RIGS: Mechanized Combat League

Als er bij de launch van PlayStation VR een game is die op de troon mag zitten, moet het haast wel RIGS: Mechanized Combat League zijn. Van de shooter van Guerrilla Cambridge wordt heel veel verwacht en het is een game die voor de volledige experience gaat. Een snelle mech-shooter met hevige matches in verschillende arena’s. Wat volgde was een overdosis aan misselijkheid, maar daar reken ik VR-games niet op af. RIGS is namelijk echt heel vet!

You are Meg, uhh, Mech

Het hele VR is nieuw, dus zou een tutorial niet misstaan. RIGS: Mechanized Combat League start dan ook met een uitgebreide training om je alle kneepjes van het mech-vak te leren. Hoe bestuur je de robot, hoe richt je om te schieten en welke besturing moet ik kiezen? Je hebt namelijk twee soorten controls in RIGS: het draaien van de mech kan met de controller of met je hoofd. Wat jij het fijnste vindt spelen, kies je natuurlijk zelf. Veel acties doe je immers gewoon met de DualShock 4-controller, maar je richt je wapens sowieso met je hoofd.

De tutorial is dan ook een goede manier om uit te vogelen wat het lekkerste speelt, maar ook om de nieuwigheid ervan af te schrapen. In het begin is een singleplayer carrière aan te raden om RIGS te leren kennen. Denk niet dat het een reguliere shooter is, want dan kom je van een koude kermis thuis. Deze nieuwe ervaring laat je echt meemaken hoe je eventueel in een mech gevechten aan zou gaan. De mechanieken zijn compleet anders dan we van shooters gewend zijn en al helemaal omdat je van RIGS motion sickness kan krijgen. Ook daar kunnen de controls aan bijdragen.

In de arena

Als je er klaar voor bent, beginnen de geweldigste VR-matches die je momenteel zult krijgen. De sport Mechanized Combat League gaat van start en je hebt die modi tot je beschikking: Team Takedown, Powerslam en Endzone. In Team Takedown moet je in een arena gewoonweg de tegenstander kapotschieten. Powerslam bevat een doel in het midden van de arena waar beide teams doorheen moeten springen om punten te verdienen, de tegenstander moet jullie zien te stoppen en zelf de punten pakken. Endzone is een modus die je een holografische bal geeft die je op moet pakken en vervolgens moet je de Endzone zien te bereiken.

Elke modus is vervolgens ook goed uitgewerkt en dat is belangrijk. Drie modi klinkt namelijk een beetje karig, maar meer is niet nodig en Guerrilla Cambridge heeft ze zo gebalanceerd ontwikkeld dat ze allemaal ook leuk blijven. Daarnaast zijn de verscheidene arena’s voorzien van goed leveldesign, dat ervoor zorgt dat je in een team strategisch kunt spelen. Iets meer arena’s had echter wel gemogen. Het is bovendien mogelijk vijanden te flanken, haast verstoppertje te spelen en tegenstanders van bovenaf te benaderen. Competitieve matches zijn met deze mogelijkheden erg uitdagend – en soms frustrerend als je zelf nog niet zo goed bent.

Jouw favoriete RIG

Je wordt op den duur beter en als je genoeg punten verdient, is het ook mogelijk nieuwe RIGS aan te schaffen die betere statistieken hebben. Sowieso heb je al meerdere types om uit te kiezen. Spelers die graag op de grond blijven, kiezen bijvoorbeeld de Hunter die snel is. Verder heb je de Sentinel, de grootste RIG die langzaam maar wel sterk en defensief is. De Tempest lijkt op de Hunter, maar hij kan in de lucht zweven en over een groter deel van de arena schieten. De laatste is de Mirage, een lange en slanke mech die het meest gebalanceerd is van allemaal en een double jump kan uitvoeren. Naast de types zijn er ook klassen, die weer diverse perks hebben voor je persoonlijke strategie. In de game is een sponsor instellen mogelijk, waarmee je RIGS unlockt en bepaalde achievements kunt halen. Jouw sponsor geeft dan extra’s als je deze behaalt.

Conclusie

Als je PlayStation VR aanschaft of al hebt en van shooters houdt, dan is RIGS: Mechanized Combat League momenteel de crème de la crème. De mechanische shooter voelt, buiten de misselijkheid om, subliem aan en zorgt ervoor dat dit genre een verfrissende en innovatieve look krijgt. De tutorial heb je wel even nodig, maar als je op den duur intense matches speelt, ga er maar vanuit dat dit lang vermakelijk blijft. Drie modi lijkt misschien weinig, echter heeft de ontwikkelaar een uitstekende balans weten te creëren waardoor RIGS bijna nooit vervelend wordt. Ook grafisch is het een game die een standaard zet voor andere VR-titels en andere developers het goede voorbeeld geeft.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Speelt subliem op VR
  • Modi zijn goed uitgewerkt
  • Grafisch een standaard voor VR
  • Uitdagend

Wat is NOT

  • Iets meer arena's was wenselijk
  • Kan misselijkheid veroorzaken

8.8

  1.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    Vind het jammer dat het zo gemaakt is dat je met je hoofd moet richten ipv de de controler thumbsticks te gebruiken.

  2.   
    CHILLOZZ's avatar

    what’s not.

    Kan misselijkheid veroorzaken.

    agree….

    Dit had ik dus ook [Al naar een half potje/!e helft]
    Vermoed doordat het een nogal ACIEVE game is. Veel en snelle bewegingen. En dan lekker hoog springen hahaha

    Het idee is wel gaaf, En als je springt. [Meer soort van jetpack gevoel] en je kijkt naar beneden ervaar je echt die hoogte dat is wel echt gaaf gedaan.

    Vermoedelijk dat ik [En met mij nog vele andere ] Nog gewoon aan het hele VR gebeuren/ervaring moeten wennen.

    Dus als je zelf een VR hebt is het wellicht wel de moeite het een ”goede” kans te geven.
    Ik heb nu 2x met psVR wat gedaan. Waarvan dus rigs 1x 1helft en heb de batmen VR gedaan. En bij beide was ik misselijk. Niet misselijk dat je zegt Ik MOET nu echt stoppen. Maar met name uren erna dat je een naar ”misselijk” gevoel hebt. alsof je in een draaiend toestel gezeten hebt. Heel lastig te omschrijven, Maar lekker is dat gevoel niet hahah