MENU

The Darkness II Final Hands On

The Darkness II komt eraan en na previews over de singleplayer en de multiplayer was het voor mij totaal geen straf om weer de stoute slangen aan te trekken en dood, verderf en hel te zaaien onder mijn tegenstanders. Het eerste deel van The Darkness kende een grote groep fanatieke fans en dat was mede vanwege de onheilspellende sfeer, brute actie en natuurlijk de demonische tentakels. Jackie Estacado is wederom de protagonist en dat de game nog bruter gaat worden dan zijn voorganger, mag inmiddels wel duidelijk zijn.

Jackie Estacado

Jackie Estacado heeft jarenlang geen gebruik hoeven maken van The Darkness en de rouw over zijn vriendinnetje Jenny (die stierf in deel één) is nog steeds dagelijkse kost. Gelukkig voor ons ontwaken zijn tentakels aan het begin van het spel als Jackie aangevallen wordt en blijkt dat andere groepen zeer geïnteresseerd zijn in zijn speciale gaven. Vanaf dit moment moet Jackie alles doen om zijn Darkness te behouden en zijn aanvallers een kopje kleiner te maken.

Gelukkig kan dat laatste letterlijk, want The Darkness II is een zeer brute game aan het worden. Health dient letterlijk verzameld te worden door tegenstanders te onthoofden en natuurlijk krijg je ook de beschikking over vele wapens om je te verdedigen. Het zal voor mensen die snellere shooters gewend zijn wennen zijn om The Darkness II onder de knie te krijgen, want de game is veel strategischer dan je wellicht zou denken. Allereerst komen je tentakels niet tevoorschijn als je in het licht staat. Het is dus zaak om lichtbronnen kapot te maken en hier zit direct een belangrijk tactisch element verborgen. Lichtbronnen zijn namelijk niet altijd direct te vernietigen en soms dien je een lichtbron kapot te maken door een van je vele trucjes te gebruiken.

Diep is goed

Hier komen een aantal RPG-elementen bij kijken die nieuw zijn voor de serie. Door het gehele spel heen verdien je ervaring (Dark Essence), die je kunt gebruiken om je tentakels sterker te maken of nieuwe trucjes te leren. Dit kan zowel op het gebied van wapens als op het gebied van gezondheid als op het gebied van je tentakels zelf zijn en heeft tot gevolg dat je bijvoorbeeld door muren kunt aanvallen of tijdelijk ongelimiteerde kogels hebt. Het is tof om te zien dat games als The Darkness II op deze manier meer diepgang krijgen, want het maakt strategische keuzes nog belangrijker en het komt ook de variatie ten goede.

Ook de toevoeging van de Darklings brengt variatie met zich mee. Deze kleine wezentjes lopen vaak met je mee in het spel en af en toe krijg je de gelegenheid om deze te besturen. Natuurlijk kunnen de Darklings op plekken komen waar Jackie niet past en ook kunnen ze tegenstanders van achteren zeer bruut uitschakelen. Je bent overigens niet vrij om dit te doen op elk willekeurig moment en de game stuurt je daarin, maar afwisselend is het zeker.

Fijne stijl

De nieuwe stijl van de game past mij werkelijk als een jasje en het doet direct denken aan Borderlands. Jawel, The Darkness II is getekend, maar natuurlijk wel op zijn eigen duistere manier. Dit maakt de omgevingen bij vlagen ongelooflijk sfeervol, mede omdat het gebruik van licht (of eerder, het gebrek daaraan) zeer relevant is. Waar een realistische stijl kan zorgen voor donkere, moeilijk zichtbare gebieden in het scherm, is dat met deze stijl niet het geval. Zoals in ieder stripboek is het sluipen in het donker zeer overzichtelijk en duidelijk in The Darkness II.

Voorlopige conclusie

The Darkness II is ongelooflijk bruut! Het afmaken van tegenstanders met wapens of tentakels is ontzettend bevredigend, omdat je echt het gevoel krijgt dat je onoverwinnelijk bent met die twee goede vrienden op je rug. Het verhaal zal voor de fans weer smullen zijn en de tactische manier van spelen maakt mij zeer blij. De game is bij vlagen erg uitdagend en je dient echt na te denken voordat je een situatie te boven komt. Tel daarbij op dat je zelf kunt kiezen welke krachten je versterkt middels de Skill Tree en we hebben weer een diepe, spannende, brute, tactische en uitdagende shooter erbij met The Darkness II. Op 10 februari verschijnt de game en tegen die tijd zullen we jullie nog meer vertellen in onze review.

  1.   
    mmx's avatar

    GAAF de eerste Darknes was goed en nu het tweede deel word nog beter dat word een goed game begin van 2012 🙂

  2.   
    toqeer's avatar

    kan egt niet wachten dit deel word zo gruwelijk 😛

  3.   
    Slayer61's avatar

    “omdat je echt het gevoel krijgt dat je onoverwinnelijk bent met die twee goede vrienden op je rug”

    Ik hoop niet dat daardoor de game té makkelijk word.

  4.   
    Glennus's avatar

    ”Slayer61″ schreef, "”omdat je echt het gevoel krijgt dat je onoverwinnelijk bent met die twee goede vrienden op je rug”
    Ik hoop niet dat daardoor de game té makkelijk word."

    Ik heb de game gespeeld, inclusief het eerste deel en ik kan zeggen dat het echt een uitdaging wordt om te blijven leven. Zo ben je wel immens sterk, maar de vijand heeft heel veel vriendjes. HEEL veel.