Messiah

God is boos. De wereld die Hij geschapen heeft is één grote rotzooi van zonde en verderf. En tot overmaat van ramp wil de huidige leider op aarde ook nog eens God van Zijn troon komen stoten om zelf als God verder te gaan. God vindt het welletjes en stuurt een boodschapper naar de aarde om deze plaag tegen te houden. Een boodschapper genaamd Bob; een op een peuter-met-vleugels (niet van het Always-type) lijkend engeltje met een luier om.

The art of possession
EEN PEUTER-MET-VLEUGELS (jammer dat er geen ‘-‘ in Scrabble zit…)??? Geen 2 meter hoge bonk spieren met “angelic powers” en megaguns zoals in Requiem? Of op zijn minst iets met een vlammend zwaard? Nee. God vindt dat Bob de uitverkorene is en dat Bob zo ook wat ‘karakter’ kan bouwen. Maar hoe moet Bob dit in hemelsnaam (eigen-huisnaam?) oplossen? Hij kan nog geen gun vasthouden en kogelwerend is ‘ie ook al niet. En die vleugeltjes van hem zijn zo onvolgroeid dat ‘ie er niet eens mee kan vliegen! Is hij de laatste hoop? Jazeker! Want Bob heeft iets wat anderen niet hebben. Nee, geen hoog schattig- of aaibaarheidsniveau, maar de gave om levende wezens over te nemen en als degene die hij heeft overgenomen verder te gaan, met alle voordelen (én nadelen!) die die persoon heeft.
Zo kun je een politieagent overnemen en gewoon langs een kazerne heenlopen of anders een normale voorbijganger die geen aandacht trekt of wat dacht je van een wetenschapper die wél toegang heeft tot een high-security area? En om het helemaal spannend te maken: Je kunt zelfs ratten overnemen om zo door buizenstelsels te kruipen! Kijk echter wel uit waar je je nieuwe lichaam heenbeweegt, want sommige personen zijn niet welkom in bepaalde delen van de stad en blijken al gauw een mooie doelschijf voor het tuig dat er rondloopt.

Humor
Shiny was de originele bedenker van Messiah. Waar kennen we Shiny ook al weer van? Oh ja, Earthworm Jim en MDK. Beide spellen hadden nogal wat bizarre en soms wrede humor (KOEIEN!) en Messiah vormt hier geen uitzondering op. Schiet als politieagent bijvoorbeeld eens in de buurt van een lasser en je hoort hem gelijk voor zijn leven smeken (I-I’m a good welder. Don’t kill me, please!). Of laat een garage vol lopen met giftig gas en kijk dan hoe de mensen langzaam dood neervallen! Ook zitten er nog verborgen verwijzingen naar andere spellen (zoals de vlammerwerper type MDK).

Oog, oor en verstand
Meteen al bij het begin van het spel zie je het: Het spel ziet er fantastisch uit! Personen bewegen heel natuurlijk en ronde dingen zijn ook echt rond. Voor Messiah is dan ook van een speciale techniek gebruik gemaakt. Deze techniek bouwt een skelet op voor ‘levende’ dingen en legt de huid daar overheen. Het resultaat is verbluffend! Mensen zien er uit als echte mensen en niet als die blokkerige dingen uit Quake II of Tomb Raider. Ook bij beweging blijft alles netjes op z’n plaats. Als Bob een persoon overneemt, dan zie je die persoon zelfs helemaal uitdijen en inkrimpen! Schiet voor de lol eens met de Maser of gooi een concussion grenade. De hele omgeving zal dan nogal vloeibaar aandoen.

