Star Trek gaat om het ontdekken van nieuwe werelden. Het beste van de mensheid wordt erop uit gestuurd om onze eigen Aarde beter te maken. Maar Star Trek draait ook om samenwerken. Het is dat element dat Red Storm Entertainment heeft aangegrepen om Star Trek: Bridge Crew te maken. Een game die we op Gamescom in volle glorie mochten beleven. En beleven is exact het goede woord. Je hebt er een aantal VR-systemen voor nodig en net zoveel dikke pc’s, maar dan heb je ook een Star Trek-ervaring die zijn weerga niet kent.
Set Phasers to fun
Bij het opzetten van de Oculus weet je het meteen, Star Trek: Bridge Crew is een Role Playing Game, maar dan in zijn puurste vorm. Je skills worden niet beter en wapentuig zal je niet gebruiken, maar je kruipt wel letterlijk in een rol. De Captain (een ontwikkelaar) zit aan het hoofd en zie ik achter me zitten. Ook zijn handen kan hij vrij bewegen en dus kan hij wijzen, zwaaien of welke beweging dan ook. Jijzelf kan dat ook en omdat je ook je lichaam onder je ziet, voelt het enorm realistisch. Als Captain, stuurman, engineer en tactical, dien je de U.S.S. Aegis op de juiste manier te navigeren. Dat klinkt een beetje vaag, maar naar aanleiding van mijn eigen engineer-rol is goed uit te leggen hoe het werkt en waarom het zo enorm bevredigend en moeilijk tegelijk is. Als Engineer ben je verantwoordelijk voor de stroom-reactoren. Jij krijgt 10 eenheden stroom op je paneel te zien die je kunt verdelen tussen drie verschillende meters. Eentje voor de schilden, één voor de motor en één voor de wapens. Elk van de meters kan gevuld worden met vijf eenheden stroom. Je moet dus altijd keuzes maken, hoe verdeel ik de 10 eenheden stroom over mijn 15 eenheden wapens, schilden en motoren.
In het begin is dit makkelijk, want wapens heb je dan nog niet nodig. “On Screen” verschijnt de admiraal met een missie. Wij moeten mensen bevrijden in vijandelijk gebied. De stuurman navigeert ons richting een goed warppunt, als Engineer moet ik de warpmotoren inschakelen. De stuurman kan vervolgens de warp inschakelen als we op het juiste vertrekpunt zijn. Binnen een paar seconden zijn we gearriveerd. Als Engineer ben je ook verantwoordelijk voor de reddingsschepen. Deze kun je inzetten als je gestrande mensen hebt gelokaliseerd. Echter, om een reddingsschip te sturen dienen wel de schilden gedeactiveerd te zijn. Hoewel je als Engineer bepaalt hoeveel energie in de schilden gaat, is de Tactical verantwoordelijk voor het aan en uit zetten ervan. De chaos ontstond dus al snel.
Shields on 90%
De eerste mensen werden gemakkelijk gered, schilden uit en gaan. Maar dan staan de Klingons voor de deur. “Shields on 90%”, roep ik naar mijn teamgenoten. Terwijl ik iemand aan het lokaliseren ben, klapt de Tactical de schilden aan. Lokalisatie uitgeschakeld. “Doe de schilden uit, we moeten deze mensen redden om de missie te laten slagen”. Chaos en paniek. Meer stroom naar de wapens, maar ook snelheid is belangrijk en als de mensen gered zijn, ook de schilden. De kapitein probeert alles in goede banen te leiden. “Shields on 46%!”. “30%, 15%”. “Warp speed!”, roept de kapitein nog… We hebben de reis niet overleefd.
Het geeft de kracht weer van Star Trek: Bridge Crew. Je gaat je daadwerkelijk gedragen als een lid van een ruimteschip. Je rol is zo goed afgekaderd en tegelijkertijd ben je zo afhankelijk van anderen, dat samenwerking echt de enige oplossing is. Geloofwaardigheid is dan ook het sleutelwoord. Die wordt niet gecreëerd door enorm realistische graphics; de game is niet enorm mooi. Ook niet in de actie. Het zijn juist de momenten dat je rustig het schip navigeert met je vrienden, die het realisme brengen. Alles werkt als je samenwerkt en als het dan misgaat door externe factoren, dan breekt de hel los en ben je daadwerkelijk een lid van de U.S.S. Aegis.
Voorlopige conclusie
De game is extreem niche, want hoewel er een singleplayer-modus is aangekondigd (waar jij kapitein speelt), komt de game echt het beste tot zijn recht met vier VR-systemen en bijbehorende hardware. Dat is het gevoel van de nieuwigheid van VR. Games als Star Trek: Bridge Crew, maar ook Batman Arkham VR en Star Wars: Battlefront X-wing VR Mission laten de potentie enorm goed zien. Je kruipt letterlijk in de huid van een personage. Als dat geloofwaardig gebeurt, dan verlies je jezelf compleet. In potentie is VR, the final frontier.