James Bond 007: Nightfire

Na twee avonturen op verschillende consoles komt James Bond nu eindelijk ook naar de PC. Komt deze Britse superspion echter niet een beetje te laat, nu er ook al twee delen in de No One Lives Forever-reeks zijn uitgebracht?

Standaard
Het verhaal van NightFire is behoorlijk standaard naar Bond-maatstaven: Er is een slechterik (Raphael Drake) en deze man is natuurlijk schatrijk. Op het eerste gezicht is hij helemaal niet slecht, want hij ruimt kerncentrales op en breekt kernbommen af.

Maar wat moet deze milieuliefhebber dan met een raketgeleidingssysteem? En wat is het project NightFire nou eigenlijk? Dat mag James Bond (alias jij) gaan uitzoeken in de game, waarbij je natuurlijk ook een junglebasis en een extra sterke bodyguard tegenkomt.

Standaard deel 2
Een standaardverhaal aan een James Bond game hangen is niet zo erg. Sterker nog: Een James Bond-verhaal zonder een slechterik met veel geld en de drang naar overheersing van de wereld of de vernietiging ervan (welke van de twee verklap ik hier niet) en een gigantische onontdekte basis (of meer?) is tegenwoordig geen James Bond-verhaal. Tot zover is standaard dus helemaal niet erg.

Het is alleen jammer dat de rest van de game ook erg standaard is. Bij James Bond denk ik aan spionnenwerk met veel gadgets en een stoere auto, maar de game maakt dat helaas niet waar. NightFire blijkt een First Person Shooter te zijn, die ondanks de mogelijkheid tot sluipen de gemiddelde shooter niet achter zich laat. Dit komt voornamelijk doordat sluipen vaak veel moeilijker is dan domweg rennen en schieten en het sluipen daardoor vrijwel geen meerwaarde biedt. Daardoor houdt je alleen een shooter over, waarbij de AI de tegenstanders ook nog eens niet in staat stelt de slimme dingen te doen, die de huidige generatie shooters de vijanden wel laat doen. Qua gameplay biedt NightFire dus geen bijzonderheden.

Wat de game verder ook tegenwerkt, is dat de graphics en het geluid niet echt te weten boeien. Dat komt onder andere doordat de Half-life engine als basis is gebruikt. Deze engine mag in NightFire dan wel tot het uiterste geperst zijn, maar helaas voor NightFire zijn er ondertussen al stukken betere engines die veel mooiere dingen laten zien en horen.

Gadgets en dames
Maar een James Bond-fan zal het worst wezen dat de graphics niet super zijn. En sluipen moet meestal wijken voor domweg schieten? Nou en! In de meeste Bond-films is James toch al niet de stilste en hij heeft natuurlijk een ‘license to kill’! Echte Bond-fans willen NightFire spelen om James Bond zelf, de gadgets, de Bond-vrouwen, en de auto’s!

Deze fans (en andere spelers natuurlijk) worden in die opzichten nauwelijks teleurgesteld, want vrijwel al deze elementen zijn terug te vinden in NightFire. De sfeer wordt bijvoorbeeld al bij het opstarten neergezet door een echte James Bond-titelvertoning met bijbehorende song. Ook het feit dat de gerenderde figuur erg veel lijkt op Pierce Brosnan en dat ook de stemmen van James Bond, M en Q erg veel lijken op die van de acteurs uit de films, zorgt voor veel sfeer.

De gadgets zijn ook aanwezig in NightFire, maar ze gebruiken is helaas niet echt spectaculair of uniek meer aangezien een andere superspion al gedurende twee games over een groot deel van hetzelfde arsenaal beschikt. Toch is een zonnebril met nachtzicht/laseralarmzicht/röntgenzicht erg handig, net als de vulpen-met-verdovingspijltjes, de zaktelefoon-met-enterhaak en de sleutelhanger-met-taser-functie.

Wat de Bond-dames betreft: Die zijn er ook en zoals het hoort laat hun kleding hier en daar weinig te raden over. Ouders van jongere kinderen hoeven echter niet bang te zijn voor bepaalde liefdesscènes die niet geschikt zijn voor hun kroost: Deze zijn afwezig in de game.

Het laatste James Bond-element ontbreekt wel: De auto. Tenminste, voor de PC-gamers ontbreekt deze. Om de een of andere reden is deze niet opgenomen in de game en ontbreken ook de racelevels die in de console-versies wel aanwezig zijn.

