MENU

Heavy Rain

Quantic Dream probeert mensen te emotioneren met hun games. Hier worden we nogmaals op gewezen tijdens de trailer van Heavy Rain, waar de woorden love, guilt en redemption in beeld komen. Omdat ik deze game al een tijdje volg, was ik dan ook ongelooflijk blij dat ik de demo kon spelen. Vooral omdat ze een nieuw deel aan de demo hadden toegevoegd. Benieuwd? Lees het in deze preview…

De ontwikkelaar van Heavy Rain heeft mij een aantal jaren geleden al gestrikt met Fahrenheit. Deze game was zo’n beetje de eerste game die je voor een aantal keuzes stelde die het verhaal van het spel konden beïnvloeden. Zo word je gezocht door de politie, maar een jongetje staat op het punt te verdrinken in ijskoud water. Wat doe jij? Ren je weg voor de politie? Schreeuw je om hulp bij andere mensen? Of duik je het water in en riskeer je je eigen vrijheid om de jongen te redden? Ik kan mij herinneren dat ik best overrompeld was toen ik dit soort keuzes moest maken. Omdat Heavy Rain vooral om het verhaal draait, wil ik deze preview ook wijden aan hoe ik de emoties en de personages heb ervaren tijdens de Gamescom-demonstratie.

Vuurwapens en inhalators

In de vorige preview werd er een deel van het spel gespeeld dat zich afspeelde in Mad Jacks Garage. Hoewel ik die ook heb gespeeld, zal ik het toch maar hebben over een nieuw speelbaar deel: Save The Day. In dit gedeelte kruip je in de huid van een Private Detective, Scott Shelby. Een beetje een dikkige man, waaraan je kunt zien dat hij een grote rugzak bij zich draagt. Hij loopt een nachtwinkel binnen…

De man achter de toonbank is bezig met zijn zaken als Scott zich voorstelt aan hem. Scott stelt een aantal vragen over de vermoorde zoon van de winkeleigenaar. De winkelier reageert negatief en dit brengt gelijk een aantal keuzes in beeld. Deze keer is het kiezen niet zo makkelijk als normaal. Je ziet een aantal woorden om het hoofd van Scott zweven met een aardige snelheid. De woorden zijn bijvoorbeeld forceful, sympathetic en nog meer. Echter de snelheid van de woorden kan je in verwarring brengen en dit geeft perfect weer wat het personage in de game voelt. Ben je niet snel genoeg met het maken van een keuze? Dan zal de game voor niets kiezen en je stilte als antwoord gebruiken. Dit zal helaas niet altijd het antwoord zijn dat je wilt en al helemaal niet omdat dit het gesprek met de winkeleigenaar direct beëindigt. Ik baalde en wilde het gesprek over doen. Echter net als in het echte leven gaat het gewoon door. Scott vraagt nog naar een inhalator, want hij wil niet met lege handen de winkel uit gaan.

Terwijl ik al wennend aan de besturing van de game naar de achterzijde van de winkel loop, gaat de deur open. De bel rinkelt en een man met een muts loopt naar binnen. Je ziet dat hij zenuwachtig is. Het beeld splitst zich in drieën en laat het gezicht van Scott, de winkeleigenaar en de zenuwachtige man zien. De man trekt ineens een vuurwapen en richt deze op het hoofd van de winkelier. De zenuwachtige man schreeuwt om geld, maar de winkeleigenaar houdt vol en zegt dat het zijn geld is en alleen hij er recht op heeft. Scott Shelby begint te sluipen richting de man en ik zie dat er over de gehele winkel allemaal kleine dingen op de grond liggen, of langs de rekken, en ik weet dat wanneer ik Scott iets aan laat raken, de man zijn vuurwapen op Scott zal richten. Ik voel mijn hartslag omhoog gaan…

Ondanks mijn voorzichtigheid, schrikt de man van Scott en hij brengt al trillend het vuurwapen in de richting van het hevige lijf van Scott. Twee logo’s die de L1 en R1 laten zien, verschijnen boven de handen van Scott. Terwijl de man naar Scott schreeuwt dat hij zijn handen omhoog moet doen, beginnen mijn handen te zweten en ik druk maar op de aangewezen knoppen. Scott’s handen beginnen langzaam een plek te vinden in de lucht, terwijl ik merk dat de man nog meer begint te bewegen alsof hij hier nooit op gerekend had. Een hevig schuddend keuzemenu schiet omhoog en ondanks dat ik net zo gestrest ben als Scott, probeer ik toch alles tot een goed einde te brengen. Ik kies voor geruststelling en vraag de naam van man. Andrew, die nog steeds het vuurwapen op Scott gericht heeft, begint om zich heen te kijken, terwijl ik weer snel een keuze moet maken. Scott vraagt of Andrew iemand heeft waar hij om geeft. Terwijl Andrew zijn vuurwapen wat meer richting die grond richt, vertelt hij over zijn dochtertje.

Toen Scott aan Andrew vroeg wat zij wel niet moest denken van haar vader als zij hem nu eens zou kunnen zien, knapte er weer iets in Andrew en hij begon opnieuw te schreeuwen. Wat heb ik er dan ook mee te maken? En wat doe ik eigenlijk in de winkel? Ik had hier helemaal niet moeten zijn! Andrew richt het wapen op de winkelier en begint af te tellen. Tien, geef het geld! Negen, ik maak geen geintjes… Vijf, mijn eigen handen beginnen te zweten en ik besluit, misschien al te laat, naar Andrew te lopen. Twee, ik ben er bijna, nu moet ik hem uitschakelen. Één, ik druk met gelukkig de juiste timing op de aangegeven knoppen en Scott schakelt met een verbazend vlotte beweging de zenuwachtige Andrew uit. De winkelier bedankt me hartelijk voor het redden van zijn leven en geeft me een doosje die een aanwijzing bevat naar de Origami Killer, de moordenaar van de zoon van de winkelier, die nu weer een jongetje heeft ontvoerd.