Ook de omgevingen zijn heel mooi verzorgt. Messiah bouwt namelijk alles in één keer op en niet pas als je dichterbij komt. Toch lijdt de frame rate daar niet onder, tenzij er een hevig gevecht gaande is en er veel aan AI moet worden gerekend. Nog een slim truukje in Messiah is de manier van inladen. Een level wordt niet in z’n geheel ingeladen, maar alleen de kamer waarin je je bevindt. Dat merk je direct als je een deur openmaakt en je de melding ‘loading’ krijgt. Dit laden duurt gelukkig slechts een oogwenk. Over laadtijden gesproken, Messiah heeft hele korte laadtijden, maar dat kan ook komen door 128 MB ram…(heb je dat nog niet dan?). Al dit grafische moois heeft natuurlijk wel zijn prijs: Je hebt een 3D accelerator nodig voor Messiah. Het liefst één van nVidia of 3dfx, want Messiah heeft de goedkeuring van deze bedrijven. Wat Messiah verder ook op de doos heeft staan is EAX en A3D. Dit heeft vooral te maken met het ‘geluid-van-achteren’ en het werkt prima. De rest van het geluid is goed verzorgt, hoewel ik de ‘fear factory’ muziek op sommige momenten ontzettend irritant vond. Dit is een stukje muziek waarvan de adrenaline gaat stromen. Echter, als het gevaar al geweken is blijft deze muziek nog even spelen en dat had tot gevolg dat ik in een moordroes nog even verder rondliep en de adrenaline me bijna bedwelmde (ik ben niet zoveel gewend denk ik…), terwijl er niets aan de hand was.

De AI is ook goed verzorgd. Vijanden lopen langs je heen als je niet kwaadwillend lijkt en mopperen tegen je als je ze aanstoot. Tijdens de gevechten tussen de verschillende bevolkingsgroepen gaat alles goed (iedereen valt de juiste groep aan) en vijanden willen nog wel eens wegduiken tijdens de gevechten, wat het gevecht moeilijker maakt. De moeilijkheidsgraad laat vijanden ook anders reageren: Hoe hoger de moeilijkheidsgraad, hoe geduldiger de vijanden in een gevecht. Als je je dus verstopt, dan zijn ze bij een hogere moeilijkheidsgraad dus minder geneigd je te vergeten. Het is wel vervelend dat zodra iemand ziet dat je niet bent wie je zou moeten zijn (je hebt iemand possessed), iedereen die dat gezien heeft vooral jou aan wil vallen en de rest een beetje uit het oog verliest. Dat leidt er in hevige gevechten toe dat je constant van lichaam naar lichaam moet springen. Possess je iemand terwijl niemand anders je ziet, dan gaat het goed. Ook rondlopen met een getrokken wapen is aanleiding tot directe terugkeer naar de hemel. Een ander dommigheidje vond ik de met bazooka’s gewapend tuig. Deze schieten net zo makkelijk collegae neer en het kan ze niets schelen.

Wapens
Tja, hoe moet je tegenwoordig in een game nog de wereld redden zonder wapens? Kan dat eigenlijk wel? In Messiah is dat vrijwel onmogelijk en daarom is hier een korte opsomming van de wapens:

  • Met de hand: De meeste mensen zijn behoorlijke vechters, vooral als ze een wapen in de hand hebben. Van dichtbij wordt dit wapen als slagwapen gebruikt. Ook ben je in staat als je iemand van achteren besluipt, deze persoon te wurgen.
  • Lasapparaat: Waardeloos om iemand mee te doden, tenzij je veel vrije tijd en bescherming hebt.
  • Shotgun: Standaard politie-wapen. Gewoon schieten.
  • Machine gun: Voor zwaardere agenten. Schiet snel en klinkt lekker.
  • Pak: wapen van de chots (rioolvolkje), waarmee ijsprojectielen worden afgeschoten. Kan ook als parachute gebruikt worden.
  • Verminker: scheer vijanden op afstand of schiet ze de keel door met dit scheermesjesafvurend wapen.
  • Vlammenwerper: Naast een ideaal apparaat om sigaretten en kaarsen op afstand aan te steken, ook een prima wapen. Let op, het vuur gaat als een lopend vuurtje rond en het is besmettelijk, vlammende mensen steken vaak anderen aan.
  • Bazooka: Lomp, bruut en dus ideaal om mensen ervan te overtuigen jou vooral geen pijn (meer) te doen.
  • RAH: Raket Aangedreven Harpoen. Omdat walvissen nu eenmaal beschermt zijn moeten ex-harpoeniers zich soms op mensen afreageren. Hang hiermee vijanden als een leuke versiering aan de muur.
  • Maser: Het juiste wapen om Behemoths de andere wereld in te sturen. Helpt bij andere vijanden iets minder effectief, doch op den duur wel dodelijk.
  • Granaten: Gooi deze dingen ver weg!
  • Concussion grenade: Leg je vijanden neer zonder ze te doden. Doodt ze daarna met een ander wapen naar keuze.
  • Plakgranaat: Een LOA, Lichamelijk Overdraagbare Aandoening. Plak ze op iemand en laat hem ontploffen als hij terug naar huis is gegaan.
  • Springende Betty: Zet deze mijn neer en ze zal een aantal maal scherpe voorwerpen in alle richtingen afschieten. Dus niet in de hand houden!