Multiplayer
Het ontbreken van de racelevels in de PC-NightFire wordt volgens de verpakking goedgemaakt door de ‘uitgebreide onlinefuncties’. Lees hier echter: Je kunt als PC-gamer online deathmatch en CTF spelen, consolespelers kunnen slechts splitscreen (maar nog steeds met meerdere tegen elkaar!) spelen. Helaas is multiplayer ook allemaal erg standaard en had ik op een gegeven moment het gevoel nogmaals Red Faction-multiplayer te spelen.

Een van de extra’s die NightFire biedt ten opzichte van de gemiddelde FPS met multiplayermode, is enkele gadgets uit het single player gedeelte. De gadgets zijn in multiplayer echter veel minder goed in te zetten dan in single player en dat is jammer. Een andere extra is de toevoeging van bots aan de game en dat is in ieder geval wel leuk voor het geval je offline wilt oefenen of online een spelletje wilt balanceren. Ik ging me echter al snel ergeren aan hoe perfect ze met het pistool kunnen schieten.

Al met al vond ik de multiplayermodus van NightFire wel leuk, maar niet erg bijzonder. Daarom vind ik de onlinemogelijkheid helemaal geen excuus voor het ontbreken van de racelevels.

NightFire vs A Spy in H.A.R.M.’s Way
Een vergelijking tussen de twee spygames van dit jaar kan natuurlijk niet uitblijven. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: NOLF2 wint het absoluut van NightFire, want het is in vrijwel alle opzichten beter.

Allereerst is het beeld en het geluid van NOLF2 stukken beter, maar dat komt natuurlijk ook door de zwaardere en modernere engine van die game, al moet ik zeggen dat er in NightFire hier en daar toch hele mooie en gedetailleerde textures zijn neergezet en dat de omgevingen soms veel omvangrijker zijn dan in NOLF2. Daar staan dan echter weer tengere figuren, fletsere omgevingen en een lagere polygoncount tegenover.

De engine van NOLF2 is ook in staat veel betere AI neer te zetten. Sterker nog: Over het algemeen is de AI van NightFire beneden het niveau van NOLF 1! Dat is vooral in het sluipen te merken, want waar in NOLF2 de tegenstanders rondjes lopen, dingen doen en aandachtiger gaan luisteren zodra ze iets horen, draaien de tegenstanders in NightFire zich direct om zodra ze je opmerken, het hoe en waarom was me dan vaak een raadsel. Vluchten heeft dan geen zin, want eenmaal opgemerkt weten ze je altijd te vinden. Op andere momenten zijn de tegenstanders in NightFire weer compleet dom, bijvoorbeeld als je een vijand vlak naast ze neerschiet, zonder dat ze je zien of horen. Op zo’n moment blijven ze gewoon staan en doen ze alsof er niets aan de hand is.

Ook qua besturing moet NightFire het afleggen tegen NOLF2 en dat komt allereerst door de vreselijke manier van wapens kiezen. Dit gaat via een scrollwiel (wie dat niet heeft, die kan bepaalde toetsen gebruiken), dat standaard voor mij de verkeerde kant opdraait. Ook is het bijzonder vervelend dat je soms een heel eind moet scrollen naar dat ene wapen dat je juist nodig hebt.

Een andere narigheid doet zich voor bij het leunen. In NightFire leun je in principe met de toetsen 1 en 3. Dit leunen gaat echter langzamer dan in NOLF2 en wil ook niet altijd lukken. Waarom het soms niet lukt is me niet echt duidelijk, maar het lijkt met de hoek van de muur waartegen je staat te maken te hebben. En hoeken zijn juist de plaatsen waar je hoort te leunen! Ook blijft James soms even ‘plakken’ aan de muur na het leunen en dat is een hele irritante gewoonte als je probeert snel weg te komen!

Conclusie
James Bond 007: NightFire is een shooter met wat sluipwerk, die van mij de waardering ‘wel aardig’ krijgt. De game is behoorlijk standaard in vrijwel alle opzichten en is daarom geen game die je per sé MOET hebben. Ben je Bond-fan of gewoon op zoek naar een best leuke shooter, dan stelt de game je niet teleur. Moet je echter een keuze maken tussen NightFire en NOLF2, aarzel dan niet en neem de laatste. Al was het maar om de lagere prijs…

  1.   
    Golden Tears's avatar

    Eigenlijk wel een vette game, heb ik zelf ook gespeeld toen ik 9-11 was ofzo, maarja nu speel ik meer op Call of Duty enzo. 😉

  2.   
    OkkieBOOMER's avatar

    Zal ik deze game nou kopen of niet, want ik ben nog niet echt overtuigd 😛