Ik ben bang. Heel erg bang. Electronic Arts heeft onlangs aangekondigd hun aantal games drastisch terug te brengen en dat maakt me blij. Uitgevers en ontwikkelaars die minder games uitgeven, gaan namelijk meestal voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Mooie voorbeelden hiervan zijn natuurlijk Bungie, Blizzard en Rockstar, die met weinig games geweldige kwaliteit afleveren. Bioware doet het precies andersom. Vanuit het niets is het aantal games dat zij produceren exorbitant gestegen. Kregen wij eerder één game per keer (Knight of the Old Republic, Jade Empire, Mass Effect), nu zijn er ten minste drie mega-games in ontwikkeling. Al jaren werken ze aan hun MMO: Star Wars: The Old Republic, de ontwikkeling van Mass Effect 3 is in volle gang en uit het niets kwam al heel snel de aankondiging van Dragon Age 2. Wat zeg ik, aankondiging? Op de Gamescom kregen we de game zelfs al te zien!
Groter en meer
Dat sommige uitgevers/ontwikkelaars meer games gaan brengen is natuurlijk logisch. Gezien het succes van een aantal voorgangers ontstaat er ruimte voor uitbreiding (zie bv. Bethesda). En ook een vervolg van Dragon Age is een vanzelfsprekende keuze. Het origineel was de snelst verkopende nieuwe I.P. van Electronic Arts (tot nu toe) en daarom is Bioware direct na het eerste deel aan de slag gegaan met Dragon Age 2. Gelukkig is er genoeg te verbeteren, want vooral de console-versie van het eerste deel kent veel problemen. Het gebrek aan een zoom-functie en spelen zonder pauzeren, maakten de PC-versie veel aantrekkelijk. Om maar te zwijgen over de graphics.
Ruimte voor verbetering is altijd fijn, want onze eerste kennismaking met Dragon Age 2 was direct een mooie. Niet langer neem je de rol aan van een Grey Warden in training, maar zul je de rol aannemen van Hawke, een zogenaamde Champion en zijn avonturen worden verteld door twee andere personen. Jij gaat hun verhalen over Hawke naspelen en zo zul je af en toe een overdreven versie van de werkelijkheid (de vertellers willen wel eens overdrijven) moeten na spelen. In de demo was dit voorbeeld ontzettend vermakelijk, maar ik vraag mij af hoe lang het leuk blijft om verschillende versies van de waarheid na te spelen. Wellicht zal de game niet veel van deze momenten bevatten.
Diep
Eén van de grootste meevallers bij onze eerste kennismaking op de Gamescom was de behouden diepgang van de game. Ik was bang dat er veel dingen versimpeld zouden worden voor de console-versies, en dat dat ten koste zou gaan van de PC-versie. Gelukkig is dat niet het geval en kunnen zowel PC- als console-gamers zo diep gaan als ze zelf willen. De zoom-functie is uitgebreid en in beide versies aanwezig, micro-managen is nog steeds van de partij en grafisch zit alles snor!
De nieuwe grafische stijl, waarbij de lijnen minder realistisch zijn, vind ik geweldig en ik hoop vooral dat het verhaal inhoudelijk nog dieper en langer zal zijn dan in het origineel.
Voorlopige conclusie
De Darkspawn komen absoluut terug en ook hebben we een aantal oude bekenden mogen aanschouwen. Dit is precies de kracht van Dragon Age! Het vertellen van een verhaal en als ze erin slagen het verhaal nog meeslepender en langer de maken dan in het eerste deel, dan komt het met het vervolg helemaal goed.
Lees hier de preview naar aanleiding van onze eerste kennismaking met Dragon Age 2 op de Gamescom 2010.
Ben benieuwd! 😆
ik kan echt niet wachten op deze game heb het eerste deel 3 keer uitgespeeld en dat is inclusief awakening dus als dit net zo goed gaat worden dan ben ik al blij genoeg 😀
ik denk (en hoop!!) toch dat ze ons positief gaan verassen