De dames en heren van Visceral Games proberen eens iets anders met Dead Space 3. Waar hun laatste horror-shooter nog veel op het eerste deel leek, zijn de verschillen tussen het kersverse, nieuwe deel en de laatste Dead Space erg groot geworden, zo bleek al op de persconferentie van EA in Los Angeles dit jaar. Ik zocht Visceral Games op in hun ijskoude conference room om meer te weten te komen over de derde Dead Space game.
In Dead Space 3 wordt het roer volledig omgegooid: niet langer begeven we ons enkel in het eindeloze vacuüm van het heelal en op verlaten ruimteschepen, maar zullen we bijvoorbeeld ook stranden op de gevaarlijke sneeuwplaneet Tau Volantis, waar de overlevingskansen haast nihil zijn. Onze held uit de voorgaande delen, Isaac Clarke, trekt er namelijk op uit, om samen met Ellie Langford en John Carver de dodelijke Markers te stoppen en onze Isaac heeft zijn team ervan overtuigd dat de sleutel voor zijn plan ligt op de bevroren planeet. De griezelige Necromorphs zijn, net als in de eerste twee games, veelvoudig aanwezig in Dead Space 3. Maar Tau Volantis heeft ook nog wat andere verrassingen in petto voor Isaac en zijn team.
Pak aan, Gears
Tau Volantis is een enorm uitgestrekte planeet die niet alleen bewoond wordt door talloze Necromorphs exotische roofdieren, maar ook door een aantal groepen mensen. De mensen zijn er echter van overtuigd dat Isaac en zijn team een vijandige dreiging vormen en openen daardoor vrijwel direct vuur als ze onze held in het oog krijgen. Wat volgt zijn compleet nieuwe shootouts in de Dead Space franchise. Voor het eerst in een Dead Space game kunnen spelers rollen, bukken en dekking nemen achter veilige plekken. Mooi is vooral het coversysteem dat niet ‘sticky’ is: je kleeft niet aan elk stukje dekking maar je loopt er, als het ware, dynamisch achter. Als je beschoten wordt en je nadert een veilige krat, dan zal Isaac automatisch tegen de dekking aan schuiven en een goede positie om vandaan te schieten, innemen. Marcus Fenix zou er nog wat van op kunnen steken.
De heren van Visceral Games toonden ons de shootouts in veelvoud: het oogt snel, actievol en bovendien erg interessant. Gevallen tegenstanders kunnen namelijk later veranderen in bloederige Necromorphs, waardoor een brute schietpartij elk moment kan omslaan in een potje ledematen afsnijden. Want, jawel, ook de publieksfavoriete ‘dismembering’ van je vijanden is weer helemaal terug in Dead Space 3.
Pak aan, Lost Planet
Maar niet alleen de shootouts met menselijke tegenstanders zijn nieuwe features in Dead Space 3, ook de eerdergenoemde exotische roofdieren werpen zich op je in de horrorgame. En wel hoe! Fans van de eerste twee Dead Space games vroegen Visceral Games naar grotere gevechten en grotere gevechten zullen ze krijgen ook. Op Tau Volantis kan een kleine schietpartij in een fractie van een seconde veranderen in een brute bossfight. Gigantische, haast reptielachtige roofdieren annex monsters duiken op vanuit de sneeuw of komen naar je toestormen vanuit de verre bergen en wat niet veel later volgt is op zijn zachtst gezegd episch. De enorme verschrikkingen vereisen diverse tactieken om verslagen te worden en voor een vlotte overwinning is het aangeraden dat je goed samenwerkt.
Wacht, samenwerken?
Isaac en John
Ja, samenwerken. Dead Space 3 beschikt namelijk ook over een solide co-op modus die heel veel aan de speelervaring toevoegt. Niet alleen de gameplay en gevechten zullen met twee man compleet anders verlopen, maar ook het verhaal neemt een andere wending. Een tweede speler neemt de rol van Isaac’s partner en EarthGov Sergeant, John Carver, op zich. Isaac en John krijgen alleen in de co-op meer dialoog, meer verhaal en bovendien meer diepgang. Speel je in je eentje, dan is het vrij stil rond de eenzame Isaac. Speel je hetzelfde stuk met John Carver, dan zal het tweetal meer vertellen over de onderlinge relaties en hoor je als speler bovendien meer hilarische kreten tijdens de hectische shootouts.
Interessant is ook aan de co-op dat hij een mooie drop-in-drop-out modus heeft, waarbij een tweede speler elk moment in de speelsessie kan bijspringen. Het spel schuift naar het dichtsbijzijnde checkpoint en het spel begint al gauw met Isaac én John. Er verschijnen net wat meer tegenstanders, er worden compleet andere cutscenes geladen en de gevonden wapens worden groter, sterker en exclusiever. Er is geen reden om Dead Space 3 niet met twee man te spelen.
Voorlopige conclusie
Met de toevoeging van een solide co-op, grotere gevechten en een diverse, prachtige omgeving lijkt Dead Space 3 een prima game te gaan worden. De game wordt mooier, groter en bruter. Dat wil overigens niet zeggen dat de benauwde, bloedenge elementen van de eerdere twee delen verdwenen zijn. Nee, want ook in de dichte mist en de ijskoude omgeving van Tau Volantis weet Visceral Games dat creepy sfeertje te creëren, waar de fans zo dol op zijn. Ook de gevechten in de ruimte en op EarthGov ruimteschepen keren gewoon terug, al is het natuurlijk wel van belang in welke mate de game zich afspeelt op het gevaarlijke Tau Volantis tegenover de bekende ruimte-levels. Ik houd Dead Space 3 in ieder geval in de gaten en ik raad liefhebbers van kippenvel aan dit voorlopig ook te doen.
Screenshots zien er wel erg goed uit 😉 Ben benieuwd of het wat word.
Hmmmmm dit is idd verfrissend en ga deze zeker in de gaten houden ik heb ook de eerste twee dus No3 zal er ook komen gezien dat deze games een heerlijk sfeertje hebben 😉
MUST HAVE IT!!! 😆
heb alleen de vorige delen niet gespeeld 🙂
dat zou je zeker eens moeten doen je kan deze games ook tweedehands kopen voor een p-rikkie .
Fuu! Ik ben ontzettend jaloers op je, Tom! Ik kan niet wachten tot deze game uitkomt.