Bij elke nieuwe generatie consoles mogen we weer verblijd worden met betere A.I., meer opslag en natuurlijk gelikte graphics. Laatstgenoemde element speelt sinds deze generatie een ongekend grote rol, want heb het lef niet om als bedrijf een game op de markt te brengen met ondermaatse graphics! We staren ons letterlijk blind op de allerbeste graphics, terwijl elementen zoals gameplay, geluid en zelfs muziek vergeten worden…
Crysis
Het allerbeste voorbeeld hiervan mag, overigens niet geheel verrassend, Crysis zijn, want als we het over deze game hebben, komen graphics nagenoeg direct aan bod. Achter die CryENGINE 2, de vele palmbomen en opgewonden Koreanen schuilt echter een titel met ijzersterke gameplay. Crysis biedt namelijk een ongekende vrijheid; je kunt nagenoeg overal gaan en staan, waardoor een situatie op allerlei manieren te benaderen is.
Met een speedboot al knallend de haven in vliegen, door het kamp scheuren met een jeep of geruisloos de tegenstander voorzien van een wedgie; het is allemaal mogelijk. Toen ik mijn cloak per ongeluk uitschakelde en een plassende Koreaan zich vervolgens helemaal kapot schrok, zijn rits weer omhoog trok en zijn geweer wilde pakken, kon mijn dag simpelweg niet meer stuk. Toch is er voor mij één element dat zelfs dergelijke gameplay overtreft en dat is geluid…
De kracht van nostalgie
Het openen van een kist, naklinken van vallende geweerhulzen of behalen van een achievement zijn hier uitstekende voorbeelden van. Na een lange tijd weer beelden zien van een favoriete game is één ding, maar een vertrouwd geluid kan veel sterkere gevoelens teweegbrengen. Zo wist Super Mario Galaxy 2 bijna een traantje over mijn wang te laten rollen, toen de orkestrale versie van Bowser’s Lava Lair mijn oren streelde.
Dit is de kracht van nostalgie en slechts twee van de drie titanen zijn in het bezit hiervan: Nintendo en Sony. Eerstgenoemde spreekt voor zich, aangezien we het bedrijf al sinds de jaren 80 kennen, maar Sony kent het dankzij niets anders dan de eerste PlayStation. Welke fan krijgt nou geen nostalgische klap in het gezicht dankzij Metal Gear Solid’s ontdekkingsgeluid of het startgeluid van een race in Gran Turismo?
Onverslaanbaar
De huidige generatie is al ruwweg zes jaar oud, maar het aantal games met een ongekende soundtrack is voor mij schrikbarend klein. Ik zou hooguit 20 games kunnen opnoemen die qua muziek een enorme indruk hebben achtergelaten op me. Hetzelfde kan ik niet zeggen van voorgaande generaties, want alleen al het tijdperk van de SNES kent voor mij bijna honderd games met een ijzersterke soundtrack.
Toch zijn er deze generatie diverse uitblinkers, die direct behoren tot mijn top tien aller tijden. Portal is hier een uitstekend voorbeeld van, want Valve weet in haar muziek altijd iets bijzonders te verwerken. Een soundtrack is pas uitstekend te noemen, wanneer je tijdens het luisteren heel even alle zorgen om je heen vergeet en opgaat in het momentum van de muziek. Dat krijgen heel veel games van tegenwoordig toch echt niet voor elkaar…
Een teleurstelling
Ondanks muzikale toppers zoals Bioshock, Super Mario Galaxy, Monster Hunter Tri of zelfs World of Goo durf ik te zeggen dat ik teleurgesteld ben in de huidige generatie qua muziek. Ik kan me nog goed een tijd herinneren waarin ik genoot van een game vanwege de muziek en niet alleen vanwege de gameplay.
Zo is Pokémon mijn favoriete RPG vanwege de geweldige tracks die de serie in huis heeft of Half-Life mijn favoriete shooter vanwege de opzwepende muziek. Ik wil het allerliefst terug naar een tijdperk waarin gameplay, muziek en geluid de kwaliteit van een game bepaalden en niet de graphics…
This was a triumph! I’m making a note here: HUGE SUCCES!
Als je het mij vraagt is is het geluid/muziek een van de meest onderschatte punten van een game, (misschien)mede omdat (niet alle) ontwikkelaars niet de moeite doen om een goede soundtrack in een game te doen.
Zoals gezecht moeten de graphics altijd goed zijn waardoor er aan de rest minder aandacht word besteed.
Ik heb altijd wel van de muziek in de HP-spellen genoten, hoewel de spellen zelf (m.u.v HP 7.1 & 7.2) nooit veel meer waren dan leuk vond ik het wel altijd leuk om naar de muziek te leuisteren (vooral bij 5 & 6).
Dora lied in een FPS 😆
Crysis, Half-Life (alle), Portal (2), Fallout 3 + New Vegas, Bioshock en natuurlijk zelfs Battlefield 2 waarbij vrijwel ieder laadscherm een ander achtergrond muziekje had om je in de sfeer te krijgen van het spel.
Ligt er wel aan welke game, geluid speelt een grotere rol in de ene game dan in de andere 😉
In alles dat een verhaal probeert over te brengen speelt geluid een grote rol.
Idd, in MP games heeft het ene kleinere rol, maar vandaag hebben bijna alle MP games ook een SP.
Hoewel geluid één van de sterke elementen is, is het niet het sterkste. Het sterkste is namelijk de gameplay.
Jammer dat deze elementen allebei verwaarloosd worden de laatste jaren.
en het stukje in gears 3 waar SPOILER! dom dood ging dan? SPOILIER! met madworld dat was echt mooi.
