Alan Wake is alweer zolang in ontwikkeling bij Remedy, dat fans al bang waren voor hetzelfde lot als Duke Nukem Forever. Tijdens de E3 was Alan Wake echter knallend aanwezig. Lees meer in deze preview…
Alan Wake heeft al sinds de onthulling van enkele jaren geleden mijn aandacht. De game was volgens eerdere berichten vrijwel van de radar verdwenen, maar wat mij betreft is Alan Wake nooit op de radar geweest. Het bleef bij een minimaal aantal screenshots, die meestal alleen maar gericht waren op het tonen van technische mogelijkheden met bijvoorbeeld een uitgebreide dag/nacht cyclus. Tot de E3 2009 begon. Microsoft toonde ons een heerlijke presentatie van een bijzondere game die ook bijzonder hoog op mijn verlanglijstje staat.
Spannend en filmisch
Alan Wake draait om de gelijknamige hoofdpersoon, die samen met zijn vriendin afreist naar Bright Falls om inspiratie op te doen voor zijn nieuwe boek. In het begin ziet Bright Falls er gezellig, sfeervol en zonnig uit, maar al snel kom je achter de duistere identiteit van het plaatsje als blijkt dat je vriendin verdwenen is. Het bizarre en enge is echter dat Alan al wat heeft geschreven en dat wat hij heeft geschreven blijkbaar werkelijkheid wordt. Hij kan zich er niets meer van herinneren en beleeft zo stukje bij beetje het door hem geschreven verhaal. Kortom, een game met een verhaal dat zowel origineel als spannend is en vol zit met heel veel mogelijkheden. Een heerlijk begin…
Wat extra bijdraagt aan het spannende en filmische gevoel is het feit dat Alan Wake in episodes wordt verteld en gespeeld. Je begint een episode dan ook met “Tonight on Alan Wake” en geheel in stijl met alle populaire tv-series kent de game ook een samenvatting van wat er tot dusver in vorige episodes is gebeurd en kan je er wel vanuit gaan dat elke episode met een spannende cliffhanger wordt afgesloten, zodat je zo snel mogelijk verder in het avontuur wilt duiken.
Licht en donker
Een belangrijk aspect van Alan Wake is het verschil tussen licht en donker. Licht is je grote vriend, je minimale vorm van veiligheid, en donker staat voor het gevaar en de kwade krachten die sterk aanwezig zijn. Zo zijn inwoners van het dorp bevangen door de duistere krachten en zien ze je liever dood dan levend. Het is echter niet zo dat je met ze afrekent door even een welgemikte kogel af te vuren. Je dient eerst de duistere krachten onschadelijk te maken door er licht op te schijnen. Tijdens de presentatie zagen we Alan dan ook veelvuldig mensen eerst met zijn zaklamp beschijnen, voordat hij ze kon neerknallen. En als je omsingeld dreigt te raken door een groep mensen, of door gebieden moet met wel heel veel vijandige personen, dan wil een fakkel zeker uitkomst bieden.
Alan Wake barst door deze gameplay van de sfeer, wat mede mogelijk wordt gemaakt door de zeer mooie graphics en hoge mate van detail. De omgevingen zien er prachtig en tegelijk ook spannend uit en de lichteffecten en schaduwen komen erg goed tot hun recht. Dit draagt allemaal bij aan een beklemmend gevoel tijdens het spelen. Helemaal als Alan op een stuk papier leest dat een vuurtoren een veilige plek is, maar dat hij zich wat later herinnert dat het een val is. Een grote, duistere wolk raast zijn kant op en… en toen zat de demonstratie er helaas alweer op.
Voorlopige conclusie
We moeten er nog tot de lente van 2010 op wachten, maar ik heb er veel vertrouwen in dat Alan Wake het wachten meer dan waard zal zijn. De game is heerlijk verfrissend met een sterk verhaal, goede personages, een spannende setting en een vlotte gameplay. Het feit dat je zeer goed gebruik moet maken van licht, niet alleen om wat te kunnen zien maar ook puur om te overleven en vijanden onschadelijk te maken, draagt veel bij aan de sfeer en uitstraling. Grafisch is het ook allemaal prima in orde, dus het is nu vooral hopen dat ontwikkelaar Remedy de tijd goed gebruikt om een zo perfect mogelijke game af te leveren. Ze hebben in elk geval nog ruim een half jaar de tijd…
Ik vond deze er heel vet uit zien, ik hou deze wel in de gaten 🙂
Het zag er wel oké uit, maar niet super/geweldig/fantastisch/magnifiek. Het zag eruit als een gescripte(!) ripoff van Silent Hill.
Lol Stephen King ripped Silent Hill off ben je dom ofzo? Deze game wordt ZOO goed 😆
ja haha ze nemen er echt de tijd voor.. hebben ze dan niet het probleem dat er steeds nieuwe hardware uitkomt.. -> dat ze steeds de game moeten aanpassen om bij te blijven tot de release
(misschien een voordeel)
ik dacht eerst dat het gewoon een dood normale horror game word, maar ik hou hem wel in de gaten, nu ik deze review heb gelezen 😛
Nee want op de Xbox 360 veranderd de hardware niet.
ziet er strak uit 😀
Lijkt op Alone in the Dark, maar dan met betere gameplay! Niet dat AitD slecht is maar de bestuuring was ronduit klote. Zeker een titel om in de gaten te houden. 🙂
We zullen zien. Ik kan in ieder geval niet wachten tot de game uit komt.
Het ziet er echt prachtig uit ik ga hem kopen als hij in de winkel ligt.
Cool
Screens zien er erg vet uit.
Dank u gamersnet voor deze vette preview!!
Mooie graphics. 😛