Naast alom geprezen software en service breidt Valve het Steam-aanbod volgende maand ook uit met de Steam Controller en de Steam Link. Nieuwe, fysieke producten die het mogelijk maken de game-ervaring van je pc op een andere manier te ervaren. Vooral de Steam Controller was een aparte zet, aangezien de markt der gamepads al jaar en dag in de ban is van andere, meer ervaren partijen. Menig pc-gamer heeft zijn heil dan ook al gevonden bij de betrouwbare Xbox 360-controller bijvoorbeeld. Daarom gooit de Steam Controller het ook over een alternatieve boeg: weg met de prehistorische analoge pookjes en voorwaarts met zelf te tweaken, digitale touchpads! Echter, werkt dat ook naar behoren?
Middensegment, met een technologische twist
Vanaf begin december moet de Steam Controller (en Steam Link) te bestellen zijn via Steam zelf, voor de schappelijke richtprijs van 54,99 euro. Voor die prijs krijg je uiteraard de gamepad, de bijbehorende AA-batterijen en een USB-ontvanger om draadloos aan de slag te kunnen met de nieuwe controller. Daarmee plaatst de Steam Controller zichzelf in het middensegment van het complete aanbod. Duurder dan menig budgettair hompje bestuurplastic, maar wel een tik goedkoper dan bijvoorbeeld een nieuwe Xbox One-controller met een draadloze adapter voor de pc erbij. En dat is opvallend, want met de implementering van een relatief nieuwe technologie zou je toch sneller denken aan een wat forsere prijs.
De controller beschikt verder over alle denkbare en broodnodige knoppen en features van een hedendaagse gamepad. De herkenbare ABXY face buttons, trilfunctie, twee schouderknoppen, trekkers links en rechts en een drietal menuknoppen, waaronder natuurlijk het lichtgevende Steam-embleem waarmee je terugkeert naar Steam Big Picture. Alles om je pc-games over te hevelen naar een console-achtige ervaring. Als extraatje vinden we nog twee flippers op de rugzijde die niet alleen erg gemakkelijk in te drukken zijn, maar ook in legio games goed van pas zouden komen. Je geweer herladen met zo’n rugtoets voelt immers toch sneller en passender aan dan je duim verplaatsen naar bijvoorbeeld de volop uitgewoonde X-toets.
Maar qua pookjes en vierpuntendruktoets springt de Steam Controller er pas echt uit. Zo is er sprake van slechts één analoge joystick en verder hebben de welbekende pookjes en de druktoets plaatsgemaakt voor twee geronde trackpads. Prominent en groot geplaatst, niet te missen in het ontwerp van het geheel. Deze streelbare tepelhoven zijn in staat te functioneren als vrij bestuurbare muis, maar kunnen ook tal van andere ‘echte pookjes’ en andere stuurmiddelen emuleren. Bovendien zijn de touchpads uitgerust met haptic feedback, wat wil zeggen dat men een aangename ‘klik’ hoort en voelt bij elke beweging die de vinger erop maakt. Merkbaar, maar niet storend. Hiermee is het wel mogelijk geworden om toch een vorm van weerstand te voelen als je het digitale pookje een bepaalde kant opduwt, al is het uiteraard niet te vergelijken met de precisie die je hebt bij een fysieke joystick.
Trackpad als pookje: flexibel of problematisch?
Het zal een kwestie van smaak en gewenning zijn, maar persoonlijk ben ik geen groot voorstander van deze aanraaktechnologie als primair element van een gamepad. De Steam Controller is uiteraard vrijuit aan te passen naar smaak en vooral de trackpads kennen legio verschillende instellingen en opties (ook per game instelbaar of te downloaden via de community), maar toch kon ik niet ontsnappen aan het gevoel dat ik liever een analoge besturingspook onder de duim hield. De trackpads zijn namelijk aardig nauwkeurig en de subtiele, magnetische feedback voelt als een welkome toevoeging, maar in the heat of the moment doen de digitale cirkeltjes toch onder aan een oud en vertrouwd pookje. Je maakt er minder onverwachte fouten mee en je voelt beter waar je duim precies zit ten opzichte van de rusthouding. Belangrijke aspecten bij een verhit potje Rocket League bijvoorbeeld. Voor minder competitieve games blijkt de gamepad dan toch beter in zijn element, zoals bijvoorbeeld een RTS-game of een rustige RPG.
