RIGS hands-on

Virtual reality moet de innovatieve manier van het gamen worden en PlayStation VR is één van de apparaten die met deze technologie games gaat toveren, en dat is gebeurd met RIGS: Mechanized Combat League. Op Firstlook Festival mocht ik ermee aan de slag en het was daadwerkelijk mijn eerste ervaring met virtual reality. Deze preview zal dan ook zowel de PlayStation VR als RIGS uitlichten. Mijn ervaring? Misselijk, duizelig, maar het was het waard.

PlayStation VR

Op de PlayStation booth op Firstlook Festival had Sony een mooi blok gebouwd waar de virtual reality bril voor de PlayStation 4 getest kon worden. Ik was enthousiast en op het moment dat de PlayStation VR op mijn hoofd werd gezet, had ik even een verbazingwekkende schok door mijn lijf. Het lijkt een beetje op 3D-games of –films, maar dan nog meer het gevoel dat je echt in de game loopt. De eerste minuut moet je even wennen, dat zal iedereen hebben. Je ogen kennen deze methode niet en moeten zich ervoor aanpassen. Wellicht dat brildragers iets langer moeten wennen, maar na een paar minuten is de ervaring in je hoofd geprent. Ten eerste zit de PlayStation VR prima, niet te zwaar, niet te licht, knelt niet en is eigenlijk best comfortabel. Dit kan per persoon verschillen, al is het zelfs met een bril geen onaangenaam gevoel. De PlayStation VR is te verstellen, zodat het apparaat op grote en kleine hoofden past en hij kan zelfs dichter en verder weg van je ogen verplaatst worden. Over het design, het comfort en het gemak heeft Sony dus wel nagedacht.

Knallen als mech!

De game die je kon spelen is RIGS: Mechanized Combat League, of gewoonweg RIGS. Het is een first-person arena based shooter gemixt met elementen uit de motorsport en basketbal. Net als dat Rocket League een vorm van voetbal is, zul je in RIGS gele bollen moeten verzamelen en als je meter vol zit moet je door een ring springen om te scoren. De game wordt ook echt als sport neergezet, want de gehele opzet, het in een mech stappen, met liften het veld opkomen en juichende mensen die de twee teams aanmoedigen. In het begin lijkt het onwerkelijk, want hoewel je daar op een stoel zit met een DualShock 4 in je handen zit en de VR op je hoofd, zie je niets van de buitenwereld. Van buitenaf zie je continu hoofden draaien, mensen achter zich kijken en rare bewegingen maken. Het mooie is dat het met de PlayStation VR nog allemaal klopt ook. Kijk je naast je, dan zie je een deel van jouw mech, een teamgenoot of gewoonweg de ruimte waar je je bevindt. Kijk je naar beneden, dan zie je jouw armen en benen, maar dan virtueel. Je kunt alle kanten op kijken en alles bestaat en verschijnt in de virtuele wereld.

Ja, je zult begrijpen dat het een geweldig gevoel geeft. Maar er is meer, want RIGS is natuurlijk een game die je speelt waar wat moet gebeuren. In feite is het een shooter waarbij de mech twee wapens heeft en je met de triggers van de controller schiet. Alle andere knoppen hebben ook een functie, zoals het rondlopen, springen, meer schade activeren, een snelheidsboost enzovoorts. Echter, het richten met je wapens doe je met je hoofd. Je kijkt constant om je heen om vijanden te spotten, maar ook voor gele bollen en natuurlijk de weg naar de ring om te scoren. Je kijkt zoals je in het echte leven ook doet, al richt je dus ook met je hoofd naar vijanden om vervolgens lood in ze te pompen. Verder bevat het beeld een HUD met de nodige informatie, zoals je health, de meter die aangeeft wanneer je kunt scoren, een minimap en de score van jouw team.

In RIGS speel je met twee teams, elk drie man sterk, twee helften die beide tweeënhalve minuut duren en er zijn drie klassen in het spel: Hunter, Mirage en Tempest. De Hunter is een kleine, snelle maar kwetsbare RIG die als enige door smalle en lage tunnels kan, de Mirage is een lange, behendige en lenige RIG die een double-jump kan uitvoeren en de Tempest is een lichtgewicht mech die kan zweven. Zo zul je met je team moeten communiceren en een strategie verzinnen om zo snel mogelijk punten te verdienen en te kunnen scoren. Zonder voldoende gele bollen gebeurt er immers niets als je door de ring springt. Wil een vijand echter door de ring, is het de kunst om hem nog net kapot te knallen voordat hij een doelpunt kan maken. RIGS wordt door de constante zoektocht, schietactie en het om je heen kijken een behoorlijk intense game.

Draaien, draaien, draaien

Virtual reality staat nog in de kinderschoenen en dat is nog wel aan de PlayStation VR en RIGS te zien. Visueel is de game niet verkeerd, maar echt scherp zoals huidige ‘normale’ games is het ook zeker niet. Dit is voor nu helemaal niet zo erg, want de techniek werkt en RIGS is een intense shooter die de eerste mogelijkheden van het apparaat laat zien. Het feit dat je om je heen kunt kijken, jezelf in een mech ziet zitten en toch best wel het gevoel krijgt dat je in daadwerkelijk in die arena staat, is heel tof. Ik blijf nog wel even sceptisch over de toekomst van de games, hoe leuk RIGS en andere titels blijven en of je lang achter elkaar kunt spelen. Ik werd richting het einde van de tweede helft draaierig en misselijk, waarschijnlijk door het besef dat ik door het spel liep, maar ook nog in de stoel op Firstlook zat. Ik heb tot het einde doorgespeeld, maar het was niet fraai. Sony en ontwikkelaars van de game vragen continu feedback over je ervaring, dus ik hoop dat hier iets op gevonden word. Het zal ook een kwestie van wennen zijn.

Voorlopige conclusie

Of virtual reality groots wordt is nog maar even de vraag, maar de eerste ervaring met de PlayStation VR stemt al goeds. RIGS is een toffe shooter en sportgame die intens wordt gemaakt door deze elementen te combineren. Virtual reality komt met het apparaat prima over en je hebt behoorlijk het gevoel in een andere wereld te zitten. De combinatie met de VR en de controller werkt, RIGS speelt lekker soepel en het feit dat je met je hoofd moet richten is een goed aanvulling voor de game. Het is het begin, dus spellen zullen grafisch nog niet top zijn en mensen zullen nog steeds misselijk en duizelig kunnen worden. Dat is het risico, maar ik verwacht dat de technieken verbeteren zodat mensen er minder last van zullen hebben. Virtual reality kan een innovatieve toekomst gaan brengen.

  1.   
    mmx's avatar

    Ziet er interessant uit maar of VR een succes word vraag ik mij toch af .

  2.   
    STRAIGHT FLUSH's avatar

    Heb echt helemaal geen zin in VR. Snap niet dat ze hiermee bezig zijn. Wordt waarschijnlijk net zo’n flop als de move en kinect of eyetoy. Ik wil gewoon chill op de bank gamen niet al dat beweeg en die onzin. + dadelijk vragen ze er ook nog belachelijk veel geld voor. En denk trouwens dat het zeer slecht is voor je ogen, mij zien ze straks echt niet met zo’n ding gamen. 😡

  3.   
    Sjouke Hoogland's avatar

    Ziet er erg interessant uit!