XCOM: Enemy Unknown

XCOM: Enemy Unknown neemt spelers mee naar de roots van de real time strategies. Deze tactische science fiction game is namelijk een remake van het aloude X-COM: UFO Defense. Wederom is de aarde overvallen door aliens en lijken alleen de dames en heren van de supereenheid XCOM de zaak op te kunnen lossen. In deze RTS game speel jij het alziend oog dat de troepen van XCOM veilig door gevaarlijk gebied moet leiden. In vrede komen deze buitenaardse verschrikkingen in ieder geval niet.

De aarde is overspoeld. Eerst waren het slechts enkele ontvoeringen her en der, maar later werden het grootschalige aanvallen. In XCOM: Enemy Unknown begeven we ons in allerhande aardse omgevingen, die overgenomen zijn door buitenaardse verschrikkingen. Gigantische steden zijn platgebombardeerd en in restanten van deze metropoli komen de aliens nog eens persoonlijk langs voor wat terreur. Talloze onschuldige mensen worden zonder meer geslacht door gruwelijke aliens. Het is aan onze trouwe strijders van XCOM om daar een stokje voor te steken en jij bent degene die ze aanstuurt in hun gevechten op de grond en in de lucht.

Gevarieerd turn-based festijn

In XCOM: Enemy Unknown vechten we volgens een solide turn-based RTS formule vanuit isometrisch perspectief. Om en om mag XCOM en de buitenaardse dreiging een aantal zetten doen, die er hopelijk toe leiden dat de tegenstanders zo snel mogelijk uitgeschakeld worden. Het wordt je wel lastig gemaakt door een aantal obstakels. Zo is het door de welbekende ‘fog of war’ niet mogelijk om zo maar heel het speelveld, incluis alle vijanden, te zien. Vijanden die te ver van je squad verwijderd zijn, begeven zich in een nog onbekende zone waarvan de speler nooit weet wie zich er in schuilhoudt. Ook verschijnen de aliens die je XCOM soldaten niet kunnen zien in hun ‘line of sight’, niet op je scherm. Met andere woorden: als een buitenaards monster zich goed weet te verschuilen achter een auto, dan is het mogelijk dat je er met je troepen straal voorbijloopt. Een slechte zet uiteraard, want ook flanken en omsingelen zijn tactieken die in Enemy Unknown erg effectief uit kunnen pakken. Aangeraden is dus dat je je troepen goed verspreidt en altijd achter veilige dekking plaatst, je weet maar nooit uit elke hoek een alien kan opduiken.

Het gevecht tegen de aliens kan ook voortzetten op verschillende hoogtes. In stadse omgevingen zien we bijvoorbeeld wel eens aliens verschijnen op de daken van gebouwen of zwevend in de lucht. Dit brengt, zowel letterlijk als figuurlijk, veel diepte in de gameplay. Tegenstanders die hoger geplaatst zijn hebben namelijk verscheidene tactische voorsprongen op jou en je teammaten. Neem nou de ons getoonde aliens die beschikken over ‘mind control’: voor een dergelijke, zwakke alien is het heerlijk om van een veilige, hoge plek menselijke soldaten over te nemen en voor de buitenaardsen te laten werken. Wat volgt zijn gruwelijke taferelen waarin soldaten hun eigen granaten opeten of zich om laten toveren tot vierpotige gedrochten. De strijd was zo goed als gewonnen voor de aliens.

Take the power back

Gelukkig kunnen ook de dames en heren van XCOM terugknokken. Tegen hoger gelegen vijanden krijgen ze de erg handige enterhaken of brute, nieuwe jetpacks. De enterhaken zijn perfect voor het flankeren van lastig gelegen tegenstanders en de jetpacks resulteren in heerlijke mortierinslagen van bovenaf. Maar zo weet XCOM uiteindelijk elke buitenaardse dreiging wel te pareren met nieuwe, overgenomen technologie. Zelfs de mind control technologie van de aliens zal uiteindelijk over worden genomen door de wetenschappers van XCOM, wat interessante nieuwe gameplay oplevert. In de presentatie van Firaxis Games was het namelijk de XCOM commandant Sid Meier (hoogstwaarschijnlijk een E3 exclusief personage) die een aantal aliens hunzelf op liet blazen door middel van puike mind control.

De buitenaardse technologie ligt echter niet voor het oprapen. Als leider van een XCOM eenheid ben je namelijk niet alleen bezig met het aansturen van je groepje soldaten, maar zit je ook aan het roer om XCOM als instantie te sturen. Jij bepaalt welke gebieden op de wereld verdedigd worden en welke niet. Als je je troepen goed inzet in de juiste gebieden, kun je tijdens overwinningen op de buitenaardse dreiging, ook de technologie van de aliens meesnoepen. Laat je ervaren wetenschappers er even mee knutselen en voor je het weet is het buitenaardse artefact plots je nieuwe plasmageweer. Het vereist wellicht wat actieloos managen van je troepen en wetenschappers, maar het levert dan ook zeker voordelen in gevechtssituaties.

Voorlopige conclusie

Firaxis Games probeert te bewijzen dat je met een oud concept en nieuwe technologie, toch nog een heel eind kan komen. Naar mijn idee is XCOM: Enemy Unknown in dat aspect al erg overtuigend en dat is natuurlijk een goede zaak. De oude formule komt namelijk weer helemaal tot zijn recht in een nieuw jasje: moderne graphics, gave nieuwe features, een ontzettend lekker turn-based avontuur en die lekker pittige vibe. Het kan toch haast niet mis gaan met zo’n game?

XCOM: Enemy Unknown leeft wellicht nog zonder hype en zal geen grote doelgroep aanspreken, maar voor gamers die weten van het oude XCOM en nu ook lucht krijgen van dit nieuwe pareltje, staat een heerlijke game te wachten in oktober.

  1.   
    MistWalker's avatar

    dus een shooter met een rts standje. kan intressant zijn.

  2.   
    mmx's avatar

    dus een shooter met een rts standje. kan intressant zijn.

    ja maar alleen wanneer hij in de budgetbak ligt 🙂 😉