Immens intens en ongelooflijk spannend

Omdat ik al langere tijd uitkijk naar deze game, was ik ook ongelooflijk blij dat ik de demo kon spelen. Ondanks dat ik in een drukke hal stond met veel lawaai om me heen, werd ik toch helemaal in de game gezogen totdat het geluid van de game het enige was wat ik hoorde. Heavy Rain is voor veel gamers misschien een ‘ver van mijn bed show’, puur omdat het niet de bekende elementen gebruikt die een game vaak heeft. Het is vooral voor iedereen die een “open mind” heeft voor nieuwe gerechten in de keuken van games en voor mensen die van spannende verhaallijnen houden en niet per se alleen maar hoeven te hakken.

In de vorige preview werd duidelijk gemaakt dat de game grafisch iets minder is. Ondanks dat ze niet mijn gehele verwachtingen hebben waargemaakt met betrekking tot de graphics, was ik heel erg aangenaam verrast. De game ziet er nog steeds fantastisch uit en het is te zien dat overal enorm veel aandacht aan is besteed. Wat mij betreft zal deze heftige game enorm veel speelplezier geven aan iedereen die er echt voor open zal staan. Het is mij dan ook duidelijk gemaakt dat deze game gewoon niet voor iedereen is weggelegd.

  1.   
    Spam-Fischer's avatar

    het ziet er gelikt uit maar dit lijkt me egt saai:(

  2.   
    Cute Hot Apple's avatar

    Bedankt voor deze interessante preview!

    Die keuzes die je in die game kunt maken lijken me erg leuk en verrassend maar helaas kan ik de game zelf niet spelen omdat ik geen Ps3 heb.

  3.   
    GameAC's avatar

    Zeker niet voor de 13-jarige shooter fans onder ons, maar dit is waarschijnlijk een game die bij de hoger opgeleiden zal aanslaan.

  4.   
    DutchFreeze's avatar

    GameAC schreef, "Zeker niet voor de 13-jarige shooter fans onder ons, maar dit is waarschijnlijk een game die bij de hoger opgeleiden zal aanslaan."

    JA dus ik doe MBO en dan moet ik de game niet leuk vinden…
    Niet echt een goeie zet, vind je wel?
    Je had beter kunnen zeggen De wat ouderen, die bijvoorbeeld wat meer in verhaallijn geinterresseerd zijn dan lukraak pixels neerschieten

  5.   
    brend5's avatar

    zieke graphics 8)

    maar ook een goed verhaal, alles wat je nodig hebt voor een goed spel als ik het zelf zeg 😉

  6.   
    Maotes's avatar

    Hele goede graphics. Al denk ik niet dit een game voor mij zal zijn. Ik ben meer van games waar je alles kapot maakt. En ik zie mezelf geen game spelen met een script van 2000 pagina’s.

  7.   
    Rise Against's avatar

    Ik hou wel van ontwikkelaars die openstaan voor originele games. Heb zelf Fahrenheit en dat is nog steeds een van mijn favo ps2 games 🙂

  8.   
    [S]car's avatar

    normaal reageer ik niet zo vaak, maar ik wou even zeggen dat het indd een prachtige review is. één van de betere die ik tot nu toe heb gelezen, mijn complimenten.

  9.   
    DeAdSeYe's avatar

    Ik denk tot deze game wel geschikt is voor zowel jong als oud. Dan bedoel ik niet kleine kinderen ermee laat die maar liever nog maar even mario spelen op de wii. Maar bedoel ik ben zelf ook een Fps shooter of een race fan maar bedoel zoon games geven niet echt het gevoel van realiteit weer spanning bijvoorbeeld we maar niet zoveel als dit. Maar ik denk tot je met deze game helemaal in het character kruipt waarmee je speelt tot je echt de spanning voelt. Ze moeten meer games als deze uibrengen het geeft natuurlijk ook een hersen steuntje want je gaat toch diep nadenken voor oplossingen en puzzels om diverse zaken op te lossen.

  10.   
    AspireKill_'s avatar

    DeAdSeYe schreef, "Ik denk tot deze game wel geschikt is voor zowel jong als oud. Dan bedoel ik niet kleine kinderen ermee laat die maar liever nog maar even mario spelen op de wii. Maar bedoel ik ben zelf ook een Fps shooter of een race fan maar bedoel zoon games geven niet echt het gevoel van realiteit weer spanning bijvoorbeeld we maar niet zoveel als dit. Maar ik denk tot je met deze game helemaal in het character kruipt waarmee je speelt tot je echt de spanning voelt. Ze moeten meer games als deze uibrengen het geeft natuurlijk ook een hersen steuntje want je gaat toch diep nadenken voor oplossingen en puzzels om diverse zaken op te lossen."

    Het lijkt wel alsof je wist wat ik ging zeggen..
    Precies hetzelfde als ik het zou verwoorden 😆

  11.   
    oppermossel's avatar

    volgens mij heeft sony zeer werk gestoken in ps3 exclusive het beeld ziet er dan ook super uit 😛

    maar of de speelbaarheid goed zal zijn dat weet ik niet maar het zou heel goed kunnen zijn dat het lekkr speelt ook hoor maar ik zeg daar voorlopig nog niets over 😕