Xbox Live

Xbox Live heeft nu ook in Europa zijn plaats weten te veroveren. Ruim een maand geleden kwam het Nederland binnen en er zijn al honderdduizenden subscribers in de wereld. Wij speelden er een tijdje mee en delen nu onze ervaringen in een review.

Ervaringen

Voor iedereen die graag wil weten hoe Xbox Live in elkaar zit, verwijs ik je naar de preview, iedereen die zich afvraagt hoe online gaan op een console ooit in de buurt kan komen van online spelen op de computer adviseer ik om te blijven lezen. Wij hebben namelijk een tijd met Live zitten stoeien en we zijn aangenaam verrast.

Inloggen…

Zorg dat je je creditcard en starter kit naast je hebt liggen, dan ben je in vijf minuutjes klaar om te spelen. Het klinkt erg simpel. Dat is het in de praktijk ook. Je kiest of maakt je eigen naam (gamertag) en je vult wat gegevens in, klaar. Verder hoef je nooit meer in te loggen en je hoeft dus ook geen password te onthouden. Het inloggen gaat vervolgens namelijk erg snel bij elk spel, waarover verderop meer.

En spelen maar!

Bij je Starter Kit krijg je drie demo’s: Whacked, MechAssault en MotoGP. Vooral de laatste twee zijn goeie spelletjes en zijn erg leuk om online te spelen. Whacked is een soort vreemd ren-en-spring spelletje, denk aan Unreal Championhip maar dan met allerlei vreemde poppetjes en rare wapens. Geinig, maar niet echt leuk. We hadden UC zelf ook tot onze beschikking om online te spelen. Bij alledrie de spelletjes wordt bewezen dat online spelen toch eigenlijk erg leuk is om te doen. Het is nou eenmaal leuker spelen tegen iemand van vlees en bloed dan tegen een bot, zelfs als je tegenstander ergens in Rusland zit. UC en zelfs de drie demo’s werden er (nog) verslavender van.

Stop een game in je Xbox, klik op Live en je bent al online. Zo snel gaat het. Bij MotoGP bijvoorbeeld klik je op Live, kies je een motor en binnen een paar seconden heeft Live een spel voor je gevonden. Bij MechAssault gebeurde het nog wel eens dat er geen game voorhanden was. Zelfs dan niet getreurd, want Live stelt meteen voor dat je er zelf eentje begint. Jouw game zit bijna altijd binnen 10-20 seconden propvol. Dus zelfs als er niks beschikbaar is heeft Live daar een oplossing voor, en dat echt allemaal binnen een paar seconden. Je zal nagenoeg nooit moeten wachten tot je kan spelen. Ook bij Unreal Championship is het prima geregeld. Klik op Live en je krijgt meteen de keus welk gametype je wilt spelen. Kies er eentje en je krijgt weer in een paar seconden een lijst met servers of de beste keus voorgeschoteld. Ik moet zeggen, juist voor iemand die gewend is op de PC naar een game te moeten zoeken moet dit een verademing zijn.

Nog zoiets wat je speelplezier op de PC lekker kan vergallen is lag. We kregen allerlei leuke berichten van Microsoft over serverparken die alle lag weg moesten halen, maar we waren er natuurlijk sceptisch over. In de praktijk bleken vooral UC en MotoGP bandbreedtevreters. Bij MotoGP springen sommige motors een game lang van links naar rechts over de baan vanwege een geval van lag. Maar nooit zal het je speelplezier daar vergallen omdat je eigen motor zonder haperen doet wat hij hoort te doen en je lekker verder kunt racen. In UC was het wel wat lastiger omdat daar je framerate ook afhangt van de server. Als je een game zoekt bij UC zal hij sowieso aangeven wat de snelheid van de server is, in een lijst met servers wordt het aangegeven met sterretjes. En ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit een geval heb gehad waarbij er geen enkele geschikte server voorhanden was. Bij deze moet ik Microsoft eigenlijk gelijk geven: lag komt inderdaad niet in storende vorm voor op Live.

Bovendien is er natuurlijk ook nog het geval van downloadable content. De populairste op het moment zijn MechAssault en Splinter Cell. Bij MA kun je twee nieuwe mappen en robots downloaden, bij SC is er op het moment een nieuwe map beschikbaar. Ook voor een hoop andere games is of komt er binnenkort content beschikbaar en het ziet er kwalitatief allemaal goed uit.

Xbox vs. PC

Wat in ieder geval zeker is, is dat online gamen op de console echt volwassen is geworden. Het is kwalitatief niet alleen vergelijkbaar met de computer, op sommige fronten gaat Live het gebruikersgemak op de computer zelfs ver voorbij. Het is te vergelijken met een spel installeren. Op de computer neemt dat tijd in beslag, op een console hoef je alleen maar de game in de lade te stoppen. Natuurlijk blijft online gamen op de computer altijd wel bestaan, maar het heeft er een geduchte concurrent bij. Xbox Live is zonder twijfel geslaagd en zal een hoop gamers een heleboel plezier gaan geven.

  1.   
    killingdj0's avatar

    oud:D