Virtual reality is een booming business en inmiddels werken onder andere Facebook (met Oculus Rift), Sony en HTC aan hun eigen brillen. Hoewel vrijwel iedereen overtuigd is van de charmes die virtual reality te bieden heeft, wordt de technologie nog gekweld door één groot probleem: veel mensen worden er na enkele minuten kotsmisselijk van.
Een groep onderzoekers aan het Amerikaanse Purdue University heeft daar nu mogelijk een oplossing voor gevonden. Zij onderzochten verschillende virtual reality-games en ontdekten waarom spellen als Skyrim en de Rollercoaster-demo snel tot misselijkheid leiden, terwijl de meeste mensen Elite: Dangerous perfect voor langere tijd kunnen spelen. De reden bleek veel simpeler dan je aanvankelijk zou verwachten: de camera van Elite: Dangerous bevindt zich constant in een stabiele cockpit, waardoor je ogen zich op één punt kunnen fixeren. In de meeste games heb je echter niet zo’n stabiel fixatiepunt en dat leidt snel tot misselijkheid.
Hoewel je het je waarschijnlijk niet realiseert, heb je in het echte leven ook zo’n fixatiepunt: de neus waar je overheen kijkt terwijl je dit tekstje leest. Daarom besloten de onderzoekers een virtuele neus toe te voegen aan de virtual reality-games en de resultaten waren indrukwekkend: in normale, rustige games duurde het gemiddeld 94,2 seconden langer voordat proefpersonen misselijk werden. Voor intense achtbaansimulaties lag dit aantal op 2,2 seconden.
Bovendien bleek de aanwezigheid van de virtuele neus de meeste mensen niet eens op te vallen, simpelweg omdat ze deze in het echte leven ook zien. De grote vraag is nu: zal deze ontdekking ertoe leiden dat alle toekomstige virtual reality-games een virtuele neus bevatten, of blijkt dit onderzoek uiteindelijk toch een wassen neus te zijn?
Ik hoop dat project Morpheus betaalbaar wordt want dan koop ik hem in combinatie met project cars
Afgelopen weekend had ik bij een vriend een uitgebreide Oculus Rift-sessie gehouden. Tijdens een tech demo ging het snel mis, omdat ik bijvoorbeeld ineens ergens naar beneden viel en mijn lichaam daar niet op voorbereid was. Maar bij Elite: Dangerous en Assetto Corsa ging het prima. Laat ik daarbij dan wel even vermelden dat ik relatief snel wagenziek ben.
Ik vergelijk het zelf het liefst met Space Mountain. Je lichaam neemt van alles waar, maar je ziet niet wat er gebeurt. Ergens in de hersenen gaat het dan niet helemaal goed en dit veroorzaakt bij mij in ieder geval enorme misselijkheid. De OR is een omgekeerde versie hiervan, maar met hetzelfde effect (je ziet wat er gebeurt, maar je lichaam voelt het niet). En net als wanneer ik achter het stuur in een auto zit, heb ik bij Elite en een racesimulatie geen problemen, puur vanwege het feit dat ik in de driver seat zit en zelf de richting bepaal, waardoor mijn lichaam zich kan voorbereiden op wat het niet gaat voelen…ofzo…
Misschien een Primatourtje slikken voor het spelen? 😉
Vergeet trouwens Valve niet, ik denk dat zij op gamegebied zomaar de grootste VR-speler zouden kunnen gaan worden!
Zo nu eerst een Bavaria 😛
Zo nu eerst een Bavaria 😛 [/quote]
True dat.
Klinkt wel logisch maar vraag me af of het echt werkt en of je er aan kan wennen want het zal me ook niet verbazen als je er niet aan kan wennen en het gaat ergeren…
Wil nog altijd zoo iets proberen 🙂