Ik vind het een mooie column, maar ik ben het er niet mee eens dat veel games tegenwoordig het niet meer voor elkaar krijgen om een goede, sfeervolle soundtrack neer te zetten. Deus Ex: HR bijvoorbeeld, ik vind het persoonlijk echt een mooie soundtrack voor het spel. En kijk eens naar (MMO)RPGs, die weten meestal ook zeer goed geluid te leveren, kijk bijvoorbeeld naar Age of Conan, hoewel het spel in het begin op een aantal punten zeker misschoot, was de muziek zeker een plus die echt een fantasy sfeer neerzette. Shooters? Kijk eens naar (vooral) de laatste Battlefield games, hoewel de muziek bij deze games mij niet echt boeit, zijn de soundeffects zeer goed. Metro 2033, de soundtrack pushte de angst er bij mij zowat in (samen met de graphics).
Toch ben ik het er wel mee eens dat games tegenwoordig wel wat meer zouden mogen focussen op de sound en gameplay ipv op de graphics. Sure, graphics zijn ook belangrijk voor een spel, maar persoonlijk speel ik nog veel Red Alert 2 en Age of Empires I en II, juist omdat de muziek en gameplay, hoewel erg simpel, erg aantrekkelijk zijn.
Ben het heel ery met je eens jonah,maar 1dingetje een game kqn super geluid hebben maar toch aardig hard falen. Kijk maar naar medal of honor het geluid daarvan is Zo geweldig echt een pareltje gewoon maar toch is de game het niet geworden. Wat ik overigens Zeer spijtig vind want ik hield van de MoH serie.
Geluid + Gameplay 🙄
ik vind age of empires geweldig, maar het heeft echt rotmuziek op de achtergrond. veel games hebben slechte muziek en zijn als nog goed. ik ben er niet van overtuigd dat audio heel belangrijk is voor een game. het kan een waardevolle toevoeging zijn. maar niet het sterkste element, dat is altijd nog de gameplay (of zou het moeten zijn).
Alan Wake was goed met alles. geluid en beeld net als een tv serie. de muziek nummers blijven je bij…en goeie sound effects maakt de game ook levendiger en realistischer.
Alan Wake en Halo, de absolute toppers
Een goeie game heeft een goede mix van al de verschillende elementen.
In hoeverre deze aanwezig moeten zijn is afhankelijk van de game.
+1
Mass Effect 2 en Crysis 1,warhead en 2 hadden zeker geweldige stukken er tussen zitten
nou met een goeie soundtrack in een game rampage ik erger dan normaal 😀
“Zo is Pokémon mijn favoriete RPG vanwege de geweldige tracks die de serie in huis heeft”
meest krankzinnige uitspraak die ik ooit heb gehoord. pokémon had naar mijn mening de meest irritante tunes (want dat waren het, deuntjes, niet meer) die ooit in een game hebben gezeten.
Dus tracks zoals deze vind je vreselijk? 😉
Ik geloof dat onze Batman trip je toch geïnspireerd heeft tot het schrijven van deze column 😛
Stiekem wel. 😛
Haha, pokemon… veridian city zit nog in mijn geheugen gebrand.
Verder vind ik de Halo serie ook echt ge-wel-di-ge muziek hebben, het geluid van het beginscherm is magistralisch- 😀
killzone, uncharted, rollercoaster tycoon, age of empires, pokemon vooral fire red en de qgameboy color pokemons hadden leuke deuntjes. Halo mag ik ook niet vergeten. Dat vond ik de beste ooit gehoord . en er zijn nog een paar deuntjes die ik nog ken maar ik weet de naam nu niet.
Ik vond Unreal mooie muziek hebben in sommige levels.
Het is zeker een onderschatte element die extra sfeer in een game kan brengen.
Asassin’s creed heeft ook zeker een goede soundtrack vind ik zelf:) vooral 2 en uiteraard red dead redemption had een zeer goede soundtrack
The Sims 1 heeft een mooie soundtrack :p
En de soundtrack van Assassin’s Creed 2 vind ik goed, en de Age of Empires natuurlijk, en Battlefield (2).
call of juarez bound in blood en de hele legend of zelda serie 😆 😆 😆
Disney’s Hercules the Action Game vind ik nog steeds de game met de beste soundtrack 😀
Van Battlefield 2 dat is natuurlijk vanzelfsprekend :wink:Beetje de James Bond (game) achtige stijl maar dan 100x mooier.
De Uncharted serie 🙂
Ik speel af en toe nog steeds Spyro voor de PSOne! De muziek uit die oude Spyro games geven mij zo’n goede herinneringen aan vroeger, maar ook is het mooie muziek. In deze tijd is er de Uncharted serie inderdaad met erg mooie muziek, prachtig zelfs! 😉 Maar niet alleen muziek vind ik belangrijk, ook de andere geluidseffecten. Zo vallen de motorgeluiden uit Gran Turismo een beetje tegen en zit er in bioshock bijvoorbeeld wel weer erg mooi surround geluid effect!
Toch een beetje jammer dat halo dan niet in dit stukje staat want van de muziek van Halo krijg ik zeker kippevel!
Het achtergrond muziek van het intro van ACB Zooo mooi 🙄
http://www.youtube.com/watch?v=8yCyysCmhlQ 🙄
Mooie column! Melodieuze muziek is nog wel te vinden in bepaalde games. Zo speel ik momenteel Zelda: Spirit Tracks en Dragon Quest 9, en beide games bevatten prachtige muziek vol met heerlijke melodieen. 🙂
Niemand denkt aan mario niemand…. 😛
De kracht van nostalgie natuurlijk. Gaat niks boven Zelda of Starfox 🙂
De soundtrack van super smash bros. brawl is ook schitterend! Maar hét deuntje wat al jaren lang in mijn hoofd blijft zwerven is dat deuntje van Legend of Zelda The Windwaker – Windfall Island…