Na een hobbelige start is SimCity steeds beter op stoom aan het komen. Ook vele GN’ers zijn hard op weg om hun utopie te bouwen. Maar het leven van een burgemeester is zeker geen hele makkelijke. Hoe pak je het eigenlijk aan om straks een bloeiende, welvarende en vooral financieel gezonde stad te hebben? Samen met diverse GN Clan-leden zetten we eens wat tips & tricks op een rijtje.
In den beginne
En Hij zag dat het goed was! Goed kijken is van groot belang, want al direct bij het kiezen van een locatie voor je stad kan je gaan bepalen wat je toekomst gaat worden. De een zal het geweldig vinden om een industriële stad op te bouwen, de ander gaat liever voor grote, toeristische attracties. En het is niet slim, en vooral zonde, om een grote stad te bouwen op een gigantische olievoorraad zonder er iets mee te doen. Daarnaast is de aanwezigheid van dergelijke stoffen in de grond ook van invloed op de waarde van je grond, dus nóg een reden om een weloverwogen locatie te kiezen.
Blowing in the wind
Wind: een handig middel om vrij goedkoop energie op te wekken voor je stad, maar ook iets wat je stad parten kan spelen. Industrie zorgt voor luchtvervuiling en je wilt natuurlijk niet dat jouw fabrieken, vuilverbranders en wat niet al meer hun vieze rook over je gezellige centrum blazen. Het is dus zeker aan te raden om je industriële zones zo te plaatsen dat de wind direct alle vuile lucht buiten de grenzen van je stad blaast.
Om nog even een bruggetje te maken naar het eerder besproken kiezen van een locatie: je speelt in SimCity in regio’s, waarbij nabij gelegen steden je tot hulp maar ook tot last kunnen zijn. Een buurstad die vooral aan toerisme doet is heel gezellig, maar eentje die klein-Fukushima aan het nabouwen is in de richting van jouw metropool… dat is minder gezellig. Luchtvervuiling door andere steden uit je regio kan immers ook op jouw stad van invloed zijn.
Population panel is key!
En als je eenmaal gestart bent met het laten groeien van je stad, dan wil je natuurlijk Volgens Broodbeleg valt er veel succes te behalen met behulp van het population panel. Druk onderaan het scherm simpelweg op het aantal inwoners en dan op Details. Daar staan de wensen in van je inwoners, winkels en industrie. Als je dit in de gaten houdt zal je nooit winkels hebben die geen klanten hebben, geen fabrieken hebben die geen arbeiders hebben en geen inwoners hebben zonder baan of winkelcentrum. Als je dit aanhoudt bij het spelen, dan breid je langzaam je stad uit, maar wel op een houdbare manier.
Hit the road, Jack!
Het is al veel in het nieuws geweest: de verkeersproblemen van SimCity. Niet alleen de servers van EA en Maxis, ook de daadwerkelijke voertuigen hebben nogal wat moeite om soepel te werken. Vrachtwagens komen soms niet eens op hun plek van bestemming en voetgangers lopen eeuwig in rondjes… de YouTube-video’s zijn al talrijk. Hoewel dit met patches verbeterd gaat worden, zijn er ook wat handige tips & tricks om het verkeer vlot door je stad te krijgen.
Jurian-s geeft namelijk aan dat verkeersproblemen gedeeltelijk verholpen kunnen worden door een kort stukje dirt road aan een avenue te plaatsen. Doe je dit nabij kruispunten waar veel files zijn in je stad, dan kunnen auto’s daar keren, waardoor je kruispunten minder snel overvol raken.
Wegen spelen sowieso een belangrijke rol in SimCity. Naast de zandweggetjes (dirt roads) heb je in feite twee type wegen: gewone wegen en hoofdwegen. Beide typen zijn nog te upgraden, onder andere van rustige weg naar drukke weg en van rustige hoofdweg tot zelfs een drukke hoofdweg inclusief tramspoor in het midden. Maar van een gewone weg kan je niet zomaar een hoofdweg maken. Als je stad vol zit met gewone wegen is de enige oplossing uitgebreid slopen en dat kan wel eens heel vervelend en duur gaan worden voor je stad. Bedenk dus goed een soort van layout voor je stad, zodat je ook in een later stadium genoeg asfalt hebt om alles vlot door te laten stromen. Een grote weg door het midden of een ‘ringweg aan de zijkanten van de map zijn veelgebruikte plekken om in elk geval direct een hoofdweg aan te leggen. Uiteraard met mate, want het heeft wel een steviger prijskaartje dan de gewone weg.
Water!
Hoewel je tegen een gepaste vergoeding wat goederen kunt inkopen van andere steden, is het toch wel zo handig, efficiënt en goedkoop als je gewoon zelf je Sims van de nodige zaken kunt voorzien. De basis hiervoor vormen in het begin elektriciteit en water. Stroom kan je overal in de map wel goed voor elkaar krijgen, maar het oppompen van water kan wat gedoe opleveren. Niet elke plek in je stad heeft evenveel water ondergronds, maar Sacul had de handige tip: zorg dat je waterinstallatie naast de rioleringssysteem staat (niet de sewage outpipe). Zo droogt het water niet op en heb je continu water tot je beschikking.
