Warlords Battlecry

Ontwikkelaar SSG introduceerde de eerste Warlords in 1989, gevolgd door Warlords II (1992), Warlords II Deluxe(1994), Warlords III: Reign of Heroes (1997) en Warlords III: Darklords Rising (1998). SSG staat binnen de strategiefans bekent om zijn goede AI in de spellen. Hiermee hebben ze dan ook verschillende prijzen gewonnen. Nu komt SSG met Warlords Battlecry.


Het verhaal
In het spel heb je één held waar jij controle over hebt. Deze held moet eigenlijk zien te overleven ten koste van alles. Is de held verslagen dan zal het erg moeilijk worden om je resources binnen te halen. Wat nog veel belangrijker is, je held kan spells gebruiken. Deze spells kunnen heel erg handig zijn om de vijand het leven zuur te maken. Het winnen van resources doe je door middel van het converteren van gebouwen met je held. Als een gebouw geconverteerd is stuur je er een inwoner op af en je grondstoffen komen binnen. Een groot voordeel is dat de grondstoffen niet ergens gewonnen worden en dan vervolgens ergens anders opgeslagen. Zodra er een bewoner inzit is het goed. Leuke bijkomstigheid, doe je meer bewoners in een gebouw dan zullen de grondstoffen ook sneller binnenkomen.

Zodra je de demo opstart, kun je kiezen voor een paar tutorials of een potje Skirmish. Geoefend als we zijn nemen we meteen de skirmish mode. Niet te flauw zijn en meteen drie tegenstanders nemen. Daar kom je dus al snel op terug. Eén tegenstander blijkt al een hele klus te zijn, drie is dus eigenlijk gewoonweg niet te doen. Je moet met drie tegenstanders continu golven vijanden afslaan, ze blijven komen. Golf na golf na golf, alsof er ergens een blik met troepen opengetrokken is.

De AI
Het is inderdaad zo dat de AI beresterk is, hij laat je eerst rustig wat opbouwen. Komt een keer snuffelen, valt eens aan. Dan moet je bang gaan worden en zo snel mogelijk veel eenheden produceren. Als hij de eerste keer merkt dat hij ergens tussendoor kan dan blijft hij het proberen. Leuk detail is dat hij met golven komt, niets van het gedoe “alle troepen ineens”, het bekende recept dat “overmacht wint” heet. Elke keer komt hij een keer vervelen totdat je het niet meer aan kunt en dan walst hij meteen over je heen.

De troepen
De variëteit in de troepen is groot. Er is eigenlijk niet één eenheid die belachelijk sterk is. Elk ras heeft zo zijn sterke en minder sterke troepen. In het volledige spel zullen acht rassen beschikbaar zijn. Namelijk de volgende:

  • Humans – De humans zijn de goede kant. Ze produceren eenheden die vrij goed zijn in gevechten en redelijk snel zijn. Een bijzonderheid van de Humans is dat ze drie Generaals hebben. Het ras heeft geen specifieke zwakheden, maar blinkt ook niet uit in kracht. Om troepen te maken hebben de humans veel goud en ijzer nodig.

  • Dwarves – De Dwarves zijn een erg taai volkje met veel hitpoints. Ze zijn bijna immuun voor magie, maar zijn erg langzaam. Ze beschikken niet over cavalerie, maar hebben superieure gebouwen voor de verdediging. Net zoals de Humans hebben de Dwarves veel goud en metaal nodig om het leger op te bouwen.

  • Orcs – Deze hebben een grote variëteit aan troepen, waarvan de ene helft ziektes draagt en de andere helft vergif. De troepen zijn lekker snel te produceren en redelijk sterk. Hun zwakste punt is de verdediging tegen luchttroepen. Orcs hebben voornamelijk steen en een beetje metaal nodig.

  • Minotaurs – Dit ras heeft de slechtste variëteit aan troepen van elk ras, maar kunnen wel het hoogste geüpgrade worden. De paar eenheden die ze hebben zijn enorm sterk, zodat die veel schade aan kunnen richten. Ook hebben ze veel hit points. De Minotaurs hebben voornamelijk metaal nodig om troepen te produceren.

  • Undead – Dit is een uniek ras, ze kunnen niet zoveel troepen produceren vanuit de gebouwen. Het grootste deel van hun troepen komen van kleinere eenheden die getransformeerd zijn. De troepen die ze hebben zijn erg langzaam maar kunnen hard uithalen in gevechten. De Undead hebben voornamelijk metaal en kristal nodig om troepen te produceren.

  • High Elves – Een trots en nobel ras. Ze zijn erg snel, zijn goed in het verkennen en hebben een hoge gevechtservaring. Enige minpuntje is dat ze maar weinig hit points hebben. Hun cavalerie is de beste van alle rassen.
    Dark Elves – Dit is een kwaadaardig en sinister ras. Ze zijn erg snel, goede verkenners en een redelijk hoge gevechtservaring. Net zoals de High Elves heeft ook dit ras niet erg veel hit points. Voornamelijkste bronnen zijn stenen en kristal.

  • Wood Elves – Een ras dat van de natuur houdt. Ook deze zijn erg snel en goed in het verkennen van gebieden. Ook weer weinig hit points en niet erg sterk in gevechten. Maar hun boogschutters zijn erg goed en kunnen hard toeslaan. Wood Elves hebben goud en kristal nodig.

    Beeld en geluid
    Het muziekje dat bij de demo zit is best sfeervol, mag dus gehoord worden. De troepen die je aanklikt maken ook leuke geluidjes. De inwoner bijvoorbeeld wil nog weleens zeggen “O that” als je hem een opdracht geeft om iets te bouwen. De gevechtseenheden roepen vrolijk “Charge” voordat ze ten onder gaan. Het geluid zit dus wel goed. Wat het beeld betreft, deze vind ik redelijk. Niets nieuws onder de zon en het mag best gezien worden. Alles ziet er goed gedetailleerd uit, niets mis mee dus.

    Gameplay
    Het grootste nadeel wat ik in de demo kon vinden was toch wel hetzelfde als in Age of Empires. Je kunt geen dichte muur om je nederzetting heen bouwen. Dit gaat alleen als je een open vlakte hebt, zodra er een rotswand aan komt dan ben je al meteen nergens meer met je creativiteit met muurtjes en torentjes. Erg storend, denk je het redelijk beveiligd te hebben lopen ze dood leuk tussen je muur door. Misschien dat dit in de volledige versie veranderd wordt. Ook de bouwers willen nog weleens vast komen te zitten, als je een muur wilt bouwen naast een rotswand komt je inwoner vast te zitten en kun je hem maar het beste meteen een pijl in z’n donder schieten. Erg jammer, dit terwijl het rest van de gameplay eigenlijk best goed is. Het verplaatsen van je troepen, waypoints uitzetten, gebouwen laten bouwen, allemaal heel makkelijk te doen. Jammer dat ze daar niet beter op gelet hebben.

    Conclusie
    Voor de RTS fans kan dit best een leuke titel worden. Niets spectaculairs, niets vernieuwends maar leuk om zo een keer te spelen. Zodra de volledige versie uit is zullen we hem zeker eens opnieuw gaan bekijken. Vaak is in een demo toch het één en ander niet beschikbaar. Misschien dat hij dan wel beter is… We zullen zien. Tot die tijd haal ik Age of Kings nog maar even uit de kast.

  • Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren