XCOM: Enemy Unknown

Hoewel GamersNET één van de oudste gamingsites van Nederland is, zijn er ook games die wij in ons elf jarig bestaan nooit voorzien hebben van een artikel. Het originele XCOM stamt namelijk alweer uit 1993. Toch is 2K hard bezig deze franchise weer nieuw leven in te blazen. Al langer is bekend dat ontwikkelaar 2K Marin met een splinternieuwe tactische shooter bezig is die zich in het rijke XCOM-universum afspeelt, maar onlangs kwam de aankondiging dat er nóg een XCOM-game in ontwikkeling is. We spreken over een heuse remake van de grondlegger uit 1993 en hij is in ontwikkeling bij Firaxis, de studio van niemand minder dan Sid Meier, die eerder verantwoordelijk was voor onder andere Civilization en Pirates!. Klinkt dat niet als de perfecte ontwikkelaar voor het strategische XCOM: Enemy Unknown? Wij mochten in München een eerste blik werpen op de game.

Er was eens… XCOM

De eerste XCOM uit 1993 nooit gespeeld? Geen paniek, ook ik ging blanco de presentatieruimte binnen om een introductie te krijgen van Pete Murray van Firaxis. XCOM: Enemy Unknown zich af in de nabije toekomst, waar steeds meer mensen op mysterieuze wijze verdwijnen dankzij buitenaardse wezens. De motieven van de aliens zijn onbekend, maar de mensheid heeft gelukkig een speciale eenheid klaarstaan om de problemen te bestrijden. De Extraterrestrial Combat Unit, alias XCOM, is erop uit om de aliens op te sporen, te bestrijden en te verslaan met behulp van hun eigen wapens. De turn-based, strategische gameplay leent zich hier perfect voor, want tactiek is altijd van belang en je zult weloverwogen je eenheden moeten kiezen om jezelf uit hachelijke situaties te redden.

In een grappig tekenfilm stijltje krijg je dan ook het strijdveld van boven te zien. Daarbij zijn elementen uit het origineel behouden gebleven. Zo heb je te maken met een Fog of War, die ervoor zorgt dat je nooit verder kunt kijken dan je manschappen in het veld. Wel is het nu mogelijk om in te zoomen op al je manschappen, die ook nog eens een eigen rol in het veld hebben. Zo zul je de beschikking hebben over Support-, Heavy-, Assault- en Sniper-eenheden, die allen verschillende mogelijkheden bieden in het veld. Elke eenheid zal turn-based per beurt twee acties kunnen verrichten of één ver stuk kunnen voortbewegen.

Fog of War

De acties zijn zeer gevarieerd en maken daarnaast ook nog eens perfect gebruik van de omgeving, die zich soms op meerdere hoogtes afspeelt. Zo kan een Sniper bijvoorbeeld een Grapple gebruiken, om een betere positie te vergaren ten opzichte van een alien. De Support-soldaat heeft weer de mogelijkheid om Suppression te geven, zodat de tegenstander zich niet in zijn gezichtsveld kan bewegen. De Heavy Soldier heeft natuurlijk grote wapens, die in een volledig destructieve omgeving goed van pas kan komen. Heeft een alien dekking achter een auto? Geen punt, blaas het gevaarte gewoon uit de weg!

Dit is nodig ook, want bekende tegenstanders van het origineel maken hun opwachting, alsmede een aantal nieuwe slechteriken. De Mutons en de Sectoids keren terug van weggeweest, maar ook de nieuwe Berserker maakt zijn opwachting. Maar bekende tegenstanders en de Fog of War zijn niet de enige dingen die terugkeren in een nieuw, zeer fris jasje. Elke soldaat in het spel heeft zijn eigen levelsysteem en het is verstandig om zuinig te zijn met je manschappen, want ook permadeath is terug van weggeweest, dat ervoor zorgt dat een gestorven soldaat nooit meer zal terugkeren op het strijdtoneel. Dood is immers dood en het gevolg is dat je een nieuwe rekruut zal moeten opleiden, wat het rouwproces natuurlijk zal verstevigen.

Vette basis

Tussen de missies door heb je de beschikking tot een zeer uitgebreide basis, waar je jouw XCOM-soldaten aan het werk ziet. Sommige zijn aan het kaarten, anderen zijn te vinden in de ziekenboeg om bij te komen van hun verwondingen. De basis is volledig zelf aan te passen en dat is nodig ook, want keuzes zijn van wezenlijk belang in XCOM: Enemy Unknown. Er zijn verschillende kamers bij te kopen die zich richten op bijvoorbeeld upgrades of research. Vind je het belangrijk dat je manschappen de nieuwste wapens hebben, of wil je dat ze sterkere bepantsering krijgen? Geld is schaars en jij bepaalt zelf hoe je de basis uitbreidt. Overigens wordt dit geweldig weergegeven, met verschillende compartimenten die vanaf de zijkant een soort mierenhuis vormen.

Voorlopige conclusie

XCOM: Enemy Unknown is meer dan een remake van de eerste game uit 1993. De game ziet er nu al zeer sfeervol uit, met vrolijke kleuren en een grappige tekenfilmachtige stijl. Toch blijft XCOM: Enemy Unknown wel bij de roots van het origineel en dat zorgt ervoor dat de concurrentie binnen het genre klein is. Want wanneer krijgen we nou nog een goede turn-based strategy-game te spelen? Simpel. In 2012, want de game zal dit jaar nog verschijnen. En hoewel de kennismaking kort was ben ik wel erg nieuwsgierig geworden om nog meer van de game te zien en te spelen. Dat gaat ongetwijfeld snel gebeuren.

  1.   
    Ika Q's avatar

    X-com: EU staat gelijk op mijn lijstje. 8)

  2.   
    Paus's avatar

    Ik vermoed dat ik ‘m net zo kapot ga spelen als de oude X-Com. Ik hoop nu ook al op een Terror of the Deep vervolg.