En nu nog wat gameplay
Naast vechten zul je nog veel meer moeten doen. Wat voor een spel is Messiah dan eigenlijk? Het lijkt nog het meest op een 3rd person adventure met actie-elementen. Toch is het geen Tomb Raider of Indiana Jones,want de actie is in Messiah beter te regelen. Messiah kun je namelijk ook in first person spelen, maar dan alleen maar als je stilstaat. Zo heb je volledige bewegingsvrijheid wat richten van wapens betreft. In 3rd person view worden wapens zelf gericht, wat te zien is aan een doelschijf op de vijand waar je op dat moment op richt. Als er een doodshoofd in het midden van deze doelschijf zit, dan betekent dat het schot instant-kill is. Deze doelschijf wordt ook op jezelf geprojecteerd zodra iemand anders op jou richt en zo weet je dus of je beter kunt rennen of nog even door kunt schieten.
Je zult het spel echter niet de hele tijd in een ander lichaam doorbrengen, Bob heeft namelijk enkele voordelen boven aardse wezens, namelijk zijn kleinere formaat en zijn (onvolgroeide) vleugeltjes. Met dat kleine formaat kan hij enkele plaatsen bereiken waar mensen normaal niet kunnen komen. Met zijn vleugeltjes kan Bob niet vliegen, maar wel hoger springen en een glijvlucht maken. Dit laatste is erg handig in gebieden waar het spel nogal platform-achtig aandoet. Dit zijn gebieden waar je van één bewegend ding (platform) naar ander bewegend ding moet gaan. Als Bob tijdens een glijvlucht tegen een muur op botst, dan heeft hij wel de irritante neiging even aan de muur te blijven plakken, wat de actie gewoon even stillegt. Interessante puzzels heeft Messiah ook af en toe, zoals de rattenpuzzel. Dit is een soort doolhof van bovenaf waar je de rat uit het zuur moet houden. Ook is er ergens in het spel nog een danswedstrijd, maar dat moet je zelf uitzoeken. Als laatste nog iets over de moeilijkheidsgraad. Ik dacht het spel op ‘Easy’ te hebben uitgespeeld, maar toen ik later opnieuw begin op ‘Easy’, bleken enkele delen van het spel niet bereikbaar. Toen ik het spel op ‘Medium’ opnieuw begon, bleken die delen nu wel weer bereikbaar, al waren er nog steeds deuren die gesloten bleven. Of dit nu kwam door de moeilijkheidsgraad of de verhoogde omgevingstemperatuur die in ieder geval de statusbalk lamlegde, ik weet het niet, maar het zou wel leuk zijn.

Conclusie
Ook al heeft het drie jaar gekost tussen de aankondiging en het uitkomen van Messiah, het is een topspel geworden dat zijn weerga in gameplay (nog) niet kent. Het lijkt er wel op dat het spel een beetje te vroeg is uitgebracht, dus down voor het spelen wel even de nieuwste patch, dit voorkomt waarschijnlijk een hoop ergernis. Check ook regelmatig http://www.messiah.com.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren