Na een lange reis door het heelal, op zoek naar anderen zoals hij, keert Clark Kent terug naar Metropolis. Helaas is deze stad tijdens de afwezigheid van de befaamde held weer volgestroomd met allerlei gespuis dat niet zonder slag of stoot te verdrijven is. Dankzij de prachtige reddingsacties van Superman is Metropolis al diverse keren op het nippertje aan de ondergang ontkomen, maar eigenlijk heeft men nooit geleerd om zelf hun stad te verdedigen. Daarom zal Superman het opnieuw moeten opnemen tegen de grootste, sluwste, snelste en talrijkste vijanden.
Vakheld
Het verhaal van Superman Returns begint op het punt waarop Clark Kent terugkeert naar de aarde, maar vlak voordat hij de aarde bereikt wordt hij gevangen genomen door de slechtgezinde lelijkerd Mongul. Superman is een zeer beruchte vijand voor Mongul en het volk dat hij leidt en wordt uiteindelijk in een grote arena geplaatst waar hij moet vechten tegen enkele bijzondere vijanden en uiteindelijk ook tegen Mongul zelf. Na deze pittige strijd keert Superman terug naar Metropolis, waar het meteen weer mis gaat. Metropolis wordt namelijk bedreigd door een regen van meteorieten, die door Superman natuurlijk moet worden gestopt. Tijdens deze missie leer je gebruik te maken van drie verschillende krachten, waarmee je wervelwinden kunt uitblazen, stralen van ijs kunt creeëren en een vlammenstraal kunt vuren. Naast de diverse combo’s die je kunt gebruiken om je vijanden tot pulp te stampen kun je ook van deze krachten gebruik maken om ze te laten bevriezen, te verbranden of weg te blazen naar de andere kant van Metropolis.
Vijanden als blikvoer
Al deze aanvalstechnieken moeten natuurlijk ergens op worden losgelaten. Vijanden kunnen een game van begin tot eind beïnvloeden door bepaalde afweersystemen, unieke wapens of misschien zelfs de manier waarop ze bewegen. Zo dachten de makers van Superman Returns er ook over, min of meer. Vanaf het begin van de game is de robot de standaard vijand. Sommige robotten zijn erg snel, sommigen kunnen tegen extreme hitte en sommigen kunnen tegen extreme kou. Waar de makers helaas niet in zijn geslaagd is het maken van een vijand waarin deze factoren zijn gecombineerd. Wat krijgen we dus? Blikvoer: snel, makkelijk en een eentonige smaak. De eindbazen zijn eigenlijk niet veel anders. Ze hebben allemaal hun standaard manier van aanvallen, die in de meeste gevallen best makkelijk te verdedigen is en nadat je ze hebt verslagen worden ze reusachtig groot en moet je nog een keer hetzelfde doen. Superman Returns lijkt misschien wel de meest perfecte game voor eindbazen. Er zitten genoeg grote rivalen van Superman in het verhaal en natuurlijk is er achter veel van hun een verhaal te verzinnen. De grote rivaal uit de verhaallijn van Superman Returns is de gestoorde professor Lex Luthor. Hij heeft namelijk een manier gevonden om Superman te verslaan, dus lijkt het ook logisch dat hij moet worden gestopt. Helaas heeft EA ruimte moeten maken voor een tornado als laatste vijand en hebben ze deze Lex Luthor moeten schrappen… Ja, je hoort het goed: een tornado. Met zijn allesverwoestende windkracht is dit natuurlijk de grootste bedreiging voor Metropolis en de lastigste uitdaging voor Superman. Eerlijk gezegd vind ik dit te triest voor woorden. Gelukkig krijgen we door de game heen we te maken met diverse andere eindbazen die wel de moeite waard zijn, zoals de brute Mongul, de lenige Riot, de metalen Metallo en de net zo domme als sterke Bizarro.
Superman met supersport
Niemand wil natuurlijk een game waarbij je hooguit enkele vijanden moet neerslaan met steeds weer dezelfde combo’s die meestal wel hun werk doen, maar we hebben ook weleens zin in iets anders. Gelukkig heeft EA hier wel goed aan gedacht en zo hebben ze een nieuw personage toegevoegd aan de game. In een van de eerste chapters die je moet uitspelen verschijnt Mister Mxyztplk in de game. In de game wordt eigenlijk niet duidelijk wat zijn bedoeling precies is, maar wat wel duidelijk wordt is dat hij je zo nu en dan eens uitdaagt voor een kleine wedstrijd. Er zijn in totaal slechts twee wedstrijden. In de ene wedstrijd moet je gewoon zo snel mogelijk een parcours afleggen en eerder de finish halen dan Mister Mxyztplk, maar in de andere wedstrijd moet je als Bizarro zo veel mogelijk schade aanrichten. Natuurlijk is Superman altijd goed gezind, maar met de mooie spreuk “Presto chango” verandert Superman in Bizarro en zal hij de stad redden door iedereen pijn te doen of te vermoorden. Eigenlijk voegt het niets toe aan de game, maar diep van binnen wil iedereen wel Metropolis een keertje in puin leggen. Geloof me, na het zoveelste potje knokken tegen alweer dezelfde vijanden doe je niks meer liever dan dat.
Conclusie
Superman Returns lijkt in het begin een beetje raar, maar dankzij het vliegen door de grote stad Metropolis toch erg stoer. Helaas zijn de missies vanaf het begin al erg eentonig en is er in de game geen duidelijke verhaallijn te ontdekken, laat staan een duidelijk verband met de film. Grafisch ziet alles er wel prima uit, maar uitblinken doet de game niet. De game is wel erg toegankelijk en de verdere gameplay is niet zo denderend slecht, maar uiteindelijk doet de gemiddelde filmgame van EA niet onder voor Superman Returns.
ik vind dat jullie nog mild zijn voor dit klote spel ik zou hem hoogstens een geven
De demo was cool. Missies kan wat eentonig zijn, maar komt deze ook voor psp? 🙄 🙄 🙄