The Godfather

The Godfather is volgens velen de allerbeste filmtrilogie ooit gemaakt. Een spel gebaseerd op deze filmlicentie kan dan toch eigenlijk nog alleen maar tegenvallen? Ik denk het niet.
Electronic Arts heeft aangegeven dat dit de duurste game ooit gemaakt is, heeft een grote interactieve wereld gebouwd en een heel nieuw vechtsysteem bedacht. In deze preview lees je alle dingen over The Godfather.

Het spel heeft eigenlijk niet zo heel veel te maken met de film. Alleen de setting in de personages zijn overgenomen. Je ontwikkelt je eigen personage dat leeft in New York in de jaren ’50. Als kind zie je hoe je vader door een stel gangsters wordt vermoord, en Don Corleone neemt je in bescherming. Later komen ook nog Tom Hagen, Sonny Corleone en Luca Brasi langs, allemaal met de orginele gezichten en stemmen van de acteurs.

Afpersen en bedreigen

The Godfather heeft nogal wat gelijkenis met de gameplay van bijvoorbeeld Grand Theft Auto. Je speelt een crimineel in een grote stad waar je kan gaan en staan waar je wilt. Auto’s stelen, mensen neerknallen of zomaar wat rondrijden, het kan allemaal. Je rijdt naar je volgende opdrachtgever, meestal één van de bekende personages, en voert deze missies dan uit voor geld, reputatie en een hogere trede op de ladder van de Corleone-familie.
De missies zullen vooral bestaan uit het neerschieten van vijanden, het afpersen van mensen of het dwingen van bijvoorbeeld winkeleigenaars om bij de Corleone-familie in bescherming te komen. Heeft die slager in het begin nog een grote bek? Na één van zijn messen boven zijn vingers gehouden hebben zal hij waarschijnlijk niet meer zo stoer doen.
Daarnaast zijn er ook missies waarin je mensen moet volgen. Te voet, of per auto, dat maakt niet uit. Naarmate je vordert in de game krijgen de opdrachten een steeds wreder karakter en op het laatst zul je een boel vijanden naar de eeuwige Siciliaanse jachtvelden moeten sturen in heftige shootouts.

Black Hand

The Godfather maakt gebruik van het nieuwe ‘Black Hand’-gevechtssysteem. Dit werkt geheel analoog, met de muis of met de rechterjoystick. Wil je iemand bijvoorbeeld een klap verkopen, dan duw je het pookje naar voren. Doe je dit sneller, of haal je hem eerst naar achter en dan hard naar voren, dan komt de klap vanzelfsprekend harder aan.
Wat hiermee bereikt wordt, is dat The Godfather een veel natuurlijker manier van vechten heeft. Wanneer je het systeem eenmaal onder de knie hebt, sla, beuk, schop en stoot je er gemakkelijk op los. Ook iemand vastpakken en hem tegen een muur aan smijten of door een tafel gooien is een eitje.

Voorlopige conclusie

The Godfather lijkt nu al een behoorlijk goede titel te gaan worden, die zijn naam en budget dubbel en dwars waard wordt. Op sommige screenshots oogt de stad New York en zijn inwoners en auto’s nog wat kaal, maar EA heeft nog dik een maand om daar wat aan te doen. Ook is het te hopen dat het spel bugvrij zal zijn, mensen die previewversie hebben gespeeld hadden daar nog behoorlijk veel over te klagen. Het gevechtssysteem, de licentie, alle authentieke gezichten en stemmen, en lijkt bijna niet meer fout te kunnen gaan. Nu nog duimen dat dat inderdaad niet gebeurd. The Godfather ligt vanaf 24 maart in de winkels voor de PC, PlayStation 2 en Xbox. De PSP en Xbox 360-versies volgen in de zomer.

  1.   
    patrickoo3's avatar

    heel leuk er komt toch nog een gevolg?

  2.   
    FRENZY 14's avatar

    8) 8) 8) leuke game !!!