Raven’s Cry

De ontwikkeling van Raven’s Cry verloopt niet van een leien dakje. Bijna twee jaar geleden ging de Finse ontwikkelaar Octane aan de slag met het piratenavontuur. Anderhalf jaar later bleek echter dat de ontwikkeling niet snel genoeg vorderde en dat een ooit geplande release in het najaar van 2013 onhaalbaar was. De game werd dan ook doorgeschoven naar Two Worlds-ontwikkelaar Reality Pump. Deze studio is nu iets langer dan drie maanden bezig met Raven’s Cry en mikt op een release medio februari 2014.

De verandering van ontwikkelaar heeft natuurlijk een grote invloed op het ontwikkelproces van een game, maar bij Raven’s Cry is dit extra duidelijk merkbaar. Reality Pump brengt de game namelijk naar een andere engine, waardoor men vrij ver is teruggeworpen in de ontwikkeling van het spel. Het gevolg hiervan is dat het spel grafisch matig oogt, animaties behoorlijk houterig zijn en dat zaken als water en gras regelmatig door andere objecten heen gaan.

Hoog tijd echter om dieper in te gaan op (het concept van) de game. In Raven’s Cry speel je als de ruwe piraat Christopher Raven die, vanwege nog onbekende redenen, op zoek is naar wraak. Uiteraard gebeurt dit niet zomaar en je wordt, in een open wereld, aan een grote reeks missies en zijmissies blootgesteld. In de game lijken drie aspecten centraal te staan; moraal, beruchtheid en vechten.

Moraal

Als piraat beschik je uiteraard over een schip en een schip vaart niet zonder bemanning. Het is in Raven’s Cry zaak om deze tevreden te houden, want een gedemotiveerde crew kan grote gevolgen hebben. Zo zagen we in de presentatie bijvoorbeeld een zijmissie waarin een lid van jouw bemanning gevangen is genomen en de doodstraf opgelegd krijgt. Lukt het je niet om de beste man te redden, dan zal het moraal van de gehele crew dalen. Blijkbaar heb je immers weinig voor ze over, wat uiteraard demotiverend werkt. Daalt het moraal te sterk, dan is het mogelijk dat bemanning vertrekt of kan men zelfs besluiten om te muiten en jouw schip in te nemen.

Naarmate jouw bemanning meer gevechten overleeft, worden ze meer ervaren, wat zich uit in simpele upgrades. Zo zal een kanonnier na verloop van tijd de kanonnen sneller herladen en kan iemand die op de uitkijk staat verder kijken, waardoor andere schepen zich eerder zullen tonen uit de fog of war. Hoewel dit niet bijzonder diepgaand is, zorgt dit er wel voor dat je wel waarde gaat hechten aan je crew. Verlies je immers een lid, bijvoorbeeld door in een zijmissie te falen, dan is dit een directe verzwakking van jouw schip.

Berucht

Daarnaast beschikt de game over een notoriety-systeem, zowel voor jou persoonlijk als voor de schepen waarin je rondvaart. Interessant is bijvoorbeeld dat bepaalde steden in de game, zoals het Jamaicaanse Port Royal, minder zwaar bewaakt worden dan anderen, zodat je daar gemakkelijker wegkomt met jouw misdaden. Verwacht echter niet dat je hier met alles wegkomt. Als je al te gewelddadig bent, is het alsnog mogelijk dat bounty hunters of andere piraten op jacht gaan naar jouw hoofd.

Niet alleen jijzelf kan na verloop van tijd een doelwit worden voor die bounty hunters, ook jouw schip kan berucht worden. Naar mate je er meer boten mee naar de zeebodem jaagt, word je uiteraard minder gewenst. Gelukkig is daar wel het een en ander tegen te doen. Zo kan je bijvoorbeeld in Britse wateren de Britse vlag hijsen, waardoor men minder snel geneigd is jou aan te vallen. Dit betekent echter niet dat je verzekerd bent van veiligheid, want als jouw schip eenmaal berucht is, kan je dat nooit meer helemaal ongedaan maken. Wil je dan ook helemaal veilig zijn, dan kan je ervoor kiezen om een nieuw schip aan jouw vloot toe te voegen.

Een robbertje vechten

Hoewel we de gewone combat niet te zien hebben gekregen, omdat deze nog niet ver genoeg gevorderd is, wilde men tijdens de presentatie hier wel wat over los laten. Zo zou er een free flow combat-achtig systeem in de game moeten komen, waarin je gedurende een gevecht on the fly wisselt van wapen. De focus ligt hierbij op melee-wapens, al zal je de drie pistolen die Christopher draagt uiteraard ook kunnen gebruiken. In een gevecht zal ieder pistool je slechts eenmalig uit de brand kunnen helpen door de lange herlaadtijd.

Wel kregen we een eerste indruk te zien over de gevechten tussen schepen, waarbij het onder andere belangrijk blijkt met welk schip je vaart. Zo is er een zwaar bepantserd galjoen met tientallen kanonnen, die eenmaal in gevecht uiteraard gehakt maakt van een licht bepantserd schip met nog geen tien kanonnen. Het tweede schip is echter wel een stuk sneller en kan gemakkelijker manoeuvreren. In een gevecht heb je de beschikking over verschillende kanonskogels, waarbij je bijvoorbeeld chainballs hebt die de masten en zeilen van een schip slopen. Het voordeel hiervan is dat de boot niet zinkt, zodat je het vijandelijke schip nog kan plunderen.

Voorlopige conclusie

Het moge duidelijk zijn dat het moeilijke ontwikkelproces van Raven’s Cry een grote stempel heeft gedrukt op de huidige staat van de game. Grafisch oogt de game matig, wat vermoedelijk deels is te wijten aan het overzetten en voor een ander gedeelte is toe te schrijven aan het feit dat we simpelweg niet te maken hebben met een triple A-studio, flinke budgetten of een grote uitgever. Het concept van de game klinkt echter veelbelovend en hoewel het nog de vraag is hoe de uitwerking uiteindelijk zal zijn, zou Raven’s Cry zo maar een aangenaam tussendoortje kunnen zijn voor de gamer die verder durft te kijken dan het gebruikelijke aanbod aan games.

  1.   
    SN0WIE's avatar

    Mooi dat hij nog in productie is. We hebben niet veel meer goeie piratengames tegenwoordig. Het idee rond motivatie van de crew vind ik ook leuk bedacht! Dus nu geduldig 2014 afwachten 😆

  2.   
    Rudizo18's avatar

    nice! een title waar ik nog nooit iets van had gehoord die er zo awesome uit ziet!… het zou verboden moeten worden 😉

  3.   
    Mallorn's avatar

    Ff in de gaten houden. Wat ik nu lees heeft ieg mijn interesse gewekt.