World of Warcraft: Mists of Pandaria aangekondigd

Op dit moment is in de VS het epische BlizzCon aan de gang en tijdens dat evenement is de vierde uitbreiding voor World of Warcraft aangekondigd. In Mists of Pandaria ga je aan de slag met het nieuwe ras der Pandaren en wordt ook een nieuwe klasse geintroduceerd, de Monk, die een focus heeft op Martial Arts. Daarnaast wordt de level cap verhoogd naar level 90 en kun je het nieuwe continent Pandaria verkennen. Een volledige lijst met nieuwe opties is hieronder te vinden

· New Playable Race — Pandaren: Adventure through Azeroth as World of Warcraft’s first neutral race and decide whether to side with the Alliance or the Horde.

· New Playable Class — Monk: Unlock the secrets of pandaren martial arts and do battle as a damage dealer, healer, or tank.

· Level Cap Increased to 90: Learn potent new spells and abilities while exploring uncharted zones and taking on challenging new content.

· New Zones: Explore the lush Jade Forest, treacherous Kun-Lai Summit, and other exotic areas of Pandaria designed for high-level characters, and uncover the mystery of the Wandering Isle.

· Scenarios: Join up with some friends to achieve a common goal, such as mounting a defense against invading monsters, in a flexible new type of PvE challenge.

· Dungeon “Challenge” Modes: Master the ultimate five-player time trial to earn prestige rewards in a new dungeon mode that will put your resolve and coordination to the test.

· Pet Battles: Challenge other players’ companion pets with your own collection in a new tactical mini-game, and find out who’s king or queen of the pint-sized battlefield.

· New Talent System: Customize your character to suit your play style with the newly overhauled and improved talent system.

World of Warcraft liefhebber kunnen dus weer uitkijken naar veel nieuwe content in hun favoriete wereld maar wanneer Mists of Pandaria precies verschijnt is nog niet bekend. We houden jullie op de hoogte.

  1.   
    Supermanneke's avatar

    Ik heb gisteravond ook al een teaser trailer in het ”Meld hier je game nieuws” topic gegooid. Ik ben persoonlijk wel een fanboy van Blizzard (sowwy), de uitbreiding krijgt ook aardig wat negatieve reacties, ik heb ook tweakers een wall text getyped hierover, en zal deze ook even copy pasten voordat mensen ergens over beginnen. Ik heb geprobeerd een beetje objectief te blijven, maar er kunnen zo nu en dan wat subjectieve argumenten in zitten.

    Ik kan begrijpen waarom sommige mensen dit als een wat mindere expansion zien, maar zeg nu zelf, komt het niet omdat je al redelijk verveelt ben met de game? Tuurlijk, de Panda’s zijn, ook naar mijn menig, erg kinderlijk neergezet, maar zo’n trailer zegt vrij weinig.
    Mensen moeten niet vergeten dat Blizzard uiteraard op winst uit is, een groot gedeelte van hun subscribers zitten tegenwoordig in Azië, dus is het logisch dat ze hun content meer op deze mensen gaan focussen. Is dat perse slecht voor de westerse spelers? Dat hoeft helemaal niet, WoW is altijd al gebouwd op mythes, ik neem aan dat voorbeelden niet nodig zijn, maar kijk bijvoorbeeld naar Uldum. Je ziet daar duidelijk egyptische mythes naar voren komen, ik denk dat ze wel een hele expansie daar omheen hadden kunnen maken. Nu zijn veel westerse mensen, waaronder ikzelf, niet erg bekend met aziatische mythes, maar na wat gegoogled te hebben kwam ik er al snel achter dat je er erg veel mee kunt doen.

    De ”Pokemon” battles zag ik al wat mensen over zeuren, sure, het is gejat, maar het kan best leuk tijdsverdrijf zijn terwijl het niet verplicht is om te doen. Hetzelfde met de challenges, niet echt nodig, maar mensen zeuren al lang om ”hardcore” content, dit lijkt een leuke oplossing voor de mensen die het willen, terwijl het vrij weinig invloed heeft op de ”casuals”. Daarnaast wordt er in dit artikel nog vrij weinig verteld over de vele veranderingen in Mists of Pandaria, welke overigens op MMO-Champion gepost staan. Azshara Crater, een map die al lang in het spel zit, maar nooit is gebruikt, zal een DotA-style Battleground worden. Hoewel het waarschijnlijk niet zo uitgebreid wordt als games als LoL en HoN, is het een leuk tijdsverdrijf voor mensen die bijvoorbeeld niet te veel tijd hebben voor meerdere games, terwijl ze toch een klein stukje van de ervaring kunnen proeven in WoW.

