Daar gaan we dan. De teams staat klaar en de rollen zijn verdeeld. De lanes moeten worden bezet en de eerste items worden gekocht. Het is routine, er wordt niet veel gesproken maar de spanning is wel degelijk voelbaar. Er is namelijk niet veel speelruimte om fouten te maken; de eerste 10 minuten zijn cruciaal. Samenwerking, teamverband, rolverdeling. Hero-, map- en itemkennis. Welkom bij de wereld van Dota 2.
Laten we maar beginnen met een van de meest gebruikte cliché’s in gameland: Dota 2 is easy to learn, but hard to master. Een veelgebruikte zin om games te beschrijven, maar bij Dota 2 lijkt hij op het lijf te zijn geschreven. Zo zijn de doelen van de game binnen secondes uit te leggen, maar de variatie in gameplay, strategie en diepgang maken het tot een van de moeilijkste games die ik ooit gespeeld heb.
Natuurlijk huisvest Dota veel meer diepgang dan dat in de inleiding staat, maar onderaan de streep zijn dit wel de kernwaarden waar Dota (Defence of the Ancients) om draait. Dota 2, een Free-2-Play game ontwikkeld door Valve en uitgegeven op haar Steamplatform, vind zijn oorsprong in de gelijknamige mod voor Warcraft III: Reign of Chaos. Sindsdien heeft de game een ware metamorfose ondergaan en is dan ook bijna niet meer terug te herkennen. De game, gebouwd op het (nu) immens populaire MOBA-genre (Multiplayer Online Battle Arena), verovert de harten van inmiddels 6,5 miljoen pc-gamers. Daarnaast is het de meeste gespeelde Steam-titel van dit moment.
Een perfecte PvP game
Talloze ontwikkelaars wagen zich er aan. Een (gratis) MOBA-game maken die de concurrentie overstijgt. Maar hoe kan het dat Dota nog altijd de onbetwiste leider is? De formule is in eerste instantie eigenlijk een hele simpele. Bouw een game die echte PvP-spelers (player vs player) willen hebben. De game voorziet de spelers van een vast en duidelijk speelveld, een robuust setje regels en een rooster vol verschillende Heroes die de game in staat stellen diepe en rijke gameplay op het scherm te toveren. Het is een typisch competitiesysteem dat altijd in eerlijke maten opereert, waar het winnen van de game altijd te maken heeft met vaardigheden, expertise en ervaring. Laat dat nou precies zijn waar Dota 2 de zaakjes heel goed op orde heeft.
Gameplay
De gameplay van Dota 2 staat als een huis. Kenners van het MOBA-genre weten dan ook precies wat ze kunnen verwachten. Voor nieuwkomers is het misschien even pittig, daarom hier in het kort de spelregels.
De game bestaat uit twee teams van elk vijf Heroes. Elk team moet zijn Ancient beschermen tegen inkomende aanvallen. Je Ancient wordt beschermd door middel van Towers, die zich in 3 lanes over het speelveld uitspreiden. Voordat je in de basis van de tegenstander kan begeven moeten er op 1 bepaalde lane alle Towers zijn uitgeschakeld. De lanes zijn daarnaast ook het strijdveld van de zogenaamde Creeps. Deze monstertjes voorzien jou, als Hero, van goud en XP. Wie het eerst de Ancient van zijn tegenstander vernietigt, wint de game.Zo gepiept. Toch!?
Rolverdeling
Iets wat voor mij heel belangrijk is in een MOBA PvP-game is de mogelijkheid om te kunnen kiezen voor een bepaalde rol. Het karakter waarmee je speelt moet natuurlijk bij je kwaliteiten liggen als gamer, en misschien wel als persoon. Zo ben ik zelf graag een teamspeler, die achter de linies van de tanks/damage dealers de ondersteunde rol aanneemt. Dikke kans dus dat je mij ziet healen, stunnen, silencen of slowen, om maar even met jargon te blijven smijten. Daarnaast is het mijn taak om mijn team te voorzien van zicht op vantage points en het kopen van een koerier. Deze koerier zorgt ervoor dat alle gekochte spulletjes netjes aankomen bij de spelers, in plaats van dat iedereen naar de winkel moet op en neer moet blijven rennen. Stiekem een ondergewaardeerde rol? Zeker niet!
Voor mij betekent multi-rol gemaplay een interessante game die barst van de variatie. Gaat het team volledig offensief? Of is defensie het devies? Is kiezen voor een mix van deze twee niet het beste? Of gaat het om het aanpassen van jou Heroes om de tegenpartij te counteren? In elk geval geeft Dota je de kans om te kiezen wat het beste past bij elke situatie. Natuurlijk kan elke game op elk gegeven moment volledig 180 graden draaien. Tactieken aanpassen en je in elke rol thuis kunnen voelen is dan ook één van de kernwaardes van Dota 2.
