Pandora’s Tower

Er zijn na een lange tijd eindelijk drie grote Nintendo-RPG’s die het Europese continent gaan aandoen. Waar Xenoblade Chronicles komende vrijdag al in de winkels ligt, laten Pandora’s Tower en The Last Story nog even op zich wachten. Allen waren speelbaar op de Gamescom 2011, maar vooral Pandora’s Tower wist een blijvende indruk achter te laten.

Harteter

Ondanks dat het spel nog volledig in het Japans was, wist de game met name te imponeren door diens interessante verhaal en setting. De prinses Seres wordt door allerlei omstandigheden vervloekt en dreigt langzamerhand in een monster te veranderen. De enige manier om hier verandering in te brengen is om de harten uit de monsters van dertien torens te rukken en deze aan het meisje te voeren. Langzamerhand lijk je erachter te gaan komen waarom Seres vervloekt is en wat er allemaal nou precies aan de hand is, daar een mysterieuze handelaar op de een of andere manier wel weet hoe de vork in de steel steekt.

Pandora’s Tower draait dus om het opzoeken van monsters om deze van hun hart te ontdoen. Er zijn in totaal dertien torens die met dit doel bezocht dienen te worden. Gelukkig is de protagonist Ende in het bezit van een groot zwaard en een speciale kettinghaak. Met de eerste kunnen vijanden in elkaar geslagen worden en met laatstgenoemde is het niet alleen mogelijk om harten uit lijven te rukken, maar ook kun je tegenstanders vastbinden, iets wat het vechtsysteem wat gevarieerder maakt. Overigens is het ook mogelijk om met het ding voorwerpen naar je toe te trekken of schakelaars van een afstand om te zetten.

Bijzonder is de manier waarop je de ketting gebruikt. Door met de Wii-afstandsbediening op vijanden te richten kun je de ketting aan een vijand vastbinden, waarna je deze van een flink pak slaag kan voorzien. Als je een tegenstander eerst in elkaar hebt geslagen, ligt deze eerst nog een tijdje, al dan niet dood, op de grond en wanneer er dan op de figuur wordt gericht en deze wordt vastgebonden, is het mogelijk om met een simpele zwaai van de Wiimote zo iets of iemand te ontdoen van diens hart.

De rest

Het vechtsysteem en de setting klinken erg veelbelovend, maar er is natuurlijk meer. Zelf heb ik nog mijn twijfels bij het continue verkennen van torens. Hoe gevarieerd zijn deze nou precies en is het ook mogelijk om van en naar de verschillende torens te lopen? In mijn speelsessie bestond het spel vooral uit het doorlopen van vervallen gangetjes en het uitschakelen van vijanden. Dit zou natuurlijk repetitief kunnen gaan worden.

Toch lijkt er met het verhaal verder niets mis te zijn, want niet alleen het concept is interessant. Vooral het feit dat Pandora’s Tower zes verschillende eindes bevat, hoofdzakelijk gebaseerd op je relatie met Seres, schept verwachtingen, want er moet dus sowieso interactie en verdieping plaatsvinden tussen jou en het vervloekte meisje.

Voorlopige conclusie

Veel van Pandora’s Tower is nog in nevelen gehuld, zoals hoe veelzijdig het spel precies zal zijn, maar de game is zeker veelbelovend. Met name de setting en het vechtsysteem laten indruk achter en weten het gevoel te veroorzaken dat we te maken hebben met een goede RPG.

  1.   
    UberProSure's avatar

    Doet me denken aan final fantasy.. 🙄

  2.   
    Rebel1244's avatar

    Ja idd doet me denken aan final fantasy maar doet me meer denken aan white knight chronicles het heeft ongeveer net zo’n verhaal lijn”” gameplay lijkt er heel veel op !!