Destiny 2

Drie jaar geleden kwam er een game uit die volgens Bungie iets zou bieden wat we nog nooit gezien hadden! Er werden hele grote beloftes gedaan, maar na drie jaar ploeteren zijn ze (helaas) lang niet allemaal uitgekomen. Zoals onze Michiel in zijn Destiny review bevestigde was de game zeker goed, maar waren er toch heel wat puntjes van verbetering. Met Destiny 2 hoopt Bungie op een tweede kans om die ultieme ervaring te bieden die drie jaar geleden werd beloofd. Afgelopen week vond de open beta plaats om spelers een klein tipje van de sluier te geven. Het voelde weer vertrouwd aan, maar dat is helaas niet helemaal iets goeds..

Helemaal opnieuw beginnen

Het is duidelijk dat Bungie Destiny 2 ziet als een frisse start, want als speler mag je weer helemaal opnieuw beginnen. En dat heeft een goede reden, want in Destiny 2 heeft de nieuwe vijand, The Red Legion, jouw thuisbasis volledig verwoest en al je waardevolle loot vernietigd! Of dat nog niet erg genoeg is heeft dit duivelse Legioen ook nog beslag gelegd op de Traveler waardoor alle Guardians ook nog eens zonder Light zitten. Oftewel, je bent gedegradeerd tot een soldaat zonder krachten of enige goede wapens. Gelukkig gunt Bungie ons wel een verhaalmissie waarin je nog even gebruik kan maken van je krachten voordat deze worden afgenomen door Ghaul en zijn leger.

In de missie Homecoming raakt de spreekwoordelijke poep de ventilator. The Red Legion laat méteen van zich horen door de Tower aan te vallen met een enorme vloot ruimteschepen. Aan jou de taak om dit – zo goed als verloren – gevecht toch aan te gaan. Voor dat het zover is, mag je gelukkig eerst kiezen met wie je het gevecht aan wilt gaan, want er zijn net als in de vorige game weer drie klassen waar je uit kan kiezen: De Tank-achtige Titan, de magische Warlock en de snelle Hunter. Voor mij was deze keuze gelukkig een no-brainer: zo heeft ondergetekende zo’n vierhonderd uur met deze koningsklasse gespeeld in Destiny 1 en daarom koos ik zonder enige twijfel voor de laatstgenoemde.

Destiny 1.5

Tijdens de eerste meters voelde Destiny 2 weer meteen vertrouwd. Het schieten voelt weer ontzettend soepel aan en de game ziet er grafisch weer top uit. Alleen naarmate de missie vorderde bekroop mij een gevoel dat ik het beste kan omschrijven als gemakzucht. Bungie heeft ontzettend veel elementen geleend van het origineel. Tuurlijk, dit gebeurt in elke franchise. Hier ligt het er echter zó dik bovenop dat het bijna een vorm zelfplagiaat is.

De ‘nieuwe’ vijand is eigenlijk gewoon Cabal met een andere skin en ook de nieuwe subclasses zijn vrij onorigineel. De Hunter heeft bijvoorbeeld in Destiny 2 de Arcstrider subclass, wat een exacte kopie is van de Bladedancer uit het eerste deel. Het enige verschil is dat je in plaats van een dolk nu een stok hebt, maar verder is de skill precies hetzelfde. Dit geintje is ook gebruikt bij de ‘nieuwe’ subclass van de Warlock. De Dawnblade is eigenlijk gewoon een oude subclass van de Titan alleen dan met een ander wapen. Alleen de subclass Sentinel voor de Titan voelt nieuw aan. Het is jammer dat Bungie niet meer creativiteit laat zien door echt nieuw subclasses of misschien wel een volledig nieuwe Guardian toe te voegen.

Het gevoel van gemakzucht bleef mij in zijn greep houden toen ik met de nieuwe strike aan de slag ging. In The Inverted Spire kom je op een van de vier nieuwe planeten die Destiny 2 biedt. Helaas lijkt ook die planeet veel teveel op het oude Venus. Allebei de planeten zijn volledig door de Vex overgenomen en staan dus vol met de kenmerkende machines die de Vex bouwt. Het enige verschil dat gevonden kon worden was dat de nieuwe planeet groen is en Venus geel. Erg karig als je het mij vraagt. Als de eindbaas dan ook nog eens sprekend lijkt op alle andere Vex-bazen is de teleurstelling compleet.

Wel leuk?

Nu wil ik de game zeker niet afbranden door de gekopieerde elementen, want in de basis is Destiny 2 net als zijn voorganger een heerlijke game. En er is ook zeker een aantal punten dat echt verbeterd lijkt te zijn. In de Homecoming-missie bespeurde ik bijvoorbeeld al meer verhaal dan in de voorganger in zijn geheel. Het was het grootste kritiekpunt dat Bungie voor haar kiezen kreeg en de studio lijkt de feedback opgepakt te hebben. Vooral het feit dat je nu een zichtbare grote eindbaas in de vorm van Ghaul hebt, doet het verhaal veel goeds. De vage Darkness in deel één kwam eigenlijk nooit goed uit de verf en het is daarom maar goed ook dat dit een beetje wordt losgelaten in dit vervolg. Ook de indeling van wapenclasses is op een positieve wijze veranderd. Je kan nu twee hoofdwapens meenemen en hoeft dus niet langer te kiezen tussen een Hand Cannon en een Autorifle, omdat je ze nu allebei in je arsenaal kunt stoppen.

Ook de Crucible is voorzien van een nieuwe modus. In deze modus genaamd Countdown is het de bedoeling een objective te verdedigen of aan te vallen met als grootste gamechanger dat je kunt niet kunt respawnen. Dood betekent dus echt dood en dit maakt Countdown extra spannend. Ook is het aantal spelers verlaagd in alle Crucible-modi. Niet langer is het zes tegen zes, maar mag je elkaar het leven zuur maken in teams van vier. Je skills worden hierdoor extra op de proef gesteld en kun je daarnaast minder afhankelijk zijn van je teamgenoten aangezien je er niet zo heel veel meer hebt.

Voorlopige conclusie

Destiny 2 voelt in alles wat de open beta laat zien nog niet als een echt vervolg. Het lijkt in tegenstelling eerder op een flinke opknapbeurt van het origineel. Alles speelt weer vertrouwd en ziet er gelikt uit, maar Bungie maakt het zichzelf té makkelijk door veel te veel elementen te hergebruiken. Tot schaamteloze kopieën van subclasses aan toe. Gelukkig lijkt het verhaal wel een flinke boost te krijgen en ziet Ghaul er erg wreed uit, waardoor het erop lijkt dat Bungie toch heeft geluisterd naar de fans. Natuurlijk is er nog een aantal dingen dat we niet konden spelen. De grootste veranderingen beloven namelijk te zitten in het freeroamen met onder andere Adventures en Lost Sectors. Laten we hopen dat dit Destiny 2 duidelijk onderscheidt van zijn voorganger. Over fans van de serie maak ik me in ieder geval geen zorgen, die gaan dit nieuwe deel vast wel spelen. Maar of Destiny 2 veel nieuw publiek gaat aantrekken? Dat waag ik te betwijfelen..

  1.   
    Neolite's avatar

    Alle goede dingen van Destiny 1 en alles wat niet zo goed was verbeterd noem ik goed genoeg voor Destiny 2. Deze ga ik zeker spelen nu hij op de pc uit komt.

  2.   
    Jerry97's avatar

    Ik ben een groot fan van destiny, dus deze ga ik zeker spelen.

  3.   
    mitchel1988's avatar

    Zal net als deel 1 de gamer flink willen uitmelken, met DLC van 500KB enz
    eerst afwachten, zeker geen pre-order.

  4.   
    BearsRidingTanks's avatar

    ”mitchel1988″ schreef, "Zal net als deel 1 de gamer flink willen uitmelken, met DLC van 500KB enz
    eerst afwachten, zeker geen pre-order. "

    Welke dlc was 500 kb ?

  5.   
    Papachico's avatar

    BearsRidingTanks schreef, "

    ”mitchel1988″ schreef, "Zal net als deel 1 de gamer flink willen uitmelken, met DLC van 500KB enz
    eerst afwachten, zeker geen pre-order. "

    Welke dlc was 500 kb ?"

    Bij wijze van spreken.. Wat hij hiermee wilt zeggen is dat je best wat knaken neerlegde voor een DLC waar je snel doorheen ramde. En daar heeft hij overigens ook gelijk in.

    Kennelijk zijn de nieuwe subclasses gewoon copy paste shit en dan denk ik van jaaaaa, lekker veel moeite doen ze voor de customer. Ik had mn twijfels over deze game maar nu weet ik helemaal zeker dat ik deze niet eens wil spelen. Tjallas

  6.   
    BearsRidingTanks's avatar

    Op die manier. Heb dat alleen met de 2de dlc gehad en dat vooral doordat er geen nieuwe raid in zat. Met de uren die ik in raiden alleen heb gestopt is het altijd me de prijs van de dlc waard geweest.

  7.   
    JOUK€'s avatar

    Heb wel rond de 100 uren in Destiny zitten dus reken maar het dubbele voor deel 2! 😉

  8.   
    Powersoft's avatar

    Onderschrijf de review. Maar dat heb je nou eenmaal met verwachtingen. Als iets helemaal onbekend is is ’t moeilijk vergelijken. Heb meer dan 1500 uur in destiny zitten en dan is in ieder geval de verhaal missie verfrissend. De overige zaken voelen vertrouwd. En ja volgens mij is ’t logisch dat een deel van de bestaande subclasses behouden blijft. Het verhaal gaat namelijk verder. Het is geen reboot. Dus veel dingen zullen heel vertrouwd of hetzelfde aanvoelen. Als dat de goede dingen uit destiny 1 zijn en daar lijkt ’t met deze bèta wel op en alle andere zaken worden verbeterd dan komen we richting een erg goede game. Cod, battlefield, GTA voelen allemaal vertrouwd en borduren voort op zaken uit ’t verleden. Ik zie daar geen probleem in. Verwacht niet te veel. Want destiny was zeker geen slechte game alleen erg overhyped. Als je kijkt wat destiny allemaal te bieden heeft en voor heel veel verschillende speelstijlen is dat wel uitermate knap. Er zijn maar weinig games die voor ieder wat wils bieden of ’t nu single player, coop of pvp is. Waarbij grote groepen spelers de game van voor tot achter uitspelen en opnieuw spelen. Dat heb ik met bv de missies in battlefield en Cod helemaal niet.

    Ik laat me verrassen. De bèta viel me niet tegen en ja die gaf me eigenlijk niet te weinig om te ontkennen of bevestigen dat er een grote verandering is. Maar ’t speelde heel vertrouwd met toch een aantal fijne vernieuwingen. De tijd zal leren of destiny 2 nog grootser en meeslepender wordt dan deel 1 en of ’t spel haar schare speler kan uitbreiden. Ik heb veel previews gelezen en wat me opviel in de commentaren is dat de het hetzelfde lijkt als de fanboy discussie tussen Playstation en Xbox. Erg vooringenomen standpunten en vooral op hemelen en afkraken. Ik ga me laten verrassen en bepaal dan wel na een 100 uur spelen wat ik er van vind en weer bereid ben er 1500+ u rennen te stoppen, voor nu kan ik iig niet wachten op ’t nieuwe verhaal. Of ik daarna blijf hangt van andere factoren af.

  9.   
    rude1980's avatar

    ik wil het wel weer een kans geven!