Als je er over nadenkt, is het bizar hoe snel de ster van Wargaming is gerezen. In twee jaar tijd is het bedrijf achter World of Tanks in omvang verachtvoudigd, van tweehonderdvijftig werknemers, naar meer dan tweeduizend. Succesverhaal World of Tanks wordt ondertussen al door meer dan zeventig miljoen spelers gespeeld.
Met z’n allen
Op het eerste oog lijken de verschillende games van Wargaming met tanks, vliegtuigen en gevechtsschepen zich uitstekend te lenen om samengevoegd te worden tot één groots slagveld. Een strijdtoneel waarin tanks moeten vrezen gebombardeerd te worden door vliegtuigen, slagschepen jacht maken op vliegtuigen en tanks vanaf de kust fregatten kunnen beschieten. Helaas blijft dit slechts bij dagdromen, want hoewel Wargaming hier uitgebreid mee geëxperimenteerd heeft, zal het geen realiteit worden.
Dit komt simpelweg door het feit dat de scope of battle van de diverse games totaal niet overeenkomt. Een map van World of Warplanes kost je uren om te doorkruisen in een tank en andersom zou je met een vliegtuig juist voor je het weet het, het einde van de map bereikt hebben. Daarnaast zou de balans compleet overboord gegooid worden, aangezien het voor vliegtuigen veel te makkelijk zou zijn om met name tanks uit te schakelen, aangezien deze niet beschikken over een gedegen vorm van luchtafweer.
World of Warplanes
Aangezien de open bèta van World of Warplanes al weer een behoorlijke tijd speelbaar is, is ondertussen wel bekend wat we van de game mogen verwachten. World of Warplanes is wat meer arcade en sneller dan World of Tanks en focust zich wederom op verschillende typen voertuigen, zoals fighters en bommenwerpers. Op dit moment zijn deze vliegtuigen afkomstig van vier naties: de Verenigde Staten, Duitsland, Rusland/Sovjet-Unie en Japan.
Bij de officiële release, op 26 september, zal de grote afwezige Groot Brittanië toegevoegd worden. Dit betekent dat klassiekers als de Spitfire en Mosquito ook aan de game toegevoegd worden en daar blijft het niet bij. Wargaming is van plan om iedere maand nieuwe vliegtuigen toe te voegen en volgens planning moet na acht maanden het aantal speelbare vliegtuigen verdubbeld zijn. Keuze is er sowieso genoeg. Aangezien men ook prototypes toevoegt, zijn er meer dan 10.000 opties aan gevechtsvliegtuigen uit de jaren ’30 en de eerste straaljagers die in de jaren ’50 zijn ontwikkeld. Daarnaast sluit men ook niet uit dat aan de laatste tiers vliegtuigen uit de jaren ’60 worden toegevoegd.
World of Tanks: Xbox 360 Edition
Het laatste gedeelte van de presentatie, en speelsessie, besloeg de Xbox 360-versie van World of Tanks en Wargaming blijkt zich hier zeker niet al te makkelijk vanaf te willen maken. Het toverwoord voor de console-versie is toegankelijkheid. Zo zijn de menu’s overzichtelijker, omdat men overbodige tekst heeft weggehaald, kun je tanks nu gemakkelijk vergelijken aan de hand van balkjes met de statistieken in plaats van getallen en bevatten de laadschermen nu, met een prachtige jaren ’60 tekenstijl, tips.
Waar je op de PC World of Tanks op de harde manier leerde spelen, wordt je nu de hand toegeworpen, zodat het een stuk gemakkelijker is om in de game te geraken. Wees echter niet bang dat er ingeboet is aan de moeilijkheidsgraad van de game, want het niveau is onveranderd gebleven. Met de content is het nu nog iets minder gesteld, aangezien er slechts met tanks van de Amerikanen en Duitsers gespeeld kan worden en er maar zes maps bij de free-to-play-game zijn inbegrepen. Wargaming heeft echter maandelijkse updates in de planning staan, waarbij nieuwe maps, tanks en, als Microsoft het toelaat, zelfs achievements bijgevoegd zullen worden.
Conclusie
Kortom, het Wargaming-universum dijt zichzelf steeds verder uit en de eerste stappen van console naar pc zijn nu ook gemaakt met de Xbox 360 Edition van World of Tanks. Daarnaast vordert de ontwikkeling van World of Warships gestaag en heeft de ontwikkelaar grote plannen wat betreft de toevoeging van content aan World of Tanks en Warplanes. Fans van Wargaming zitten dan ook gebakken, want de ontwikkelaar heeft zijn zaakjes uitstekend voor elkaar.
Als het om de vliegtuigen gaat is War Thunder in alle opzichten toch een veel betere game. World of Warplanes is een lachertje.
