From Software over de PC-port van Dark Souls

Het moeilijke, maar geliefde Dark Souls komt binnenkort naar de PC in de vorm van een Prepare to Die-editie. Geheel zonder geklaag ging deze aankondiging niet, want het bericht dat deze exclusief zou draaien op Games for Windows – LIVE ging er bij veel gamers niet in. Na het massaal tekenen van een petitie tegen dit besluit is ontwikkelaar From Software omgeslagen en heeft bekend gemaakt de game ook op Steam beschikbaar te zullen stellen.

Hiermee zijn de problemen niet geheel weg. Producer Daisuke Uchiyama wil daar het volgende over kwijt:

To be completely honest, we’re having a tough time doing it due to our lack of experience and knowledge in terms of porting to PC. First we thought it would be a breeze, but it’s turned out not to be the case. We’re still developing right now – we’re crunching right now.

In Japan there’s not much of a PC market and we haven’t really taken into consideration that audience before. That’s one of the reasons why we haven’t been able to step up on the PC platform until now.

Maar hij meldt ook dat er geen plannen zijn voor PC-optimalisaties. Spelers van Dark Souls zullen er ongetwijfeld tegenaan gelopen zijn: de game kent haar problemen. Zo is bijvoorbeeld Blighttown een locatie in de game waar de framerate zonder enige reden flink kan dalen, wat weer tot jouw dood kan leiden. Helaas zijn er dus geen plannen om deze problemen te verhelpen in de Prepare to Die-editie en zal deze game een 1:1 omzetting zijn van haar consolebroertjes.

De focus van From Software ligt daarom ook op de extra content die de game zal verschaffen. Verwacht geen korte DLC die de game eigenlijk niet nodig heeft, maar content van ruim tien uur. Het verkrijgen van toegang tot de nieuwe wapens, bosses en gebieden zal ook dynamisch zijn, afhangend van waar de speler zich bevindt in de game. Wel meldt de producer hierbij het volgende:

There will be a certain point in the game that you’ll have to surpass to access the new content. It won’t be right from the beginning – the new content will be accessible more in the later half of the game.
De Prepare to Die-editie zal vanaf 31 augustus verkrijgbaar zijn, zowel in de fysieke winkels als op Steam en Games for Windows – LIVE. Bovendien zal de extra content op de consoles verschijnen als DLC.

  1.   
    King of Heroes's avatar

    Ik herinner Blighttown nog… framerate is wel vrij erg daar ja :p Maar ook weer niet zo erg dat het je dood kan betekenen… In mijn geval toch 😆

  2.   
    Relief's avatar

    Jammer dit. Die japanners moeten hun trots eens opzij zetten en gewoon een externe ontwikkelaar inhuren (nederlandse nexus bijvoorbeeld) om een fatsoenlijke port te maken.

    Hoe kun je in godsnaam een half product leveren aan je klanten puur om een deadline te halen?