FIFA 06

Ik ben een voetbalfan. Of het nou Engels of Nederlands voetbal is, ik kijk het. En zoals velen ben ik tegen kunstgras. Alles wat van plastic wordt, lijkt er op achteruit te gaan (zie: tieten). Daarnaast heb ik bij mijn, nu nog, Pro Evolution Soccer 4 alle namen van clubs en spelers gewijzigd in echte namen. Godzijdank hoeft dat niet bij de nieuwe FIFA.

Revolutie bleef uit
Electronic Arts heeft natuurlijk een reputatie hoog te houden als het gaat om de FIFA Football reeks. Toen de game in 1994 op de markt kwam, was het direct de onbetwiste koning van de footies. FIFA is dat jarenlang ook gebleven door creatieve en innovatieve elementen aan het spel toe te voegen. Zo heeft men altijd een sterke line-up aan artiesten gehad waarvan iedereen het titeldeuntje mee kon zingen. Blur, Robbie Williams, Tiësto en mijn held Paul Oakenfold. Creativiteit in de game zelf was bijvoorbeeld in FIFA ’98 Road to the Worldcup de mode waarmee je terug in de tijd kon, tot aan Abe Lenstra toe. Tot op de dag van vandaag vind ik dat nog steeds het meest geniale wat ik ooit in een voetbalgame heb gezien. Het beeld werd slechter van kwaliteit naarmate je verder terug ging in de tijd en de laatste wedstrijden waren in zwart-wit en sephia. In FIFA ’99 voegde Electronic Arts eveneens een onderdeel toe wat nooit verloren had mogen gaan, zaalvoetbal.

Toch is die leidende marktpositie geslonken de laatste tijd. Met de komst van geduchte concurrentie als This Is Football maar vooral Pro Evolution Soccer is er de laatste jaren veel kritiek op Electronic Arts vanuit de pers, maar blijven veel (casual) gamers toch kiezen voor FIFA. Met de licentie en mooie graphics alleen zou EA het volgens de pers niet meer redden. De gameplay en het fysieke gedrag van Pro Evolution Soccer van onder andere de bal kwam als een revolutie, de revolutie die EA de laatste vier á vijf jaar niet meer heeft weten te brengen.

Sir Alex Goossens

In FIFA 06 is er de mogelijkheid om (nagenoeg) dezelfde controllerinstellingen als die van Pro Evolution Soccer te gebruiken. Erg handig, want zo kon ik direct aan de slag. EA heeft echter ook haar best gedaan om zich te onderscheiden van Konami’s topper. Het duidelijkste voorbeeld hiervan is hoe uitgebreid FIFA 06 is. Naast natuurlijk alle toernooien, bekers en toestanden zijn er meer dingen te doen. Zo is er een lijst met uitdagingen waarvoor je, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad, een bepaald aantal punten krijgt. Hiermee kun je vervolgens weer, en ik moet bekennen dat dat best aardig is, extra content vrijspelen zoals filmpjes en biografieën van spelers. De belangrijkste optie in de game is echter de Coach mode.

In deze mode word je voor 15 jaar lang coach en dien je respect op te bouwen. Respect van het publiek om onvoorwaardelijke steun te verdienen, maar ook respect bij de mensen boven je om je baan te behouden. Dit respect krijg je door een teamsfeer op te bouwen, door goede resultaten te behalen, de juiste beslissingen te maken en door natuurlijk te winnen. Deze drie dingen (teamgeest, baanzekerheid en sympathie van de supporters) bepalen je algemene status.
Uiteraard heb je als trainer invloed op de selectie. Spelers kunnen worden gekocht, verkocht of verhuurd. Tevens heb je de mogelijkheid over enkele managerfuncties zoals het investeren in je staf en het vast stellen van de toegangsprijs. Na afloop van de wedstrijd krijg je in enkele gevallen een vraag van de pers of een probleem toegeworpen. Het antwoord en/of de beslissing die je daarop neemt hebben invloed op de drie eerder genoemde elementen die je algehele status bepalen. Kom dus niet net zoals Marco van Basten aanzetten met een Cruijff-uitspraak als ‘je kan eigenwijs zijn, maar dan moet je wel die wijsheid hebben’, want dan sta je de volgende ochtend in de krant vermeldt met de intelligentie van een tuinhek.

Haken en ogen

ight
Ondanks dat Electronic Arts origineel probeert te zijn met de coach mode, wat ze op zich aardig af gaat, zijn er toch nog een aantal dingen waarbij de game kraakt en piept. Zo is de soundtrack voldoende, maar we zijn beter gewend van EA. Wederom is er het 3FM-soundje met bands als Oasis en Jamiroquai, maar er zitten ook tunes in welke in een babyspeeltje zouden kunnen zitten als je aan een touwtje trekt. Een ander audio minpunt vond ik het commentaar. Evert ten Napel, naar mijn mening de beste commentator van Nederland op dit moment, en Youri Mulder slaan een modderfiguur met hun ‘domme’ opmerkingen. Naast dat de zinnen duidelijk worden opgelezen, slaan de ingevingen soms nergens op. Een simpele ingreep wordt soms bestempeld met ‘een geweldige tackle’ en een vlammend schot net over de kruising wordt uitgedrukt als mislukte poging. Wanneer de opmerkingen steeds slechter worden, vraag je jezelf misschien af of ze daar geen Jenever zitten te tikken.

Dan is er nog de nieuwe look die EA aan FIFA heeft gegeven. Vooral duidelijk tijdens de cut-scenes en de herhalingen is de wazige blik en de volle kleuren waarmee de spelers worden afgebeeld: alsof ze water in wijn kunnen veranderen. Daarbij komt dat er bij de herhalingen van acties en goals de zijkanten van het beeld het blurry-effect krijgen. Dit effect zit nu zo’n beetje in elke game, van shooters tot arcade sportgames. Ik krijg een beetje genoeg van die modeverschijnselen zoals Bullet effect en de bekende blurry randen. Ik had juist gehoopt dat footies bespaard bleven van deze onzin, maar dat lijkt niet het geval. Dit terwijl er juist zoveel creatieve dingen te doen zijn met voetbal.

Intelligenter dan een tuinhek

Toch zijn er verbeteringen doorgevoerd die absoluut merkbaar zijn. Zo is de AI flink aangedraaid, wat je in tactisch opzicht zeker merkt. Of het toeval was of niet, mijn tegenstander ging op randje buitenspel spelen met de verdediging naarmate ik meer met mijn flanken ging spelen. Ging ik vervolgens weer via het centrum aanvallen, dan werd er weer mannetje-mannetje gedekt. Ook het aanvallen van de tegenstander is realistisch, maar met name tactisch er verbeterd. Zo speelt men de bal naar de vrije man en niet naar degene het dichts bij de goal, bij wijze van spreken. Wanneer je als verdediger naar een middenvelder loopt om de bal te veroveren, staat je man vrij en wordt direct aangespeeld. De speler breekt vervolgens door en op een hoger niveau betekent dit garandeert een doelpunt. Als laatste dien je absoluut een speler niet binnen een straal van twintig meter van de goal alleen met de bal te laten lopen. Met FIFA kan, mits een goede timing, van grote afstand worden gescoord, iets wat bij Pro Evolution Soccer bijna niet aan de orde is.

Het is misschien een beetje afgezaagd om te doen, maar een vergelijking met Pro Evolution Soccer ten opzichte van FIFA is waarschijnlijk handig voor de gamers die nog twijfelen. Welnu, welke game je koopt ligt echt aan wat je van de game vraagt. Wil je lekker een potje ballen met je vrienden, dan is FIFA waarschijnlijk beter gezien de licentie, bekendheid en wat oppervlakkigere gameplay. Ondanks dat FIFA duidelijk weer een stapje realistischer is geworden, ontkomt de game bij mij niet aan het arcade gevoel. Dit in tegenstelling tot Pro Evolution Soccer waar het fysieke gedrag van spelers en bal bovendien beter is. Ga je dus voor minder spektakel en dus meer voor realisme, dan is Pro Evolution Soccer absoluut jouw game. Dit wil overigens niet zeggen dat Pro Evolution Soccer niet vermakelijk is met zijn tweeën en FIFA dit niet is in je eentje. Toch blijf ik erbij dat FIFA met zijn tweeën gewoon heel vermakelijk is, zoals Teun inmaken met 3-0 en hij vervolgens helemaal gefrustreerd maar rare acties gaat maken om zijn verlies te verbergen. Geweldig gevoel.

Conclusie

FIFA 06 is uiteraard op veel fronten beter dan FIFA 2005, want het zou fout zijn als dat niet het geval was. Hoewel het commentaar en de soundtrack (naar mijn mening) dit keer wat minder zijn, staat daar tegenover dat de gameplay sterk is verbeterd. Toegegeven, de bal en spelers gedragen zich fysisch nog niet zo goed als in Pro Evo, maar tactisch gezien is dit spel erg sterk. Voeg daarbij de licentie en de grafische kwaliteit en je hebt een bovenredelijke game.

En toch, ondanks dat EA probeert om FIFA 06 zoveel mogelijk op een simulatie te laten lijken, hou ik dat arcade gevoel bij EA. De spectaculaire omhalen zijn niet meer aan de orde sinds lange tijd, maar het scoren van grote afstand daarentegen weer wel. FIFA 06 is dus, zoals gezegd, een game om met vrienden (of Teun) te spelen, maar hou je van een realistisch potje ballen, dan kun je beter voor Pro Evo kiezen. Zoals verwacht.

Meer FIFA 06

20/11/2005Fifa 06 2
  1.   
    willem 1990's avatar

    ik vind fifa een goede game maar ze moeten niet PES naar gaan doen. ik houd erig van voetbal spellen end vind PES tog net iets better vooral de nieuwe PES 7 (daar kan je gewoon een eigen stadion bouwen) 😉 en alles is nog realistiser 8)

  2.   
    daromalofu's avatar

    De ware koning onder de voetbalgames geen voetbalgame heeft me zoveel plezier kunnen geven als fifa 2006