Ben benieuwd hoe die twee elkaar gaan aftroeven.
En weer reageert zon waardeloze War Thunder papegaai als eerst……….
Ik vind WoWp beter omdat daar niet de ingame economie vernaggelt is, besturing niet verneukt en er nu al shortcut elementen bf3 stijl ingebouwd is.
Als ik realisme wil zoals in WT dan ga ik wel een echte vlieg sim spelen en geen free to play high grapics/WoT/WoWp/IL-2 knock-off die toch geen 1000 gevechten interessant blijft.
Ik ben het anders wel eens met E Rommel, War Thunder vind ik vele malen leuker om te spelen dan WoWp.
Voor alsnog gaat het hier om persoonlijke meningen, om dan iemand die het over WT heeft te gaan benoemen als “Waardeloze War Thunder papegaai” vind ik wel ronduit overbodig.
Verder ben ik nog niet overtuigd in de xbox 360 versie van WoT, ben benieuwd wat verdere patches zullen doen.
Hallo Wargaming fanboy(?) De besturing van War Thunder is veel uitgebreider dan die van World of War Planes. Het geeft tenminste de keuze tussen arcade of simulatie. De simulator modus is ook zeer degelijk. Maar die zul je als Wargming arcade speler vast nog nooit geprobeerd hebben.
Ik heb zelf meer dan 50 uur in Wings of Prey (de voorloper van War Thunder) zitten, en heb daardoor ook vanaf de eerste uren de War Thunder beta gespeeld. War Thunder bestond ook al in zijn huidige vorm voor dat World of Warplanes uberhaupt was aangekondigd.
Dus die game is in geen enkel opzicht een rip-off van World of Warplanes, eerder andersom.
Jammer dat je zo weinig weet over deze game en haar makers, dan had je wel beter geweten. Wings of Prey wordt samen met IL-2 Sturmovik en Rise of Flight door velen gezien als de beste combat flight simulators.
dit begint zo langzamerhand steeds meer op een BF3-CoD fanboy oorlog te lijken. jammer dat het niveau bij dit soort mensen altijd zo laag is. door alleen maar de spellen af te kunnen zeiken en hun eigen favoriet op te hemelen.
Hoewel ik je mening deel over de ingame economie, is deze ook bij wargaming spellen klote.
Voor de rest, ik kan eigenlijk alleen maar lachen om je reactie.
War Thunder is zoals E. Rommel al aangaf al veel ouder dan WoWP.
Besturing verneukt, ik geef een tip zoek eens de mightyjingles op youtube op, hij is een fanatiek WoT fan die ook War thunder en WoWP speelt, hij legt precies uit wat het probleem met WoWP is, waaronder de besturing die vele male slechter is dan War thunder die heerlijk soepel is, ook heeft War thunder een plus op het gebied van graphic’s het is vele male beter dan WoWP dat nog net komt kijken.
Ik heb er imiddels ongeveer 75 arcade gevechten in War Thunder zitten en vermaak me heerlijk met de game, het is niet alleen quick battles, maar ook dynamic campaigns waarin je coop kunt vlieg door verschillende veldslagen, waaronder het gevecht om Malta, de Slag om Engeland en Stalingrad.
En nu komt het realisme, het is blijkbaar het spel van de makers van Wings of prey wat toch door vele de sperituele opvolger is van IL-2 die ook behoorlijk arcade achtig kon zijn. vergeet niet dat in vele flight sims realisme een optie is. waarbij WoWP tot nu toe alleen arcade aantrekt.
Persoonlijk wordt ik een beetje moe van je pro-wargaming gezeur alsof WoT interessant blijft na 1000 gevechten, want dat doet hij namelijk niet.
Ditzelde geld voor bijna alle F2P games. zij weten alleen een vaste loyale fanbase te krijgen maar kunnen ander publiek moeilijk vasthouden. dit komt onder andere door het unlock systeem waar vele “zwervers” onder de F2P games bij afhaken want je moet minimaal 100+ uur in een spel zitten wil je een fatsoenlijke tank/vliegtuig hebben.
veel mensen willen niet zoveel tijd of geld erin steken zoals jij roni, ik vindt het ook zeer onfatsoenlijk dat je E. Rommel uitmaakt voor een waardeloze War thunder papegaai terwijl jij zelf heel GN zit onder te posten over Wargaming. ook zonder enige fatsoenlijk argument komt waarom War thunder slechter is dan WoWP, in de huidige staat van beide games is War thunder toch degelijk de betere, beide zijn nog steeds aan het verbeteren, alleen hebben de developers van War Thunder een grote voorsprong, misschien dat dit nog wordt ingehaald door Wargaming maar dat betwijfel ik, aangezien de makers van War Thunder meer evaring hebben met flight sims.
ik ben akkoord. war thunder is stukken beter dan wargaming