Eric Chahi, ontwikkelaar van From Dust, deelde mee dat rond 2000 innovatie erg zeldzaam werd, maar dat de markt zichzelf aan het verbeteren is door middel van digitale distributie en console netwerken, zoals PlayStation Network en Xbox LIVE Arcade, die ruimte geven voor innovatieve, kleine titels.
Today we have more creativity than some years ago – maybe seven years ago. 2000 to 2003/4 was really a time where there was no independent scene, there were few risks – it was very rare.Volgens Chahi was er rond 2000 geen ruimte voor kleine games. Er waren alleen grote games, die zeer duur waren, en daarom veel moesten terugverdienen. Innovativiteit is dan een te grote gok.But digital distribution, which started on PC then later on the console, was a really, really major step that saw originality coming back.
Cliff Bleszinski, van Epic Games, deelde eerder mee dat er volgens hem nu slechts twee type games zijn: kleine indie-achtige games en gigantische AAA-games. Er zit niets tussenin; hier kan Chahi over meepraten.
On the other hand we can see that on the XBLA and PSN the production quality is increasing right now if you compare the games on the XBLA from a few years ago to today. I don’t know how it will evolve; maybe we will have bigger budgets for original games, but I don’t think it’s a goal. The less it costs the better it is because the less it costs the more creative freedom we have. It’s true that there are more creative things on the low budget side than on the AAA side.Chahi’s eigen From Dust zal dit jaar inderdaad op PlayStation Network en Xbox LIVE Arcade worden uitgebracht.
gedeeltelijke mee eens.
er zijn wel games die in die midden groep zitten alleen doen ze het minder goed 🙄