Need for Speed

Het lijkt een enorme hype te zijn: game-ontwikkelaars die hun nieuwe spellen betitelen alsof het de eerste game in de serie is. Naast games als Hitman, Tomb Raider en Star Wars: Battlefront, is ook Need for Speed terug van weggeweest met een oude titel. De ontwikkelaar noemt het dan ook met recht een reboot van de serie, waarbij het de beste elementen van de oude en de nieuwe delen wil combineren. Verwacht dus Hot Pursuit en Underground in een grafisch zeer indrukwekkend nieuw sausje.

Nieuwe realistische details

Qua racen is er echter niet veel nieuws onder de zon. Nog steeds is Need for Speed een echte arcade-racer, hoewel je nu wel kunt instellen hoeveel realisme je wilt hebben. Ook de iets realistischere manier van racen die we kennen uit NFS: Shift is te kiezen. Een leuke optie, al is het vooral de grafische kracht van de game die opvalt. Tijdens de persconferentie werd gameplay getoond, waarbij de algemene consensus was dat dit niet in-game was. Niets is echter minder waar, want de PlayStation 4-versie die wij te spelen kregen zag er werkelijk verbluffend uit. Dat is gedeeltelijk te danken aan de prachtige graphics, maar ook vooral aan de kleine details.

Auto’s zijn namelijk niet meer brandschoon, maar hebben altijd een nattig effect over zich heen. Het is wennen, maar het realisme dat hiermee gepaard gaat is bijzonder. Ook is er een nieuw camerasysteem doorgevoerd dat ook voor enorm veel realisme zorgt. Niet alle GN’ers lijken fan te zijn van dit nieuwe systeem (het kan ook uit), maar ik verwelkom het met open armen. Het is net alsof je in een film zit en de volgauto je soms maar net kan bijhouden. Alles wordt in dienst gezet om de ervaring zo realistisch mogelijk te krijgen – alles behalve het rijden zelf. Eigenlijk precies wat we van de oude games gewend zijn.

Alles kan, maar online moet

Wat duidelijk terugkeert uit de Underground-serie, is de diepte waarmee je de wagens kunt aanpassen. Casual spelers kunnen zich lekker bezighouden met het uiterlijk van de auto en qua prestaties een preset kiezen. Fanatieke tuners kunnen werkelijk alles aanpassen. Wielophanging, remmen, motoren en alle statistieken zijn aanpasbaar. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het naar jouw smaak veranderen.

Ook het verhaal brengt ons ouderwets NFS-plezier. Vijf verhaallijnen zijn aanwezig, die allen een eigen focus hebben binnen de wereld van NFS. Het zijn de ouderwetse “van zero naar hero”-verhalen die we kennen van vroeger en dat vind ik wel weer prettig. Je begint met een barrel en je gaat binnen de verhaalmodus geld verdienen om toffere wagens vrij te spelen. Geld verdienen kan overigens op allerlei manieren, van races winnen tot de ouderwets drift-uitdagingen, die ook terug zijn van weggeweest.

Tot slot hebben we dan het “altijd online”-verhaal, waar veel gamers niet blij mee zijn. Het antwoord komt uit de nieuwere Need for Speed-games. Je vrienden zijn belangrijk en ook altijd aanwezig. Hoewel je ervoor kunt kiezen deze compleet te negeren, moet de game wel altijd online zijn om statistieken bij te houden. Via een intern Facebook-achtig systeem kun je interactie hebben met je maatjes. Post bijvoorbeeld een screenshot binnen de game en je verdient geld als vrienden het liken. Wat mij betreft is dit weer een totaal onnodige functie. Het opdringen van dit soort online features heeft nog nooit tot een bruisend sociaal netwerk geleid en dat gaat ook absoluut niet gebeuren met de nieuwe Need for Speed.

Voorlopige conclusie

De nieuwe Need for Speed gaat terug naar de roots, maar pakt ook succeselementen uit de oudere delen. Op de meeste fronten lijkt dit goed uit te pakken. De Underground-vibe voelt ouderwets leuk en het klassieke verhaal doet je verlangen naar betere tijden. Grafisch is de game schitterend en persoonlijk ga ik het nieuwe camerasysteem zeker omarmen. Wel blijft het jammer dat de ouderwetse gameplay wordt verstoord door je vrienden. Begrijp me niet verkeerd, gamen met vrienden is leuk, maar ik moet er wel zin in hebben. Altijd online is wat mij betreft altijd irritant. Wellicht gaat EA luisteren naar de klachten en het systeem verwijderen uit de game. Als het dat doet, is de nieuwe Need for Speed precies wat de fans willen.

  1.   
    mitchel1988's avatar

    Ziet er wel goed uit.Gameplay lijkt me leuk! altijd online is weer beetje jammer.

  2.   
    Basman01's avatar

    ik denk dat dit weer een race game is die ik ga halen

  3.   
    HWSHHZ's avatar

    Altijd online helpt wel tegen pirate van games tog?

  4.   
    Basman01's avatar

    ik zou zeggen van wel

  5.   
    Dark_Phoenix's avatar

    HWSHHZ schreef, "Altijd online helpt wel tegen pirate van games tog? "

    Dat helpt wel voor een bepaalde tijd. Later hebben ze een crack om dat te omzeilen. Deze drm is meer schadelijk voor kopers dan voor piraten. Mensen kunnen juist door deze drm juist meer illegaal downloaden om die always online functie te omzeilen. Conclusie ze kunnen het beter juist niet doen. Kijk maar naar Witcher 3 die heeft niet eens een drm en er zijn aardig wat gekochte versies op de pc. Als een spel een goede port is en het is kwalitatief goed spel dan hoef je niet eens een drm te hebben om goed te verkopen.

  6.   
    petiertje's avatar

    Heb wel zin in deze game. Maar altijd online? Nope, ga er mijn geld niet aan uitgeven. Vind het online zijn na installatie van games of DLC wel logisch om te checken of het een legale versie is, maar altijd online voelt nogal overdreven voor een functie die ik waarschijnlijk nooit ga gebruiken.

  7.   
    Bram_M99's avatar

    Tot je internet er even mee stopt of PSN down is. Altijd online vind ik echt geen optie.

  8.   
    Garwien's avatar

    Kunnen die irritante crashcams nou eindelijk ook uit?

  9.   
    PaNNa's avatar

    Het zag er allemaal heel belovend uit vanuit mijn oog , totdat ik gedeelte las over ‘altijd online’ story.. Triest of telleurstellend, ik weet het niet 🙄