Heroes. Hot or Not?
Een game die gebaseerd is op Heroes moet natuurlijk wel wat leuks te bieden hebben. Om mogelijke twijfels gelijk uit de wereld te helpen: de Heroes zijn te gek! Met keuze uit meer dan 90 karakters zit er altijd wel voor iedereen wat tussen. Heroes zijn in eerste instantie onder te verdelen in 3 hoofdcategorieën: Strenght, Agility en Inteligence. Bekende termen uit de gamewereld dus. Zo kun je dan ook verwachten dat Strenght brute kracht huisvest (zowel tank als damage dealing), Agility-heroes snel en wendbaar zijn en dat Inteligence-heroes zich goed kunnen vinden in de wereld der magie, illusie en donkere krachten. Daarnaast lenen bepaalde Heroes zich ook nog voor specifieke rollen, zoals eerder besproken.
Free-to-play. Is dat niet..?
Nee! Dat heb je helemaal verkeerd. Free-to-Play is in dit geval niet, ik herhaal niet, Pay-to-Win. Valve heeft een slim systeem ontwikkeld waarin alle Heroes voor iedereen altijd beschikbaar zijn. Je hoeft ze dus niet afzonderlijk te kopen. Dit is in puur contrast met bijvoorbeeld de grootste concurrent: League of Legends. Het enige wat je kan kopen zijn spullen die puur cosmetisch je uiterlijk aanpassen. Iedereen die Dota 2 speelt heeft eerlijke kansen om het spel te winnen. Niemand kan zich dus een voorsprong ‚afkopen’. Ondanks dat de game Free-to-Play is, neemt Valve de ontwikkeling en de balans van de game erg serieus. Verwacht wekelijks updates, bugfixes en stabiliteitsoptimalisaties. Ook kun je eens in de zoveel tijd een grote update verwachten met nieuwe gamemodes (Diretide) en nieuwe Heroes.
Zijn er dan absoluut geen minpunten? Natuurlijk zou je kunnen klagen over grafische omgevingen, die ietwat gedateerd aanvoelen. Gek genoeg is het grootste probleem de community, die niet altijd even aardig is en absoluut niet staat te springen voor een nieuwkomer. Een dikke huid hebben en je niet laten kennen is dan ook belangrijk. Fouten maken doet iedereen, zeker als je een nieuwkomer bent.
Conclusie
Dota 2 is het meest complete pakket wat je kunt ontvangen als je opzoek bent naar een MOBA-game. De game staat als een huis, neemt de competitieve regels dicht bij het hart, levert altijd spectaculaire gameplay op en wordt nooit saai. Na 200+ uur zit ik nog steeds achter mijn beeldscherm gekluisterd nieuwe Heroes te ontdekken en strategieën uit te werken. Dota 2 is dan ook voor mij de meest verrassende game van het jaar geweest. En dat allemaal voor het magische bedrag van 0 euro. Veel gameplezier!
Moba genre waren nooit mijn favoriete games. Een tijd geleden heb ik me gewaagd aan LoL en kon mij wel boeien maar niet tot je zegt voor weken. Naar een aantal matches had ik het gehad!
Dota 2 had ik al sinds vroegtijdige beta in mijn bezit maar nooit geprobeerd of in verdiept. Dus ik dacht, het wordt eens tijd dat ik deze game onder de loep ga nemen. Wat een geweldige game, ik ben het dan ook helemaal eens met deze review en cijfer!
Het spel zit goed in elkaar, de heroes zijn geweldig en elke potje voelt anders aan. Heb nu al bijna 50 uur in het spel zitten en het verveeld nog altijd niet!
Als beginner gebruik ik Lich, een zéér gemakkelijke personage om te leren. Mijn andere favoriete is Luna, een wat moeilijker personage.
Het enige waar ik iets op te klagen heb, is ook de community. Soms zit ik te gamen met leuke gamers, die ook elkaar helpen etc. Maar soms zit ik ook bij gamers die totaal anders zijn. Niet vriendelijk, elkaar uitschelden of elkaar negeren.. Gelukkig komt het steeds minder voor, maar het gebeurd altijd nog te veel.
Waar ik ook een hekel aan heb, dat mensen eerder stoppen met het spel. Zo vormt zich een aantal gaten in je eigen team of vijandelijke team. Zoals ik het heb begrepen worden ze nu vervangen door bots, maar deze zijn in PvP hartstikke dom en doen niet veel. Als je met 4 spelers PvE gaat spelen, dan zijn de bots wel weer erg slim en sterk. Kleine verbeter punt voor Dota 2!
