Child of Light Fast Forward 2014

Van de makers van Far Cry 3. In dat geval zou je misschien een grote, open wereld vol huurlingen, wapens, en bruut geweld verwachten. Mis! Een deel van de ontwikkelaars van Ubisoft is namelijk hard aan de slag gegaan met een heuse Japanse RPG (JRPG): Child of Light. Op papier zeker een interessante poging, maar is het ook iets om echt naar uit te kijken?

Sprookjesachtig en betoverend

Child of Light moet zoals gezegd het JRPG-genre weer wat meer in ere herstellen. Dit moet gebeuren in de vorm van een schilderachtig, sprookjesachtig en vooral betoverend, turn-based avontuur. Met stiekem ook wat platforming-invloeden. Centraal in dit stijlvolle sprookje staat Aurora, een jonge prinses in het koninkrijk Lemuria. De kwade Black Queen heeft echter de zon, maan en sterren gestolen. Aan Aurora de taak om op een queeste te gaan om de drie bronnen van licht weer terug te halen en de Black Queen te verslaan. Het lot van heel Lemuria ligt in Aurora’s kleine handen…

Toch staat Aurora er zeker niet alleen voor. Ze wordt namelijk gesteund door een kleine, blauwe lichtbol: Igniculus. Deze ‘orb’ is zowel haar persoonlijke lichtbron als gids en ook kan je op sommige momenten in de game de controle over Igniculus krijgen, bijvoorbeeld tijdens gevechten of om plekken in de omgeving te bereiken waar meer één van beide characters kan komen. Sterker nog, Child of Light is zelfs volledig in co-op te spelen! Volgens de ontwikkelaar haal je in co-op echt het maximale uit de ervaring.

Aanvallen!

Vrees overigens niet dat Aurora een typisch meisje in nood is, want ze slaat letterlijk van zich af en is ready to kick some ass. Op een geheel stijlvolle manier zweeft ze door de levels, terwijl ze diverse fysieke en magische aanvallen kan uitvoeren als je in een (turn-based) gevecht verzeild raakt. Zo is al bekend dat Aurora een enorm zwaard kan gebruiken en magische spreuken kan inzetten met bijvoorbeeld enorme vuurbollen.

En als je als Igniculus speelt heb je ook diverse aanvallen tot je beschikking, bijvoorbeeld om vijanden te vertragen of een vijandige aanval ineens te blokkeren, zodat Aurora meerdere keren kan aanvallen. Of zorg dat je vijanden verblindt, zodat Aurora niet eens in gevecht hoeft te gaan. Soms is een beetje sneaky passeren veel prettiger, zeker als je levensmeter vrij laag is. Daarnaast kan Igniculus Aurora en andere teamleden healen, altijd handig. Inderdaad, andere teamleden. Gedurende het avontuur kom je ook veel vriendelijke personages tegen die samen met jou willen vechten voor het goede doel. Kortom, je party kan stukje bij beetje uitbreiden, zoals we van een echte JRPG wel gewend zijn.

Voorlopige conclusie

Child of Light is geen alledaagse game en zal misschien niet direct op de radar komen van een enorme groep gamers, maar deze titel heeft veel potentie om een prachtig, sprookjesachtig avontuur te verzorgen. De grote vraag is nog wel of er genoeg te doen is qua gameplay en verhaal. Weet de game genoeg uitdaging te bieden? Door al deze onzekerheden blijft Child of Light op de GN Thermometer in het midden hangen, maar deze JRPG van Ubisoft is zeker een game om in de gaten te houden.


Lees alles over Child of Light op onze gamepagina.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren