Gran Turismo 6

Gran Turismo 5 is de bestverkochte PlayStation 3-exclusive aller tijden en het is dus niet verwonderlijk dat Sony, aan het einde van de levenscyclus van deze console, nog een nieuwe game van deze racefranchise uitbrengt. Desalniettemin is het jammer dat Gran Turismo 6 geen launchgame voor de PlayStation 4 wordt, want er zijn weinig games die meer potentie hebben om de kracht van een nieuwe console te tonen dan de grafisch indrukwekkende meesterwerkjes van Polyphony Digital. Komt deze Japanse ontwikkelaar toch nog met genoeg nieuwe features om Gran Turismo 6 bestaansrecht te geven, of voelt het een beetje als mosterd na de maaltijd? Vol enthousiasme en met een maagdelijk wit notitieblok betrad ik de presentatiezaal, klaar om alle nieuwe features neer te pennen.

Ik heb hard mijn best gedaan. Eerlijk waar. Gedurende de gehele presentatie luisterde ik aandachtig naar de tolk, die het Japanse gebrabbel van Kazunori Yamauchi op soms nogal stuntelige wijze probeerde te vertalen. Ik had graag met een volgekrabbeld notitieblok de zaal verlaten, brandend van enthousiasme om een preview te schrijven.

Maar helaas: ik kon echt geen enkele noemenswaardige nieuwigheid bespeuren. Hoe hard ik mijn best ook deed. Yamauchi maakte van de gelegenheid gebruik om ons bij te praten over enkele nieuwe circuits en auto’s, waar de nodige trivia aan te pas kwam. Maar dat is toch niet genoeg voor een sequel? Dat brengen ontwikkelaars tegenwoordig uit onder de noemer “DLC”. En dus dook ik het internet op, op zoek de nieuwe features die Yamauchi onbehandeld liet.

Extra pixels

Terwijl ik op internet tevergeefs bleef zoeken naar noemenswaardige nieuwe features, merkte ik dat mijn vermoedens langzamerhand bevestigd werden: Gran Turismo 6 doet vrijwel niets nieuws. Op realistische physics, verbeterde banden- en ophangingsmodellen en Aerodynamica na, lijkt Gran Turismo 6 hetzelfde te worden als zijn voorganger. En met enkel ietwat realistischer rijgedrag en een zwikkie extra pixels, kom je er niet.

Het enige wat wel mijn interesse kon wekken, was Vision Gran Turismo. Hierbij maken verschillende autofabrikanten (momenteel 18, maar dit wordt meer) speciaal voor Gran Turismo speciale concept cars. Dit resulteert vaak in de meest kunstzinnige en opvallende creaties. Zo zag ik een gigantische wagen die meer weghad van een boedelbak dan een sportwagen en zelfs een jaren ’80 Batmobiel-lookalike passeerde de revue. Bovendien geven deze auto’s ons een kijkje in de toekomst van het betreffende automerk. Toffe content, zeker voor autofans, maar ook dit komt uiteindelijk neer op “een zootje extra auto’s”, oftewel: DLC.

Voorlopige conclusie

Gran Turismo 6 doet veel te weinig nieuws om ook maar enigszins bestaansrecht te vergaren. Commercieel gezien snap ik Sony’s keuze om Gran Turismo 6 uit te brengen voor de PlayStation 3, maar het is een gemiste kans dat dit spel geen pure next-gen-exclusive is geworden. Gran Turismo is altijd al de perfecte franchise geweest om de kracht van PlayStation-consoles te demonstreren en al ziet dit zesde deel er weer beter uit dan zijn voorganger, met al het next-gen-geweld van tegenwoordig weet Gran Turismo 6 weinig indruk te maken. Als je een echte autofan bent zul je hier ongetwijfeld weer van smullen, maar anders kun je die 60 euro beter in je zak houden. Het najaar wordt immers al duur genoeg.

  1.   
    3333/3333's avatar

    Grote fout om deze op de ps3 uit te brengen. Vooral met de innovatie waar Forza nu mee bezig is komen ze op een gigantische achterstand te staan. Bij de release van Forza 1 leek het mij onmogelijk dat Gran Turismo van zijn troont gestoten zou worden, maar het is nu toch echt gebeurd.

  2.   
    nicky29's avatar

    ja ik vind ok dat ze hem moeten uit brengen naar de ps 4 dat zou pas gaaf zijn maar ik zit ok te wachten op driveclub voor ps 4