Geld en geduld
Iedere SimCity-burgemeester ziet natuurlijk graag een stad met een goede kluis met geld, maar uiteraard heeft dat tijd nodig. Hoewel je zone-adviseur soms moord en brand kan schreeuwen blijkt dit zeker geen feilloos systeem om alles goed te ontwikkelen. De ene keer zijn er meer arbeiders nodig, dan weer meer dure winkels, dan weer meer industriële gebieden. En voor je het weet heb je elke vierkante meter van je stad volgebouwd met straten, zones, voorzieningen en parken… en gaat je stad maar amper vooruit.
In dit geval geldt zeker het credo “less is more“. Hoewel het een uitdaging op zich is om klein te blijven, kan het absoluut lonen om eens te proberen op hooguit een kwart van je map een draaiende stad neer te zetten. Een stad die qua oppervlakte vrij beperkt is en toch per uur duizenden Simoleons winst maakt, inclusief tevreden inwoners, is prima mogelijk. De verleiding is groot om maar groter en groter te groeien, maar het risico bestaat dat je dan van upgrade naar upgrade en van probleem naar probleem toe blijft werken. Meer ziekenhuizen, meer afvalverwerking, meer politie, meer brandweer… een grotere stad vraagt ook steeds om nieuwe investeringen waar je al je geld aan op mag maken om je stad veilig en je inwoners blij te houden. En hoe hou je dan nog genoeg over voor de leuke dingen? Investeren in grote expo-centers, universiteiten, toeristische trekpleisters en wat niet al meer.
Klein maar fijn dus, hoe pittig het ook lijkt. Terwijl veel spelers klagen over de beperkte grootte van de map, kan je juist ook die beperking aangrijpen om er een uitdaging van te maken. Er zijn al diverse video’s en tutorials online verschenen van spelers die op amper een derde van de map en volledig ‘sluitend’ systeem hebben opgebouwd. En als je dan de simulatiesnelheid op maximaal zet en even lekker onderuit zakt, kan je rustig zien hoe in elk geval de financiële toekomst met de minuut rooskleuriger wordt. Geduld is een schone zaak, dus voel je zeker niet verplicht om constant te investeren. Even ‘werken’ aan een financiële buffer kan erg prettig zijn.
Overigens zijn evenementen ideaal om flink wat geld op te strijken, zo laat Marjolein weten. Het kost even wat tijd om een Expo Center te financieren, maar dat kan op de lange termijn je kas flink spekken. Hoewel het afsluiten van leningen verleidelijk is, drukken ze wel snel op je netto inkomen per uur. Is een openstaande lening niet al te groot meer en heb je geld genoeg? Los dan direct je lening af, zodat je uurcijfers nog wat positiever worden (en je uiteraard ook meteen weer een nieuwe lening af kunt sluiten, als je het echt niet kunt laten).
De toekomst
SimCity heeft een valse start gemaakt en, terecht, veel irritatie opgewekt bij fans die er snel bij wilden zijn. Toch is er zonneschijn na deze lange bui. Er is een mooie vergoeding bedacht met een gratis game, maar sowieso is SimCity in de kern nog steeds een hele leuke game. Met bovenstaande tips & tricks hopen we nieuwe spelers wat meer op weg te helpen, al komt er natuurlijk veel meer bij kijken om je eigen stad succesvol neer te zetten.
Heb je zelf nog een gouden tip? Deel die hieronder in de comments met anderen, of laat wat van je horen op het GamersNET forum. Iedereen is van harte welkom om op het forum van gedachten te wisselen over de game. En meld je meteen even aan om uitgenodigd te worden voor een van de speciale GamersNET Regio’s. Wel zo gezellig natuurlijk!
Mooie collumn!
Ik kan niet aansluiten in de server. Volgens Origin zit ie vol
Massive thanks voor de tip met die waterpomp naast de riolering! Wanneer het water opraakte had ik vaak geen ruimte meer om elders nog een watercentrale te bouwen. Heel fijn!
Die tip over de waterpomp en de riolering was zeer handig
mooie column ik moet sim city toch echt maar binnenkort gaan halen.
Voor 25 maart. =]
>> Keuze goedmakertje SimCity bestaat onder andere uit Battlefield 3 of Dead Space 3
Een hele lap met tekst. Denk dat ik deze pagina eens ga bookmarken, om later terug te lezen. 8)
Zit echt te overwegen om SimCity te kopen, maar Origin + altijd online houdt mij nog steeds tegen.
Domme vraag misschien, maar bestaat er een kans dat deze SimCity ooit nog op Steam verschijnt?
Dat lijkt me niet, dit zal EA gewoon op het eigen Origin willen houden. Afgezien van de kinderziektes met de servers heb ik verder geen enkel probleem met Origin. Altijd online kan irritant zijn, maar het is me in meerdere weken zelden gebeurd dat ik ineens uit een sessie vloog.
Een minpuntje, maar de game zelf blijft vermakelijk wat mij betreft.
wat is er dan zo slecht aan origin? ik vind de layout persoonlijk overzichteljiker als steam en een 2e game platform vind ik zelf ook niet erg. hoor ook niemand over het feit dat je voor ubisoft games uplay nodig heb. en zoals al genoemd zijn er qua server met origin maar kort problemen geweest en heb ik nu al lange tijd geen problemen ondervonden met de servers van origin.
Zitten handige tips tussen. Zeker de watertip is heel nuttig!