Skylanders: SuperChargers Multiplayer

Op de E3 kreeg Leon al de kans om de story mode te checken van Skylanders: SuperChargers. Hoewel die modus het grootste deel van de game vormt, kent dit nieuwe deel ook een uitgebreide multiplayer-mode in de vorm van een racegame. Op de Gamescom kregen we daarom de eer om daarin alvast een paar rondes te racen. Is de multiplayer meer dan een klein extraatje?

Ter land, ter zee en in de lucht!

De racemodus in Skylanders: SuperChargers bestaat uit drie onderdelen: zee, lucht en land. Op elk van de drie type racebanen moet de speler een speciaal daarvoor bestemd voertuig besturen. Zo heb je logischerwijs een boot nodig voor de zee, een vliegend voertuig voor in de lucht en een rijdend voertuig voor op het land. Voor elk type voertuig heb je een aparte figurine nodig die je moet inladen in de game. Gelukkig zitten er standaard al twee van elk type bijgeleverd bij het starterspakket van de game.

Binnen de drie categorieën verschijnen ook allerlei Skylanders-voertuigen die subtiel van elkaar verschillen. Zo is het ene voertuig net weer wat steviger en het andere juist sneller. Gamers krijgen dus de kans om weer veel oppetjes te scoren voor hun vitrinekast. In totaal zullen er twintig voertuigen uitgebracht worden, waarvan je veertien zelf altijd nog extra kan scoren. Het voordeel aan deze figurines ten opzichte van de vorige is wel dat ze zich meer als speelgoed laten gebruiken. Waar de eerdere poppetje vrij statisch waren, kun je deze ook als gewone speelgoedautootjes gebruiken. Activision heeft hiermee misschien dan ook wel de perfecte combinatie tussen fysiek en digitaal speelgoed gevonden.

Mario Kart?

Wat mij gelijk opviel aan de multiplayer-modus is dat de game een flinke Mario Kart-vibe heeft. Zo liggen er allerlei power-ups verspreid over de racebanen waarmee je jezelf kan versterken of je tegenstanders kan naaien. Wel gaat het op sommige punten wat verder dan de kartgame van de Italiaanse loodgieter. Zo kun je in Skylanders: SuperChargers de concurrenten die vlak voor je zitten neerschieten, waardoor ze voor korte tijd verlamd raken. Het voegt een dynamisch laagje toe aan de racegame dat alles net wat venijniger maakt. Wel is nog maar de vraag in hoeverre de gameplay echt gebalanceerd is. Zo was het met een aardige achterstand aan het begin vrijwel onmogelijk om je tegenstanders verderop nog in te halen.

Wat verder tof is aan de game is dat je alle Skylanders-poppetje tot nu toe kan inscannen in de game en in je voertuig kan plaatsen. Zo kun je racen met jouw favoriete personage. Het probleem is wel dat je daarmee niet een speciale SuperCharger-combinatie kan maken. Daarvoor heb je een van de nieuwe karakters nodig die speciaal gemaakt zijn voor de voertuigen. Door deze te combineren kun je net iets meer uit je voertuig halen, al heb je zo’n combi gelukkig niet per se nodig om de game te doorlopen.

Voorlopige Conclusie

Zal deze nieuwe multiplayer-mode concurrentie vormen voor games als Mario Kart? Ik denk het niet. Wel belooft dit race-onderdeel een waardevolle toevoeging te worden die het ook interessant maakt voor bijvoorbeeld ouders om eens met hun kroost te gamen. Een race is in zo’n tien minuten gespeeld en is na één keer oefenen vrij gemakkelijk op te pakken. Hoeveel racetracks er zullen verschijnen en hoe diep de Skylanders van elkaar gaan verschillen dat valt nog af te wachten. Wel belooft Skylanders: SuperChargers een stuk breder te worden dan zijn voorgangers en dat valt te prijzen.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren