MENU

Creative Assembly: 70 procent van de games zijn niet goed genoeg

Tijdens de Unite 2012-conferentie in Amsterdam heeft Renaud Charpentier, hoofd design van Creative Assembly, verkondigd dat 70 procent van de games niet goed genoeg zouden zijn. Charpentier zegt dat dit te wijten is aan het gebrek aan focus bij de hedendaagse ontwikkelaars.

Charpentier deed zijn zegje tijdens Unite 2012 afgelopen maand, waar hij verkondigde dat veel ontwikkelaars het belang weigeren in te zien van het bouwen van prototypes voor gameplay en andere gerelateerde ideeën. Dit zou in een vroeg stadium van ontwikkeling moeten gebeuren, zodat alle afdelingen zo spoedig mogelijk een duidelijk idee hebben van waar het project heen gaat. Teveel ontwikkelaars zouden echter de focus op technologische aspecten leggen, waardoor gameplay van ondergeschikt belang wordt. Een slechte zaak, vindt Charpentier:

Their biggest risk is not on the tech, not on the art, it’s on the design. You have to front-load that: it has to drive many of the other decisions. Hopefully that’s something we manage to do at Creative Assembly […], but it’s still something that I think is lacking and has to change.
Over 70 procent van de huidige output in gamesland heeft hij daarom het volgende te melden:
Usually they run. Most of them don’t crash – most are competent technically. Most of them look okay or even good, but they play like shit.
Met het zicht op de toekomst roept Charpentier dan ook op om het roer om te gooien en het design binnen de ontwikkeling van een game centraal te stellen:
We can’t keep releasing games that anyone can tell are not interesting to play after 30 minutes when 20 or 30 people spent two years working on them. It doesn’t make any sense.
Ontwikkelaar Creative Assembly is vooral bekend vanwege de Total War-serie. Sinds kort is Total War Battles: Shogun op Steam verkrijgbaar voor de PC. De game kwam in april uit voor iOS.

  1.   
    Jarek's avatar

    De beste man heeft helemaal gelijk in mijn ogen. Al twijfel ik of dat aan het gebrek aan focus ligt of aan de beschikbare mogelijkheden voor sommige ontwikkelaars. Veel gamers kopen maar een paar games per jaar en gaan dan mee met wat de rest koopt of wat het populairste is. Vorig jaar waren dat dus waarschijnlijk Call of duty, Battlefield en Skyrim.

    Ik zelf denk dat ontwikkelaars te weinig risico durven te nemen. Gewoon een beetje arrogant zijn en zeggen : Hey, onze game kan Call Of Duty dit jaar verslaan.. Het zal moeilijk zijn om de gehersenspoelde FPS gamers mee te krijgen maar ze kunnen in elk geval proberen mensen voor zich te winnen door kwaliteit en innovatie te leveren.