In het design probeert de Steam Controller de trackpads ook zo goed mogelijk naar voren te brengen. Of, beter gezegd: goed naar achter te duwen. De bovenzijde van de gamepad oogt en voelt namelijk als een kommetje, het geheel buigt naar binnen in een subtiel ‘kuiltje’. Hierdoor ligt de controller erg stevig in de hand en komen je duimen automatisch op de juiste plekken terecht. Ook de trackpads zelf zijn heel subtiel komvormig, zodat je duimen snel het middelpunt van het totale raakvlak kunnen vinden. Een goed overwogen keuze voor de Steam Controller als invoerapparaat, maar esthetisch misschien niet de beste zet voor het product. Toegegeven: de grip is goed, maar qua overkomen is de gamepad hierdoor wel wat lomper in het aanzicht. Waar PlayStation en Xbox nu hun eigen kenmerkende vormen en goed uitgedachte accenten gebruiken, komt Steam met een wat minder charmant ogende ‘blob’ om je games mee te besturen. Wederom een kwestie van smaak, maar door de ongewone en minder tijdloze vorm van het geheel is het wel een overweging die je voor jezelf na moet gaan. Wil je dit permanent op de salontafel hebben liggen of wordt het een doorn in het oog?
Betwijfelbare keuzes
Sowieso is de Steam Controller hier en daar wat opmerkelijk als het aankomt op (design)keuzes. Zo bestaat bijvoorbeeld het oppervlak van het product voor een gedeelte uit hoogglans plastic, wat doorgaans niet goed wil combineren met vettige vingers. Gezien je continu met je zweterige tengels aan de controller dient te zitten, maakt dat het uiterlijk ook weinig sexyer dan het is. Vrijwel elke levenslijn van je handpalm wordt in vet en/of zweet afgedrukt op de gamepad, een voorwerp dat ik persoonlijk liever smetloos houd. Om de Steam Controller dus redelijk schoon en hoogglans te houden, moet je te allen tijde klaarstaan met een poetsdoek en een spuitfles Blue Wonder.
Daarnaast is ook de plaatsing van de eerdergenoemde face buttons wat ongebruikelijk. Normaliter verwacht je dat de A (of het kruisje op de PlayStation) het dichtst bij het respectievelijke pookje ligt: die heb je immers het vaakst en het snelst nodig in het gros van de games. In het geval van de Steam Controller echter, zit de A juist het verst verwijderd van waar je rechterduim in rust te vinden is. Helemaal onderop, een paar centimeter weg van de trackpad aan de bovenzijde. Om dus praktisch de meest gebruikte knop te bereiken, moet je een opvallende afstand overbruggen eer je er daadwerkelijk op kunt drukken. Dat kost tijd en kan mogelijk gaan irriteren tijdens speelsessies. Uiteraard kun je dit soort zaken naar smaak aanpassen per game, maar dan is dus vrijwel geen enkel spel meer echt plug n’ play met dit apparaat. Door een opvallende designkeuze van Steam zijn straks duizenden gamers bij elke nieuwe game hun A-, B-, X- en Y-knoppen wederom om aan het wisselen of moeten ze continu op zoek naar controller mappings die hun beter liggen dan de standaard layout. Dan hadden ze beter een voorbeeld kunnen nemen aan PlayStation en Xbox en iets meer in het vaste stramien van de hedendaagse controller kunnen blijven.
