Rayman Legends

Soms gebeuren er dingen in de game-industrie die niet te begrijpen zijn! Want ja, die Rabbids van Ubisoft zijn ongelooflijk grappig, maar kregen ze eerste een spugende, schetende en ruftende bijrol binnen het Rayman-universum, later namen ze alles over! Rayman werd vergeten, terwijl onze arm- en beenloze vriend altijd garant stond voor geweldige games! Ubisoft moet nu tot dezelfde conclusie gekomen zijn, want na de langverwachte terugkeer van Rayman in Rayman Origins, komt er nu een vervolg aan voor de Wii U. Weinig games kunnen zeggen dat ze beter zijn dan Mario. Rayman wel.

Rayman vs. Mario

Voordat de Nintendo-fans beginnen te schelden en tieren (waar de gemiddelde, acht jarige Nintendo fan om bekend staat, red.), ik vergelijk Rayman Legends met de enige aangekondigde Mario-titel voor de Wii U, New Super Mario Bros. U. De grap is namelijk dat Rayman Legends, net als ZombiU, volledig is gemaakt voor de Wii U gamepad. Dat in tegenstelling tot New Super Mario Bros. U, die de gamepad puur en alleen gebruikt als extra feature voor een vijfde speler. Rayman Legends laat spelers daadwerkelijk echt samenwerken, waarbij één speler de gamepad moet bedienen en andere spelers een Wii remote oppakken om tezamen kleurrijke, complexe en originele levels te doorlopen.

Daarbij zal ik weinig melden over de spelers die zullen platformen met de Wii remote. Dit speelt namelijk exact zoals we gewend zijn uit Rayman Origins. Die game is geweldig ontvangen en die succesformule wordt dus voortgezet. De nieuwigheid zit hem in het gebruik van de gamepad van de Wii U, die ongelooflijk belangrijk is gemaakt in Rayman Legends. Sterker nog, de game is niet te spelen zonder de controller van de Wii U. Iets wat eigenlijk logisch lijkt, maar gezien de titels van Nintendo zelf (Pikmin 3 en New Super Mario Bros. U zijn te spelen zonder gamepad), lijkt Ubisoft meer overtuigd te zijn van de nieuwe controller dan Nintendo zelf. De uitwerking in Rayman Legends is bovendien ongelooflijk leuk en het wekt een grote glimlach op je gezicht.

Heerlijke samenwerking

De speler die de gamepad zal hanteren, zal de game volledig spelen via dat kleine schermpje. Dit is overigens geen straf, want ten eerste ziet de game er net zo mooi uit op de gamepad als op het grote scherm en ten tweede zal dit zo natuurlijk en vertrouwd voelen, dat je geen seconde nadenkt om op het grote scherm te kijken. Je bent continue aan het kijken naar mogelijkheden om je vrienden op het grote scherm te helpen. Zo kun je helpen met het verslaan van vijanden. Want wat is het toch irritant als deze gasten vrij kunnen bewegen! Geen probleem, pak ze vast en laat een medespeler ze helemaal lens slaan! Het is bijna gemeen, maar het voelt zo goed!

Daarnaast zit de game vol met obstakels die jij als gamepad-speler moet breken om de andere spelers verder te helpen. Denk bijvoorbeeld aan platformen die in de lucht hangen aan kabels. Snij de kabels door om het platform naar beneden te krijgen. Het gebruik van katapulten is ook één van de taken van de gamepad-speler, want soms dienen je medespelers de diepte in geschoten te worden en wie ben jij om niet even een katapult aan te spannen en ze weg te schieten. Het zijn deze kleine voorbeelden die je als speler al continue bezig houdt, maar sommige levels tillen het gebruik van de gamepad naar een hoger niveau.

Het eerste voorbeeld daarvan is het gebruik van een groot rad, dat jij daadwerkelijk moet draaien met behulp van de gamepad. Dat er continue gesproken dient te worden is duidelijk, want de andere speler legt letterlijk zijn leven in jou handen. Langzaam draaien, snel draaien, het is een precies werkje en het gevoel als het lukt is geweldig. Een ander voorbeeld is van veel muzikaler aard, als je op de goede maat van de muziek bepaalde platformen moet aantikken, zodat Rayman ongestoord door een achtbaan kan glijden. Dat ritme en muziek hiervoor gebruikt worden is niet alleen origineel, maar het maakt je ook nog eens zeer vrolijk.

Voorlopige conclusie

Rayman Legends is voor de Wii U een launchtitel van formaat. Het maakte op mij zelfs een grotere indruk dan New Super Mario Bros. U en dat zegt al wat. Elke speler is even belangrijk en het gevoel van samenwerking is daarbij een essentieel gevoel dat ontstaat tijdens het spelen. Daarnaast is de game net als zijn voorganger enorm mooi, grappig en sfeervol. Het lijkt bijna alsof Ubisoft meer vertrouwen heeft in de Wii U dan Nintendo zelf, want met ZombiU voor de hardcore en Rayman Legends voor iedereen is de launch line up van de uitgever op zijn minst indrukwekkend. Voor de mensen die geen Wii U gaan aanschaffen is er overigens ook nog hoop, want de geruchten gaan dat de game ook gaat verschijnen voor de huidige generatie consoles. Ik haal hem in ieder geval voor de Wii U op… Als we eindelijk eens weten wanneer de console echt verschijnt!

  1.   
    toqeer's avatar

    rayman origins nog spelen dit ziet er echt mooi uit 😛