Gamersnet.nl

Codemasters had bijna een James Bond-game gemaakt

Hoe tof was het geweest als niet Electronic Arts maar Codemasters de rechten had verkregen over de James Bond-licentie in de jaren 90. Dit was bijna het geval geweest, als we Alex Darby mogen geloven. Hij werkte indertijd bij Codemasters en deelt nu via Twitter in 1998 te hebben gewerkt aan een James Bond-game (via videogamer).

Het zou volgens hem een game worden vergelijkbaar met Hitman, terwijl die serie nog niet eens bestond. De eerste Hitman verscheen in het jaar 2000, zoals ook te lezen is in één van de oudste nieuwsberichten op deze website.

Codemasters diende daarvoor wel 45.000 Britse ponden neer te leggen, bijna 50.000 euro (of 100.000 gulden)! Voor dat bedrag mocht Codemasters alles met betrekking tot James Bond gebruiken, exclusief Goldeneye. Dit omdat de game Goldeneye een jaar eerder in 1997 verscheen en een megasucces was op de Nintendo 64.

Uiteindelijk kreeg Codemasters de rechten niet in handen en ging de serie richting EA, die veelal matige games produceerde als From Russia With Love, The World is Not Enough en Everything or Nothing. EA maakte in 2002 ook de topper Nightfire, waarna de rechten in 2006 overgingen naar Activision, die verantwoordelijk waren voor o.a. Quantum of Solace en een remake van GoldenEye 007 (Reloaded).

Gezien het bovenstaande lijstje was het misschien beter geweest als Codemasters de rechten had kunnen krijgen, maar een licentie van het kaliber Bond is vaak te duur voor kleinere partijen. Misschien kunnen ze nu nog een poging wagen, want er is niemand meer die zich wil branden aan 007. Er gingen geruchten dat Telltale Games een Bond-game wilde maken, maar die zijn inmiddels failliet.

Heb jij zelf interesse in het maken van een James Bond-game? Misschien moet je even zoeken op Marktplaats, tegen elk aannemelijk bod. En wat is jouw favoriete Bond-game? Laat het ons weten in de reacties!