Tot nu toe heb ik het spel in m’n eentje gespeeld, heroes leren, strategie leren etc. Het blijft nog altijd een aanrader als je alleen speelt (zonder vaste groep) maar Dota 2 komt wel het beste tot z’n recht wanneer je in een vaste groep speelt, dan is het echt een topper!
Iemand ook zin om een potje te spelen, voeg me gerust toe op Steam [TDNL]Toonen1988
De Dota-community is een van de meest onvriendelijke communities die ik ooit heb meegemaakt. Noobs raad ik ook met klem aan om eerst tegen bots te gaan oefenen. Kies één hero en speel daar een aantal potjes mee om bekend te raken met de game mechanics en leer de ins en outs van de hero in kwestie. Ga dan langzaam verder naar een nieuwe hero en zorg dat je er ongeveer een stuk of vier hebt uitgeprobeerd.
Zorg vooral ook dat je weet wat de rol van jouw hero is. Als jij support bent dien jij je team te ondersteunen door middel van de aanschaf van een courier en wards. Het pakken van kills is niet jouw taak, maar die van de carry. Wanneer je de rol van je hero niet kent en je maakt een fout, dan zullen je medespelers niet nalaten om dit aan jou dit te laten weten.
Laat je aan de andere kant ook niet gek maken door de ongelooflijke pannenkoeken die zich na één foutje van jouw kant de rest van het potje bezigen met het afzeiken van jouw beperkte skills. De gasten die het hardst schreeuwen (je kent ze wel, types die doen alsof ze het spel hebben uitgevonden) hebben meestal de minste skill.
Mocht je aan Dota willen beginnen, dan zou ik deze guide van Purge (pro) eens goed doornemen. In dit uitgebreide, maar goed geschreven stuk (treffend getiteld Welcome to Dota, You suck) , legt hij alle basisprincipes uit en geeft hij een aantal zeer waardevolle tips. Doe er je voordeel mee: http://www.purgegamers.com/welcome-to-dota-you-suck
Ik zit zelf inmiddels op meer dan 400 uur en nog steeds leer ik iedere pot weer nieuwe dingen.
Lich is een support hero, maar tot mijn verbazing maak ik in de meeste gevallen altijd de meeste kills…. Vooral met Chain Frost wil ik soms nog wel eens een double of triple kill krijgen!
Poeh, Dota 2, waar zal ik es beginnen? Ben begonnen als noob en veel games tegen bots gespeeld. Dit puur om alle heroes goed te leren kennen en de mechanics onder de knie te krijgen. Uiteindelijk drong het tot mij door dat Support de rol was die ik zou gaan invullen in 90% van mijn games. Toen opende ik de deur naar PVP. Dat was gaaf zeg, echte mensen die fouten maken, minder reactietijd hebben en gewoon ook nieuw waren, net als ik. Dat waren voor mij de eerste 20 potjes PVP.
Clan gejoined en een team samengesteld met echt goede spelers, dagelijkse oefenmatches en zelfs hier en daar toernooien meegedaan. Glorieus was het tot 3 maanden terug. Heb nu ruim 400 wins op mijn naam staan, maar de hoeveelheid losses zijn ietsje meer. 427 om precies te zijn. Win/loss ratio staat dus op zo’n 47%. (Zal je een geheimpje vertellen: Je ratio zal nooit hoger komen dan 60% na zoveel games). Kijk maar voor de grap op dotabuff.com en klik wat random spelers aan. Allemaal in de 40-50%. Waarom? Omdat de matchmaking van Dota 2 fixed is. De game is leuk, teamplay is ook onwijs gaaf en grafisch is het prima zat. Maar idd wat een zuigcommunity is het geworden en wat baal ik enorm van de fixed ratio 🙁 win je achter elkaar wordt je gematched met betere spelers die niet eens in de buurt komen van jouw rating. (Sterker nog er is geen rating in Dota 2 enkel games played) Zo win je 2 potjes en moet je verplicht 5 potjes achter elkaar tegen mensen spelen die 2 tot 3x zoveel games hebben gewonnen als jij! Ala, meer ervaring en wellicht zelfs betere teamplay hebben.
Kortom, speel dit spel gerust want het is onwijs gaaf. Maar wees er op voorbereid dat je vaak verliest. Zo’n beetje de helft van je games.
-Graphics: Mweh
-Gameplay: Awesome
-Teamplay: Awesome
-Community: Om te kotsen
-Matchmaking: Om te huilen
Voor ongelovige Thomassen: dev.dota2.com