Halo Wars 2 Fast Forward 2016

Het was de blamage van de Gamescom afgelopen augustus in Keulen. Niet de aankondiging zelf, maar het feit dat de aankondiging nogal lauw en nietszeggend ontvangen werd. Niet alleen het feit dat er een nieuwe Halo Wars verschijnt, moet ons hartje sneller doen kloppen, ook het feit dat The Creative Assembly achter het project zit, laat zien dat Microsoft verstandige keuzes maakt met hun geliefde franchise. Voor de mensen die het niet weten, Halo Wars verscheen in 2009 en is eigenlijk de enige Real Time Strategy Game die ooit gewerkt heeft op de consoles. Halo Wars is dan ook nooit op pc verschenen, maar deed op bijna geen enkel vlak concessies. Base Building, het aansturen van meerdere eenheden, prachtige tussenfilmpjes, Halo Wars had het allemaal. RTS-nostalgie, indertijd gemaakt door Ensemble Studios. Voor Halo Wars 2 mag The Creative Assembly wel goed kijken naar de voorganger.

De unieke besturing van Halo Wars

De kracht van de eerste Halo Wars was duidelijk de besturing. Nooit eerder was het een studio gelukt om RTS-controls op een goede manier naar de consoles te vertalen. Hoewel dit het laatste project was voor het inmiddels opgedoekte Ensemble Studios (Age of Empires), hebben ze ons dat wel meegegeven. De mogelijkheden tot het bouwen van een basis, het intuïtief aansturen van verschillende legers met de controller en dat alles in de (voor sommigen iets te) kleurrijke wereld van Halo. De andere bijzonderheid van Halo Wars is dat de game zich afspeelde in het begin van de oorlog, slechts zes jaar na het eerste contact met de Covenant en dus twintig jaar voor de eerste Halo (Combat Evolved). 343 Industries heeft al bevestigd dat de game een direct vervolg wordt op een eerste Halo Wars en dus zullen we niks zien van de nieuwe verhaallijnen uit de periode sinds Halo 4.

Blur + The Creative Assembly = Dreamteam

Tot zover de kracht van het eerste deel, want een nieuwe studio gaat het oppakken. Hoe treurig het ook is dat Ensemble Studios niet meer onder ons is, is The Creative Assembly natuurlijk een fantastische keuze. Sommigen van jullie kennen die studio van Alien Isolation, maar het is voor de Total War-games die ze naam en faam hebben bezorgd. Voor hun wordt de uitdaging groot, want de veldslagen van Halo Wars zijn veel kleiner dan de enorme gevechten uit de Total War-games. Toch hoeven ze niet hun hele DNA te veranderen, want Halo Wars 2 zal niet alleen verschijnen voor de Xbox One, maar ook voor de pc. Dat geeft mij wel een klein puntje van zorg, want hoe maak je een RTS die zowel goed draait op pc als consoles. Halo Wars deed het goed op consoles, omdat de besturing echt gemaakt was voor een controller. Een hybride middenweg lijkt mij moeilijk te bewerkstelligen. Misschien gaat de game wel gebruik maken van toetsenbord en muis op de Xbox One. Deze ondersteuning is nog steeds onderweg en de release van Halo Wars 2 zou natuurlijk een mooi moment zijn voor deze nieuwe optie. Inclusief Special Edition Keyboard & Mouse in Halo-thema wel te verstaan. Toch is de besturing met controller op dit moment de grootste zorg.

Waar we ons geen zorgen over hoeven te maken zijn de cut-scenes. De eerste trailer spreekt natuurlijk helemaal voor zichzelf en het lijkt erop dat we weer een ouderwetse RTS-beleving krijgen. Speel een level uit en wordt beloond met een heerlijk filmpje die je verder brengt in het verhaal. CGI-gigant Blur was al verantwoordelijk voor Halo Wars, de Avatar-film, de Mafia 3 reveal trailer, de trailers voor The old Republic en ze hebben ook de trailer voor Halo Wars 2 gemaakt. Als zij ook achter de rest van de filmpjes zitten voor Halo Wars 2, dan komt het daarmee helemaal in orde.

Voorlopige conclusie

The Creative Assembly heeft een mooie maar zware taak met Halo Wars 2. De game zal namelijk verschijnen voor zowel pc als Xbox One en een besturing maken die voor beide platformen goed werkt is een uitdaging. Toch is het vertrouwen in de Total War-makers groot. Dat we een direct vervolg krijgen op Halo Wars en de focus dus ligt op het begin van de oorlog tussen de mensheid en de Covenant, is veelbelovend. We hadden het niet verwacht, maar een vervolg op het zeer ondergewaardeerde Halo Wars is aanstaande. Rond november 2016 mogen we ermee aan de slag.

Bekijk onze gamepagina om nog veel meer over Halo Wars 2 te weten te komen, check de video’s en lees al het nieuws.

  1.   
    420blazeit's avatar

    Hmm ben benieuwd wat dit gaat doen. Ik weet niet of de makers van de Total war serie de juiste partij zijn om deze game te maken. Toch wel zin in.

  2.   
    MisterMDW's avatar

    Kijk hier enorm naar uit Halo Wars was destijds een aangename verassing die toch een beetje ondergewaardeerd is gebleven.

    Wel een puntje van kritiek, want hoewel de besturing in Halo Wars uitermate fijn was, was dit niet de eerste game waar dit goed werkte. Ik vond dat Lord of the Rings Battle for Middle Earth 2 dit ook uitermate goed had gedaan op de console! 😀 😳 Hoop nog steeds dat er ooit een 3e deel in die reeks komt, maarja… 😳