    Nu is het zo geweest dat spelers de laatste 2 expansions (WotLK en Cataclysm) vrij weinig uit de main cities kwamen/komen (Dalaran en Orgrimmar/Stormwind), dit wordt bijvoorbeeld ook verbeterd door quests te belonen met Valor Points, een currency die gebruikt wordt voor PvE items. Eerder was dit alleen mogelijk door raids en dungeons, maar die beginnen na een poosje te vervelen, nu is zijn er meer mogelijkheden om toch je Valor Points te verdienen. Eerder werd ook gesteld dat de quests in WoW eentonig zijn en vrij saai, hier ben ik het voor een deel mee eens, al moet ik toch vragen of de personen in kwestie Cataclysm hebben gespeeld, hoewel het 80-85 gedeelte zeer saai was heeft Blizzard de 1-60 content een grote update gegeven waardoor het questen naar mijn mening zeer plezierig was. Nu heb ik op wowhead even zitten kijken naar de quest voor de legendary staff, één van de laatste quests toegevoegd aan WoW. De ID van de quest is 29312. Laten we zeggen dat 1/3de van de quests niet meer in het spel zitten, dan kom je nog steeds op iets minder dan 20000 quests neer, haal er 5000 van af om de horde/alliance quests die hetzelfde zijn er uit te werken, kom je op 15000 quests. Dat is gewoon een shitload en uiteraard gaan quests op elkaar lijken.

    De content wordt te makkelijk? Voor een deel ben ik het er mee eens, de normal modes in WoW zijn op het moment een eitje, maar toch veel moeilijker dan de content uit vanilla. De content uit vanilla was veel rinse en repeat en bosses hadden vrij weinig abilites in tegenstelling tot nu. De game was daarnaast in vanilla totaal niet balanced, classes hadden vaak maar 1 spec die goed te spelen was. Bovendien waren er toen vrij weinig addons, terwijl guild tegenwoordig toch al DBM (Deadly Boss Mods) als eis stellen. Deze addon geeft warnings zodra een boss een ability gebruikt, of wanneer je ergens beter niet in kunt staan, zoals vuur. Daarnaast zijn de classes tegenwoordig beter gebalanced (in PvE tenminste), bovendien is er veel theorycrafting op internet waardoor mensen een makkelijk overzicht krijgen van hoe ze zich het best kunnen gearen en welke rotatie ze moeten gebruiken. Ik denk zeker niet dat de game makkelijker is, de hardmodes zijn waarschijnlijk moeilijker dan de fights van vroeger en dan die uit andere games, het is gewoon zo dat de gemiddelde WoW-speler een stuk beter speelt dan vroeger.

    Al zou er nu een game uitkomen die de fights uit WoW-Vanilla had, dezelfde balance en hetzelfde aantal content, zouden de meeste reviewers de game waarschijnlijk niet hoger dan een 5 geven, zelfs al zou het betere graphics hebben.

  2.   
    Koen45's avatar

    http://www.youtube.com/watch?v=s4pcrNAxZAk

    Hier dan ook de trailer, wel leuk als jullie die erbij doen 😛

  3.   
    Sarge's avatar

    Heb al effe geen WoW meer gespeeld (al van voor Cata), maar nu krijg ik er toch terug zin in. Dit lijkt me echt een vette expansion 😛

  4.   
    blackname's avatar

    Sorry maar monk ???? Nog nooit in een game gezien behalve guild wars. en zo te zien is het ook precies hetzelfde idee maarja, over een poosje Guild Wars 2 en dan is er toch geen monk meer :D. Krijg haar reacties op de tekst ik weet het maar dit is wat ik dacht toen ik het las.

  5.   
    soulzx3's avatar

    blackname schreef, "Sorry maar monk ???? Nog nooit in een game gezien behalve guild wars. en zo te zien is het ook precies hetzelfde idee maarja, over een poosje Guild Wars 2 en dan is er toch geen monk meer :D. Krijg haar reacties op de tekst ik weet het maar dit is wat ik dacht toen ik het las."

    ga dan even warcraft spelen en misschien de boekjes lezen

  6.   
    Supermanneke's avatar

    blackname schreef, "Sorry maar monk ???? Nog nooit in een game gezien behalve guild wars. en zo te zien is het ook precies hetzelfde idee maarja, over een poosje Guild Wars 2 en dan is er toch geen monk meer :D. Krijg haar reacties op de tekst ik weet het maar dit is wat ik dacht toen ik het las."

    Monk bestond al redelijk lang in het Warcraft universum, maar is nog niet eerder als playable class in de game gebruikt, de Pandaren Monk was ook al eerder een vanity pet in WoW.

    Edit: Bovendien is deze heel anders dan in Guild Wars, de talent trees zijn bijvoorbeeld Brewmaster (tank), Mistweaver (healer/damage) en Windwalker (melee dps).

  7.   
    Nibor134's avatar

    Sinds cataclysm uit is gekomen ben ik met world of warcraft gestopt, en dit is vrij snel een nieuwe uitbreiding. hoop dat ze hier meer aandacht aan gaan besteden!

  8.   
    Kenneloth's avatar

    Dat Cataclysm ging falen was duidelijk. Heb zelf de hele Blizzcon live gezien en moet zeggen dat ik heel blij ben met de ideeen van deze expension. 🙂

    Hope to see more!