begin van de eerste episode heb je nog wel een aantal collega-gunmen, maar die raak je snel kwijt en dan sta je er alleen voor. En dat is nou net jammer: Ik miste de conversaties uit Half-life of iets wat op de radiogesprekken uit bijvoorbeeld Deus Ex lijkt, die helpen om het verhaal wat meer diepte te geven.

Wat echt afwijkt van Half-life zijn de wapens. Je hebt er maar zeven, maar ieder wapen heeft meerdere vuurmodi. De MULE bijvoorbeeld vuurt standaard laser-geleide raket-aangedreven granaten af, maar kan ook geprogrammeerd worden om doelzoekende raket aangedreven granaten af te vuren. Ook kun je instellen hoe die granaten ontploffen: bij botsing, in de buurt van een vijand of zoals een landmijn. Later in het spel krijg je ook de beschikking over een chemisch wapen, waarmee je drie bestanddelen in verschillende hoeveelheden kunt mixen en vrijwel iedere mix heeft weer zijn eigen uitwerking. Wat ook nieuw is, is het feit dat je in tanks kunt stappen en op die manier je vijanden kunt overwinnen.
Maar buiten dat is er eigenlijk heel weinig nieuw aan Gunman. Het lijkt wel een levelpack voor Half-life, maar dan met een andere setting. De vijanden zien er wel nieuw uit, maar ze lijken toch behoorlijk op die uit Half-life. Sommige vijanden zijn werkelijk zelfs kopieën! Aan de engine is verder nauwelijks gewerkt, dus verwacht geen spectaculaire nieuwe dingen te zien.

Conclusie
Gunman Chronicles is wel leuk en het zal je zeker een paar avondjes zoet houden. Het bied alleen veel te weinig extra om het een compleet nieuw spel te noemen. Ik vind dan ook dat de adviesprijs erg hoog is, vooral omdat er wel vaker Total Conversions gemaakt worden en deze dan gratis via het Internet verspreid worden. En Gunman Chronicles is nog makkelijk ook!

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren