Review: Donkey Kong Country: Tropical Freeze

Sinds Donkey Country: Returns op de Wii verscheen mogen de Donkey Kong-platformers zich weer een vaste kracht in het leger van Nintendo noemen. Ondanks het feit dat de oorspronkelijke Rare-serie voor een lange tijd praktisch werd doodgezwegen is de aap helemaal terug! Een nieuwe Donkey Kong, een nieuwe kans. Het is aan de harige gorilla om ditmaal de Wii U nieuw leven in te blazen. Wordt Donkey Kong Country: Tropical Freeze dé game die het apparaat gaat verkopen óf glijdt de aap uit over zijn eigen bananenschil?

Tropische laagje ijs

Het is een prachtige zonnige dag als de bananentaart op tafel wordt gezet. Eindelijk een keertje rust en sereniteit op Donkey Kong Island. De harige protagonist tuit nietsvermoedend zijn joekels van apenlippen om het eenzame kaarsje op zijn banaan uit te blazen. Het is echter te laat. Want weldra zal elke vorm van hitte compleet van het eiland verdwijnen. Een ijskoude storm en een flinke wervelwind later zijn we aanbeland in de Lost Mangroves. Kan de koning van de jungle niet eens rust krijgen op zijn eigen verjaardag? Hoog tijd om wat pinguïns naar het zuidelijke halfrond terug te trappen!

Zoals we inmiddels gewend zijn van de serie heeft ook Tropical Freeze een typisch broodjeaapverhaal. Donkey Kong Island wordt geïnfiltreerd door de Snowmads – een soort vikingen gebaseerd op winterdieren – en volledig onder ijs gelegd. Je raadt het al: onze harige primaat mag zijn vuisten gaan gebruiken. Donkey Kong Country is dan ook een gameserie die compleet valt of staat met zijn platformonderdelen. En daar steekt de gorilla nou juist trots zijn borst vooruit. In plaats van de acht werelden uit de vorige versie, is het ditmaal geslonken tot zes. Elke wereld bevat tussen de acht en twaalf levels. Hoe verder je komt, hoe moeilijker het gelukkig ook weer wordt. Tot het frustrerende aan toe soms zelfs. Het is niet kwantiteit, maar kwaliteit die de boventoon voert in deze klassieke herbeleving. Gelukkig durft Retro Studios (Metroid Prime) ook nieuwe stappen te nemen.

Monkey Trouble!

Want waar we voor het eerst twee apen onder de knoppen kregen in Donkey Kong Country Returns, zijn het er ditmaal vier. Elke keer zal het een duo betreffen van Donkey Kong, samen met Diddy, Dixie of Cranky Kong. Donkey Kong is daarbij de krachtpatser, Diddy kan vliegen met jetpacks, Dixie kan zweven met haar paardenstaart en Cranky kan stuiteren op zijn wandelstok. Alle informatie over de andere bewegingen van de primaten valt te lezen in de Apen van Donkey Kong column. De ene keer wordt je praktisch verplicht met een specifieke Kong verder te gaan en de andere keer heb je daarin de volledige vrijheid. Ieder aapje heeft namelijk zo zijn of haar eigen unieke vaardigheden en brengt extra diepte aan de levels.

Want door middel van die extra diepte laat Tropical Freeze zich nou juist kenmerken! Waar zijn Wii-voorganger de toon al zette, weet deze opvolger alles namelijk nog veel dynamischer en heftiger te brengen. In de basis volgt de game enerzijds nog altijd trouw de mal die twintig jaar geleden gecreëerd is, maar anderzijds is er flink veel moeite gestopt in het volproppen van bijna elk level. Soms moet je een level wel tal van keren betreden voor je überhaupt echt iets vindt. Daarbij moet je vaak ook tactisch kiezen welk aapje nou juist nodig is om alle puzzelstukjes of KONG-letters te verzamelen. Tel daarbij op dat de levels soms op slimme wijze weten te experimenteren met een combinatie van 2D- en 3D-gameplayelementen en je kunt gemakkelijk vaststellen dat Donkey Kong wederom aan de top van de voedselketen staat! Er valt niet te spreken van evolutie, maar zeker wel van verrijking. Toch is niet alles rooskleurig in het bananenparadijs..

Want Retro Studios houdt wel erg strak vast aan die mal van de SNES-klassieker. Begrijp me niet verkeerd. De originele Donkey Kong Country is natuurlijk na al die tijd nog steeds een geweldige game, maar Tropical Freeze blijft wel erg veilig binnen die – inmiddels bekende – wereld hangen. Het grootste voorbeeld daarvan is nog wel het feit dat er helemaal niets met de Wii U GamePad is gedaan. Die is zelfs letterlijk enkel zwart. Hoewel het natuurlijk geforceerd zou zijn om in elke game de hardware te gebruiken, lijkt Nintendo zijn eigen creatie te verloochenen in deze kritieke tijd. Tropical Freeze verlegt dan ook zeker geen grenzen en dat is jammer.

Conclusie

Donkey Kong Country: Tropical Freeze is niet de game die de Wii U gaat redden. Daarvoor is de game te uitdagend en te specifiek voor de diehard Nintendo-fans. Goed nieuws voor langdurige fans van de serie dus! Want wat Tropical Freeze wel is, is een geniale platformgame die een erg hoog niveau binnen het genre weet te bereiken. Verwacht veel dynamische levels die je wederom peentjes laat zweten om echt alles eruit te halen. Tel daarbij op dat we de aap volledig haarscherp in HD op ons beeldscherm mogen verwelkomen! Toch is het erg jammer dat Retro Studios niets met de Wii U-mogelijkheden doet. Als Nintendo zelf niets meer met zijn eigen hardware doet, welke ontwikkelaar doet dat dan nog wel? Ondanks dit gemis, heeft Donkey Kong Country meer dan zijn plekje in de vaste linie van Nintendo veroverd. Nu nog een remake van Donkey Kong 64!

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Geniaal leveldesign
  • Dynamische diepgang
  • Prachtige HD-graphics

Wat is NOT

  • Totaal geen gebruik van Wii U GamePad
  • Verlegt geen grenzen

8.5

  1.   
    WoKingNL's avatar

    Enig idee of er een wii u bundle komt met deze game of mario kart?

  2.   
    Petor's avatar

    WoKingNL schreef, "Enig idee of er een wii u bundle komt met deze game of mario kart?"

    Jo WoKing! Ik heb Nintendo even gemaild en voor DKTF zal geen bundel verschijnen naar hun weten. Voor Mario Kart 8 is ook nog niks bekend, maar dat is natuurlijk wel een titel waar het goed voor te stellen is 😉

  3.   
    Noice!'s avatar

    Als je will bewijzen dat de Gamepad géén gimmick is, moet je juist aansporen dat zo’n ding niet gebruikt wordt tenzij nodig. Waar in de game zou het écht iets toevoegen? Dan hoor je verhalen over dat de letters er hadden kunnen staan of dat er op gedrukt kan worden voor de tagteam move…maar juist dat keur ik persoonlijk af. Gebruik de gamepad waar het logisch is en iets toevoegt, gebruik het niet om te laten zien dat je eraan gedacht hebt. Zoiets moet natuurlijk gebeuren en er zijn nog tal van mogelijkheden waarmee de gamepad zich kan bewijzen.
    Verder is deze game wonderschoon en als apart pluspunt mag ook best de muziek worden benoemd wat mij betreft; deze is, zoals we gewend zijn van Nintendo, weer buitengewoon!

  4.   
    WoKingNL's avatar

    Petor schreef, "

    ”WoKingNL” schreef, "Enig idee of er een wii u bundle komt met deze game of mario kart?"

    Jo WoKing! Ik heb Nintendo even gemaild en voor DKTF zal geen bundel verschijnen naar hun weten. Voor Mario Kart 8 is ook nog niks bekend, maar dat is natuurlijk wel een titel waar het goed voor te stellen is 😉
    "

    Bedankt Peter, toch maar even afwachten dan. Tenzij ik misschien de Mario bros duo bundle haal hm..

  5.   
    Valent!jn's avatar

    Marinu$ schreef, "Als je will bewijzen dat de Gamepad géén gimmick is, moet je juist aansporen dat zo’n ding niet gebruikt wordt tenzij nodig. Waar in de game zou het écht iets toevoegen? Dan hoor je verhalen over dat de letters er hadden kunnen staan of dat er op gedrukt kan worden voor de tagteam move…maar juist dat keur ik persoonlijk af. Gebruik de gamepad waar het logisch is en iets toevoegt, gebruik het niet om te laten zien dat je eraan gedacht hebt. Zoiets moet natuurlijk gebeuren en er zijn nog tal van mogelijkheden waarmee de gamepad zich kan bewijzen.
    Verder is deze game wonderschoon en als apart pluspunt mag ook best de muziek worden benoemd wat mij betreft; deze is, zoals we gewend zijn van Nintendo, weer buitengewoon!"

    Ben het ook geheel met je eens dat het natuurlijk geen gimmick moet worden. Echter zit Nintendo momenteel in zwaar weer en voornamelijk dus door het nieuwste apparaat. Daar is ook een reden voor, want tot nu toe is er nog weinig verschenen wat de meerwaarde van de hardware écht bewijst. Daarom vind ik het erg jammer dat de GamePad gewoon helemaal zwart is en dus compleet genegeerd wordt. Had ongetwijfeld genoeg innovatiefs mee bedacht kunnen worden.

    Dat laatste ben ik overigens nog geheel met je eens! Met voor mij als persoonlijk hoogtepuntje de levels in Juicy Jungle. 😀

  6.   
    Majo's avatar

    Dit soort games doen me wel heel erg twijfelen om toch een Wii u te kopen. Eigenlijk zou er een soort van draagbare versie moeten komen, zodat je de GamePad mee op reis kan nemen en dan kunt gamen.