Ook over de trekkers achterop de Steam Controller ben ik niet bepaald te spreken, jammer genoeg. Weliswaar heeft men gedacht aan een aangename klik als de trigger helemaal wordt ingedrukt, maar door deze klikkertjes kunnen de trekkers significant minder ver ingedrukt worden dan bijvoorbeeld die van de standaard Xbox One-controller kunnen. Voor een shooter is die korte drukafstand en het bijbehorende klikje misschien erg prettig, maar in bijvoorbeeld een racegame heb je liever meer speling in de trekker zelf, zodat je preciezer kunt gassen en remmen. Helaas is het niet mogelijk de klik uit te schakelen of verder iets te tweaken aan de triggers an sich, waardoor de Steam Controller zichzelf niet heel toegankelijk heeft gemaakt voor onder andere de fanatieke racer of virtuele piloot.
Afwerking
Misschien ben ik een azijnpisser, misschien heb ik te hoge standaarden, maar naar mijn idee doet de Steam Controller onder als het aankomt op de afwerking van het geheel. Mogelijk is dit dan ook waar de relatief schappelijke prijs voor de controller vandaan komt. De controller werkt immers naar behoren en beschikt over vrijwel alles wat een degelijke hedendaagse controller dient te hebben, maar voelt gewoon nét iets te goedkoop aan om echt over te komen als een ‘premium’ stukje gamewaar. Je zou denken dat Steam haar dappere early adopters beloont met een controller van wereldklasse, maar dat nobele streven wil niet op alle fronten doorschemeren.
De klik van sommige knoppen voelt wat plastic aan en ook het gewicht is een aardig tikkeltje lichter dan bijvoorbeeld die van de Xbox One-controller. Dat wil niet zeggen dat het niet degelijk is, maar wie de controller in zijn handen heeft gehad, begrijpt misschien wat ik bedoel. Zowel Xbox als PlayStation hebben jarenlange research in hun primaire accessoire zitten en dat maakt het dat diens controllers erg prettig aanvoelen, van het specifieke gewicht tot aan die precieze klikjes in de knoppen. Zo’n klikje of net die ene gram kan bepalen of je voor het ene of het andere kamp gaat. Bij de Steam Controller is het voor nu nog een beetje een gok. Men weet vooralsnog niet precies wat de doelgroep zoekt in een controller en diens gevoel, en dat merk je soms goed als je aan de slag gaat met het nieuwe vehikel. ‘Loze’ klikjes en weinig blijk van hoogwaardige afwerking. Maar zo heb je dus wel een high-tech controller tegen een middensegmentprijs.
Conclusie
Heeft Steam een functionele controller op de markt gezet? Ja. Gaat de Steam Controller de wereld van pc-gaming veranderen? Voorlopig niet, helaas.
Steams community-gedreven invoerapparatuur heeft met diens trackpads een aantal nieuwe features voor controllers toegankelijk gemaakt, zoals het ook kunnen bespelen van een doorsnee RTS of het emuleren van een trackball of zelfs een touch-toetsenbord, maar van een leien dakje gaat het allemaal nog niet. De digitale touchpads zijn aardig bruikbaar voor legio spellen, maar gewoonweg niet in staat om haarscherpe precisie te leveren. In het geval van online shooters, racegames en andere competitieve spellen ben je nog steeds beter af met een ouderwetse, analoge pook dan met de nieuwe trackpads, hoe hoog hun gadget-gehalte ook is. Bovendien zal je als gamer toch ook echt af moeten wegen hoeveel waarde je hecht aan het uiterlijk en de afwerking van het geheel. Doordat de controller kromt om de trackpads in een beter licht te zetten en de kosten zijn gedrukt met ietwat goedkopere afwerking, is het design niet bepaald tijdloos en voelt lang niet alles op de Steam Controller even gedegen aan.
De huidige Steam Controller lijkt voor mij momenteel meer op een soort grofjes uitgewerkt prototype. De unieke nieuwigheid die het levert heeft zeker potentie, maar er is te onzorgvuldig nagedacht over de aspecten rondom dat vernieuwende aspect. De plaatsing van sommige knoppen, het algehele gevoel van het apparaat en het fysieke ontwerp bovendien. Er bestaat zeker een kans dat Steam nog echt groots doorbreekt in de markt der gamepads, maar dat zal waarschijnlijk niet zijn met het huidige model van de Steam Controller
Vergeet niet dat er ook een gyro in zit om bewegingen te registreren. Combineer dit met muis of joystick-muis simulatie voor de trackpad en je streeft de normale joystick voorbij.
De PlayStation 4-controller beschikt ook alweer twee jaar over gyro-sensoren en een trackpad, maar daarvan heb ik ook niet echt het idee gehad dat dat zo enorm revolutionair uitgepakt heeft. Sterker nog, het wordt amper ingezet in de core-gameplay van veel (first-party) games, dus welke game-ontwikkelaar zou zoiets nu nog uitgebreid utiliseren voor een controller die relatief veel minder in omloop is dan die controller op de console?
Sowieso vraag ik me af wat bewegingssensoren in een accessoire voor pc doen. Leuk voor de totaliteit van het ding, maar volgens mij zien negen van de tien pc-gamers bewegen tijdens het gamen als ketterij en iets wat bij console peasantry hoort.
De gyro kun je instellen om de camera te bewegen. Hiermee is het mogelijk om nog preciezer te richten en de gevoeligheid is zelf in te stellen.
https://www.youtube.com/watch?v=GKuO9M0WuMg
Wat ik graag zou zien is dat ik de controller in kan stellen buiten big picture om zonder elke keer met config files te spelen. Er worden gelukkig al veel kleine updates uitgebracht in de beta van Steam.
De truc is inderdaad om alles precies goed ingesteld te krijgen, zodat je achter dit soort geinige features kan komen. Dat maakt de controller erg interessant en zelfs een beetje innovatief. Maar zeg nou eerlijk: geen weldenkend (competitive) CS:GO-speler zou zijn superprecieze muis en toetsenbord inwisselen voor een controller waarmee hij/zij in het rond moet zwaaien als een malloot. Te veel grote bewegingen en verminderde focus op je beeldscherm.
Pas als ontwikkelaars zelf aan de haal gaan met toffe nieuwe mogelijkheden voor de controller en diens trackpads/gyroscoop, dan kan het ding zijn potentie wat meer waarmaken. Ik betwijfel alleen ten zeerste of er ontwikkelaars zijn die daadwerkelijk tijd en moeite willen steken in een controller die niet platform-breed toegepast is. Elke PlayStation 4 heeft minimaal één controller met gyroscoop erin, en zelfs die wordt compleet genegeerd door vrijwel alle developers van PlayStation-games. Dat wil niet veel goeds zeggen voor de gyro-sensoren in de Steam Controller.
Dat gat kan gedicht worden door een actieve community die voor elke game uitgebreid gaat tweaken, maar dan alsnog vind ik het een onwennig vehikel en blijf ik zelf liever bij de analoge joysticks of een muis en toetsenbord. Kwestie van smaak, zullen we het maar op houden.
Maar waarom test je de controller met Rocket League, een race game waar je van het begin al weet dat de traditionele controller beter werkt? Waarom test je geen RTS, zoals Civilization een game die onmogelijk was om op de bank te spelen door het ontbreken van een muis? De controller is nou net voor zulke games ontwikkelt waar de muis essentieel is voor de besturing. In een race game wordt meestal de muis niet eens gebruikt en speelt daarmee geen prominente rol, dus de keuze van de testgame vind ik nogal vreemd.
