Catherine

Jezelf binden of toch zo vrij als een vogel door het leven gaan? In Catherine moet Vincent deze keuze maken, maar ondanks dat hij al jaren een relatie heeft, is hij nog lang niet klaar om aan trouwen te denken. Wanneer zijn vriendin Katherine dit dan ook oppert, is zijn reactie dat het nu prima is zoals het is. Helaas voor hem is dat niet het geval. Op bizarre wijze leggen allerlei jonge mannen in hun slaap het loodje en nadat Vincent het vreemde meisje Catherine heeft ontmoet en deze samen de nacht hebben doorgebracht, ervaart hij ineens zijn ergste nachtmerries. Staan de mysterieuze sterfgevallen in verband met deze angstaanjagende dromen?

Blokkennachtmerrie

Catherine lijkt zich zeer intensief op diens verhaal te richten en de gameplay komt daardoor waarschijnlijk slechts op de tweede plaats. Bij de easy-moeilijkheidsgraad wordt dan ook niet voor niets meegedeeld dat deze voor mensen is die enkel in het verhaal zijn geïnteresseerd. Slechts de nachtmerries die Vincent ervaart speel je namelijk zelf, maar hier heb ik nog mijn twijfels bij, omdat dit wellicht wat repetitief en niet heel ingewikkeld kan overkomen.

In elke nare droom komt de man terecht in een donkere ruimte, waarbij de enige uitweg naar boven is. De hele wereld bestaat hier uit blokken en Vincent, gekleed in diens pyjama en bewapend met zijn kussen, dient de uitgang te bereiken voordat alles is ingestort. Van onder naar boven stort de toren namelijk in en door met behulp van een flinke dosis inzicht met blokken te schuiven moet Vincent van een wisse dood worden gered.

Uniek en stijlvol

Catherine is in essentie dus eigenlijk een puzzelgame met de nodige horrorelementen. Een unieke combinatie, maar het hele spel is dat dan ook. Daaronder valt natuurlijk ook het uiterlijk van de game en ook hierin stelt Catherine niet teleur. Het gedeelte dat speelbaar was op de Gamescom bestond uit een stuk gameplay en daarna een flink aantal cutscenes. Alleen in deze vijftien minuten al kreeg je al flink veel verschillende stijlen voor de kiezen.

Zo kent Catherine tussenfilmpjes die volledig geanimeerd zijn, alsof het een hoogwaardige anime-film betreft, delen die zijn opgebouwd door middel van het in-game uiterlijk en een combinatie van beide. In laatstgenoemde lijken de personages uit een anime te zijn weggeknipt en in het spel te zijn gestopt, wat een erg tof effect als gevolg heeft. Met name deze stijl weet zeer te imponeren.

Voorlopige conclusie

Catherine belooft bovenal een erg bijzondere titel te gaan worden. De game lijkt zich namelijk maar weinig op gameplay te gaan richten en volledig voor verhaal te kiezen en dit is een keuze die je moet liggen. Als je spellen speelt om unieke ervaringen, dan is Catherine zeker een titel die je in de gaten moet houden.

  1.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    Daar hou ik juist van erg van.
    Zekker als het verhaal zó goed is dat je er helemaal erin word gezogen en je pas los laat als je het verhaal compleet is afgelopen.
    Dat is dan ook meteen een – punt als het helemaal is afgelopen. 😳