Drakan Order of the Flame

Het is 3rd person, heeft een aanzienlijke boezem, loopt schaarsgekleed rond en het is geen Tomb Raider. Stiekem toch Tomb Raider (hihi). Niet dus, een ander softwarehuis genaamd Surreal heeft de succesformule (al bijna vijf delen!) overgenomen en een eigen spel met vrouw-met-opvallend-uiterlijk gemaakt. En om het toch een beetje origineel te houden hebben ze als hulpje een draak ingezet.

Grafische schoonheid
Drakan is misschien al een wat ouder spel, de laatste tijd duikt het nogal vaak op als OEM spel bij grafische kaarten. En dat mag ook wel, want het is echt een grafische schoonheid en dan heb ik het niet over hoofdpersoon Rynn. Strakke en vooral ook grote omgevingen met felle kleuren is iets wat bij menig gamer direct zal opvallen. Ook weerseffecten worden bijzonder mooi weergegeven. Om de hoeveelheid rekenwerk een beetje binnen de perken te houden heeft Surreal wel een mist ingebouwd waarachter de rest van het level schuilgaat. Je kunt dus niet helemaal in de verte kijken en dat is af en toe behoorlijk vervelend als nou nét achter die grens een wapen op jou staat te schieten.

Wie het spel voor het eerst ziet kan denken dat het om een RPG titel gaat. Het is echter een spel voor de actiefanaten die ook wel van close combat wapens zoals zwaarden en knuppels houden. Je speelt namelijk een derde persoons actiespel in een dungeons & dragons-achtige omgeving waar dus de nodige monsters wonen. Je komt vrijwel alleen zwaarden tegen, je arsenaal wordt slechts sporadisch aangevult met een boog, een bijl of een knuppel. Heel af en toe vind je een magische staf waarmee je de krachten der elementen (vuur, ijs, water, wind) kunt oproepen. Ook kun je magische drankjes vinden, zoals de alom aanwezige healing potions en brouwsels als onzichtbaarheidsdrank. Deze laatste soort drankjes en enkele magische wapens vind je overigens alleen maar als je niet de directe route van begin naar eind volgt. Er zijn namelijk legio min of meer verborgen spelonken en grotten waar de extra’tjes te vinden zijn. Je zult af en toe wel moeten beslissen wat je meeneemt en wat je laat liggen, want je hebt maar een beperkte inventory. Dit geeft je dus ook gelijk een RPG-achtig gevoel. De gebruikte engine lijkt me dus heel erg geschikt om eens een hele mooie RPG van te maken.

Draakje
Het spel is echter totaal geen RPG en dat komt door het speciale element. Dat speciale element is de draak Arokh die je vrij snel tegenkomt. Je kunt namelijk plaatsnemen achterop de rug van deze draak en dan rondvliegen en zijn adem gebruiken om vuurballen naar je vijanden te sturen (‘hete groeten uit de lucht’) of om een constante stroom vuur te laten branden waarmee je de monsters reduceert tot een paar klompjes vlees. Het is overigens maar goed ook dat je een draak hebt, want het vechten met Rynn is gewoon ontzetten vervelend. Het enige wat goed lukt is het om een vijand heen lopen en constant in de rug aanvallen met je zwaard. Er zijn wel enkele moves zoals ‘naar achteren, naar voren, aanvallen’, maar omdat je even moet wachten tot het aanslaan van de volgende toets ben je over het algemeen een mooi doelwit als je iets dergelijks probeert. De ‘speciale verwoestende spring aanval’ lukt mij overigens helemaal niet. Probeer ook niet om je vijanden te besluipen om zo aanspraak te maken op ‘de dubbele kracht van je aanval als de vijand je aanwezigheid niet opmerkt’. Je kunt beter proberen terug te rennen naar je drakenvriend met de vijanden achter je aan, want Arokh is in staat autonoom vijanden die hem te dicht naderen aan te vallen. Dat is maar goed ook, want je deelt je levensenergie met de zijne. Gaat hij dood, dan staat jou ‘een nog veel erger lot te wachten’. Leuk is overigens wel het locatie specifieke karakter van je aanvallen. Je kunt dus gewoon ledematen eraf hakken en sommige mensen vinden dat gewoon het mooiste wat er is.

Conclusie
In feite is Drakan een 3rd person 3D hakker gecombineerd met een chase view combat flying game. En de combinatie maakt het spel nou net zo leuk. Het ene moment zul je dus moeten rennen, nogal kinderachtige platformpuzzeltjes moeten oplossen en met je zwaard een onmogelijk lijkend gevecht moeten aangaan met allerlei vreemde wezens, om het volgende moment op de rug van je draak te moeten klimmen om alles wat vijandig is genadeloos vanuit te lucht te kunnen afmaken. Een leuk spelletje om eens lekker een paar avonden aan te besteden en als OEM spel bij een grafische kaart in ieder geval een leuke aanwinst.

  1.   
    Game Angel's avatar

    Slechte Graphics, maar je moet eraan wennen. Soms is het nogal lastig om het te spelen want het is een aardig donker spel