Jongens, steamlink lijkt totaal niet op onlive….. Steamlink loopt op je LOKALE netwerk, aka hele lage latency ipv bij onlive met een hele grote afstand overbruggen. Je internet snelheid boeit dus niet, je lokale snelheid boeit wel. Steam raad wel aan om ethernet verbindingen te gebruiken, zo te horen is dat ook niet zo getest. Wellicht volgende keer iets beter inlezen want deze info klopt gewoon niet.
In dit artikel staat OnLive niet eens genoemd en wordt de Steam Link verder ook niet beschreven. Natuurlijk loopt dat vehikel op je lokale netwerk en niet over het internet, maar het STREAMT wel de game en diens input, net zoals OnLive dat deed. Zelfde idee, maar met je eigen games en computer, niet vanaf een database en supercomputers in LA.
Overigens testte ik onder meer met Rocket League juist omdat daar de analoge sticks altijd de voorkeur verdienen. Je wilt toch ontdekken of digitale trackpads net zo precies zijn als een analoge joystick, in plaats van gewoon negeren dat de touchpads niet zo precies zijn en gewoon maar iets anders gaan proberen als uitstel van executie?
De controller werkt prima met een RTS, erg vernieuwend allemaal. Maar ik wil gewoon duidelijk maken dat voor het gros van de gamer, dit niet een ouderwetse gamepad kan vervangen. Racegames, online shooters: gewoon een oude gamepad gebruik of muis en toetsenbord trouw blijven. Als potentiele koper wil je dat toch weten in plaats van dat ik dat niet beschrijf en doodleuk alleen maar vertel over waar de controller wél goed in is.
En ja, ik heb de Steam Link getest op de kabel. Uiteraard. Welke weldenkende gamer zou zijn game over een draadloos netwerk proberen te spelen?
Ik lees in en geef kloppende info. Wijs jij maar eens een paragraaf aan die feitelijk niet klopt in het bovenstaande artikel.
Maar waarom hebben jullie het in de video over Ziggo? Onlive gaat via internet. Steam over LAN. Je hebt in principe niet eens een internet abbo nodig om een LAN te maken voor steamlink, in tegenstelling tot Onlive. Dus snap niet wat je internet snelheid hier mee te maken heeft.
Over de controller, ik had het idee dat dat ding gemaakt was om pc games op de bank te spelen. Niet om de huidige controllers te vervangen. Daarom noemde ik een typische pc spel (die absoluut nooit met een normale controller gespeeld kan worden) en vond ik rocket league niet geplaatst omdat dat meer een console spel is. Maar wellicht dat deze opvatting persoonlijk is.
Goeie review Tom!
Nu weet ik dat ik deze toch maar beter links kan laten liggen!
Check de reacties onder de losse GamersNET Gear voor de uitleg van de Ziggo-opmerking. Het was een persoonlijke vete met de provider, niet zo zeer bedoeld als een inhoudelijk statement. 😉
Ai, Niet geschikt voor shooters en racegames is natuurlijk wel een erg groot minpunt. Dat zijn nog wel populaire genres, zeker net nu Black Ops III en Need For Speed zijn uitgekomen.
ik zou hem persoonlijk denk niet kopen. het lijkt me vervelend vasthouden
De controller is gewoon goed weet niet hoelang jullie deze hebben getest maar hij ligt erg fijn in de hand net een Xbox controller en dat sommige zeggen dat je er geen race game of fps kunt spelen is belachelijk kun je net zo goed als met een ps4 controller of Xbox controller. nog niet eens een cijfer geven echt triest.
We geven doorgaans geen cijfers aan hardware, dus ook niet voor de Steam Controller. Feit blijft natuurlijk wel dat een recensie per definitie een mening is. Ik kan er niet mee overweg in racers of competitieve first-person shooters, vandaar dat ik minder heil zie in het apparaat. Als jouw mening haaks staat op die van mij, is dit uiteraard de perfecte controller voor jou.
We hoeven het niet altijd eens te worden, dit was slechts mijn mening na een weekje met de controller.