Gamersnet.nl

Microsoft heeft ‘gewaagde plannen’ in de marketingstrijd tegen PlayStation

Als we opperbaas Phil Spencer op zijn woord mogen geloven gaat Microsoft de aankomende tijd flink uitpakken wat marketing van de Xbox Series X betreft. Dit is absoluut nodig om de achterstand die men met de Xbox One heeft opgelopen, weg te poetsen, aldus Spencer in gesprek met Gamertag Radio Podcast

Het mag geen geheim meer worden genoemd dat Microsoft met de Xbox One best wel wat steken heeft laten vallen. De launch van de console werd gefaseerd uitgevoerd – waarbij Nederland pas een jaar later via de officiële weg de console kreeg – waardoor de deur voor de PlayStation 4 wagenwijd werd opengezet om de consolemarkt te domineren. Om er zeker van te zijn dat Microsoft met de Xbox Series X niet weer achter Sony aanhobbelt, werd de console zelfs bijzonder vroeg uit de doeken gedaan, iets waar Phil Spencer aanvankelijk zijn bedenkingen bij bleek te hebben.

“We made the decision … the decision was actually really pushed forward by one of our marketing leads, and she’s awesome, and she just stood up in a room and she said, ‘We should go do something bold. Something we’ve never done before”

“Let’s face it, we’re not in the market position we wanted to be in this last generation. I don’t think we’re going to get to disrupt and grow our business just doing what we’ve always done. Let’s go try to do new things. And when she first brought the idea to me … honestly, I wasn’t the biggest fan. I was like, ‘Well, there’s going to be a lot of other games there…'”

Achteraf gezien is Spencer dus behoorlijk blij met dit gewaagde besluit, waarvan hij zich beseft dat het ook een totaal andere uitwerking had kunnen hebben. Maar nu hij ziet dat de achterban bijzonder ontvankelijk blijkt te zijn – misschien zelfs wel iets te – heeft hij plannen on het roer qua marketing om te gooien, waarbij hij aangeeft wel te houden van een gewaagde insteek.

“I like trying something bold. I’m really happy with the way it played out and the response from the fans. But every decision we make between now and launch, we’re trying to think about things in a different way. Some of them we’ll get right. Some of them we won’t. But we’re definitely not going to be meek. We’re going to bold in what we’re trying to go do.”

Wat Spencer verstaat onder gewaagd valt dus nog te bezien, gezien hij nog enkele maanden de tijd heeft om alles uit de kast te trekken. Denk jij dat het Microsoft gaat lukken om de koppositie te pakken of zal het wederom PlayStation zijn dat zal zegevieren? Of denk jij dat Microsoft meer te vrezen heeft van Amazon en Google, iets waar Spencer ook al rekening mee houdt? Wees een toffe gast en spui je (wel onderbouwde) mening.