Vele jaren na Deus Ex neemt de nog jonge ontwikkelstudio Eidos Montreal een nieuwe Deus Ex-game onder haar hoede. Zeer ambitieus, dat zeker, maar vooral ook zeer interessant! In deze Fast Forward lees je waarom dit echt een game is om in de gaten te houden…
High-tech actie
Deus Ex: Human Revolution speelt zich af voor het origineel en we schrijven alweer het jaar 2027. Centraal in dit nieuwe verhaal staat beveiligingsspecialist Adam Jensen, die werkt voor een particulier bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in cybernetische modificaties. Het verhaal speelt zich bijna een kwart eeuw voor de gebeurtenissen uit het origineel af en de nanotechnologie uit die game is in Human Revolution dan ook nog niet zo vergevorderd. Mensen kiezen nog altijd vooral voor mechanische upgrades om sterker te worden, terwijl er ook volop mensen zijn die protesteren tegen deze modificaties. Het is dus echt een wereld vol chaos en verraad, waarbij je eigenlijk niemand kunt vertrouwen.
Tijdens een aanval op het bedrijf van Adam wordt hij zo erg verwond dat alleen de nodige modificaties hem nog kunnen redden. Ongewenst wordt hij dus ook van de nodige upgrades voorzien en als Adam weer bijkomt, heeft hij een duidelijk doel voor ogen: uitzoeken wie voor dit alles verantwoordelijk is. Echt blij is hij namelijk niet met deze ongewenste acties, al komen zijn nieuwe krachten en vaardigheden bijzonder goed van pas….
[SCREENSHOTS]
Variatie
De eerste beelden van Human Revolution zijn veelbelovend, al gebeurt het maar wat vaak dat het voor de liefhebbers van sublieme graphics uiteindelijk wat tegenvalt als je in-game actie te zien krijgt. Voor deze game zal dat naar verwachting in enige mate ook gelden, want de enorme pracht en praal uit de trailers zal je niet zonder meer tijdens het spelen continu zien, maar dat wil zeker niet zeggen dat de game lelijk wordt. Wat we aan echte gameplay gezien hebben zag er gewoon goed uit, maar vooral ook erg sfeervol. En recente games hebben al wel bewezen dat sfeer soms wel belangrijker is dan de allermooiste graphics.
Waar Deus Ex: Human Revolution echter vooral mee moet gaan scoren is variatie. De originele game stond al bekend om de afwisselende gameplay en dat moet ook nu weer het geval gaan zijn. Je kunt jezelf aanpassen voor elke situatie, zodat je de ene keer juist heel geruisloos iemand kunt uitschakelen en de volgende keer knal je met een ongekend bruut, futuristisch wapen ineens een groep vijanden weg met veel geweld. Daarnaast kan je ook weer aan de slag om de beveiliging in gebouwen te omzeilen of uit te schakelen, zodat je geen hinder hebt van gesloten deuren, turrets of bewakingsrobots. Voor je het weet ben je bezig met zowel lompe actie als stealth en hacking, en juist deze variatie moet de game straks onderscheiden van een ‘gewone’ shooter.
Vol vertrouwen
Vol vertrouwen kijk ik in elk geval uit naar deze game, want mede dankzij de zojuist genoemde variatie zullen veel gamers hiermee heerlijk aan hun trekken kunnen komen. Je kunt je eigen voorkeur gebruiken, of je nou vooral stealth gebruikt of zonder pardon met veel lawaai iedereen uit de weg probeert te ruimen. Daarnaast is dit een echte actie-RPG, want je hebt genoeg aan te passen aan jezelf en er zijn volop mogelijkheden om door middel van dialogen met belangrijke personages meer informatie te achterhalen.
Tijdens de demonstratie die ik op de afgelopen E3 kreeg, was al te zien dat Adam Jensen veel toffe mogelijkheden tot zijn beschikking heeft en ook recente trailers lieten dit wat uitgebreider zien. Vlijmscherpe messen die je kunt gebruiken voor hele brute takedowns, het scannen van de omgeving om vijanden te lokaliseren en ze vervolgens met een welgemikte raket uit te schakelen, ongekend vette futuristische wapens… de game is in elk geval riant voorzien van actievolle elementen.
Het enige voorbehoud is voor mij het niveau van de game en de kwaliteit van de missies. Het moet in elk geval geen Knoop in je Zakdoek-niveau worden met het hacken of omzeilen van bewaking door middel van stealth, want een beetje uitdaging daar houden we wel van. En met de kwaliteit van de missies bedoel ik eigenlijk gewoon de afwisseling, want domweg van punt A naar punt B lopen met vette wapens doen al veel andere games en dat blijft ook niet zomaar leuk.
De ontwikkelaar heeft in elk geval nog enkele maanden de tijd om alles te optimaliseren. Pech voor ons dat we er nog wat langer op moeten wachten dan het geplande ‘begin 2011’, maar als het goed is profiteren we er uiteindelijk alleen maar van. Ik heb er zin in!
Ik vind het stijltje echt prachtig!
Wordt zeer zeker een van de beste in 2011 ๐
inderdaad, mijn verwachtingen zijn ook hoog van deze game.
deze game word echt epic. iik vind het vooral cool dat je 60 uprgadeable augumentations hebt om precies je eigen stijl te bepalen. ik heb super veel zin in deze game en vind het wel goed dat hij is uitgesteld want nu kunnen ze de game echt afmaken ๐
deus ex word te vet!
ziet er mooi uit ๐
Cyberpunk ftw, can’t wait!
deze ga ik zeker spelen