Ontwikkelaar Blizzard lijkt hard op weg om net zo populair te worden als ons koningshuis. In slechts drie maanden tijd kreeg men het voor elkaar om maar liefst 2 miljoen spelers te verliezen. Als we iets langer terugblikken, dan zijn de cijfers zelfs nog schokkender. In drie jaar tijd daalde het percentage spelers van Blizzard-games namelijk met 29 procent. Deze forse aantallen werden duidelijk tijdens de financiële kwartaalpresentatie van Activision-Blizzard (via Massively OP).
In Q4 van 2020 telde Blizzard nog 29 miljoen actieve spelers. Aan het einde van het afgelopen kwartaal was de teller afgedaald tot 27 miljoen. In het eerste kwartaal van 2018 wist Blizzard nog 38 miljoen gamers blij te maken. In drie jaar tijd is men dus 11 miljoen spelers kwijtgeraakt. Aantallen waar Jorge Zorreguieta alleen maar van kon dromen.
Huilie huilie bij Blizzard, zou je denken. Wees niet bang, ze doen nog steeds goede zaken. De jaaropbrengst is ondanks de flinke daling met 7 procent gegroeid. Het is dus niet alsof ze bij Activision ineens schrikken en besluiten om kosten te snijden en kantoren te sluiten. Oh wacht…
Volgens de berichten profiteert men momenteel vooral nog van WoW Classic, World of Warcraft Shadowlands en Hearthstone. Natuurlijk is het wachten op de grote klappers, waar we al behoorlijk lang op wachten. Diablo 4 en Overwatch 2 lijken de grootste kanshebbers om Blizzard van een nieuwe boost te voorzien. Deze games laten alleen nog wel minstens tot 2022 op zich wachten.
Misschien dat we met z’n allen een GoFundMe kunnen starten voor directeur Bobbi Kotic. Die moest onlangs genoegen nemen met een paupere bonus van 200 miljoen.